|
|
|
|---|---|
|
Hej jag besiktigade min BMW 523-96 E39 idag och hade problem med avgasvärden. CO-0.3 CO2005-0.5 HC-209 Lambda-1.00 Vad kan detta bero på.Har bytt olja,olje filter,luftfilter och tändstift för några dagar sen. Gjorde felsökning på bilen men allt var ok.Kan det vara lambdasonden eller kat? Tacksam för alla svar. Misko | |
| Felsökning med dator eller hur då? | |
| Jag skulle prova att byta tempgivaren, rätt billig del och tydligen ganska vanligt. | |
|
Var bilen rikitgt varmkörd?Det räcker inte med att puttra på tomgång nån minut innan, ut o gasa lite, förslagsvis ligger du runt 4000rpm en längre stund (du får köra på låga växlar), då blir katten riktigt varm så den "tänder" Om du fortfarande har dåliga värden efter en sådan varmkörning skulle jag göra en felkodsavläsning, om den inte ger nåt fel skulle jag börja att byta lambdasonden (förutsatt att du inte har några insugsläckage eller liknande, men det borde de ha kollat när du gjorde felsökningen...) |
|
|
Tack för era svar. Jag gjorde felsökning med dator, det var inga insugsläckage och katten var riktigt varm.Värden var dåliga på tomgång. |
|
| Om du löser problemet kom tillbaka och skriv vad det var. | |
| jag ska testa att byta katten för att den låter litte för mycket, hittade en på blocket för 2000:- 4 mån gammal, men jag återkomer när jag har bytt den. | |
|
Jag hade också problem med avgasvärdena CO 0,5 (0,5) CO 2500 0,7 (0,3) HC 296 (100) Lambda 1,01 (0,97-1,03) Jag har bytt olja,filter och luftfilter för inte så länge sen, tändstift bytte jag för 2000 mil sedan och katalysatorn är också bytt. |
|
|
Motortempgivaren el luftmassemätaren Porsche935 TT |
|
|
Om ni får dåliga avgasvärden be besiktningsmannen att köra en runda till. Fick själv dåliga först men efter en körning till så blev värdena skitbra. "Katten" sitter rätt långt från grenröret, vilket inte jag förstår för det blir ju lite svårare att hålla temperaturen, rätta mej om jag har fel. Tanka lite etanol. Tankade Forden med ungefär 30% etanol och fick betydligt bättre avgasvärden än året innan, glömde etanol i BMW:n. Vad jag förstår så är katten ett problem på BMW, den byttes för cirka ett år sedan på vår bil. Kan det har något med dess placering att göra ? Mvh Peter |
|
|
Caddie: Håller dessvärre inte med om etanolen då den påverkar HC värdet negativt . men däremot så kan en riktig varm körning påverka avgasvärdena , så visst det är bra om man kan få bes mannen att köra en sväng innan dom tesstar Mvh Patrick Porsche935 TT |
|
|
Jag besiktigade min BMW 523i -98 idag. Mycket besviken när bilen föll på mållinjen ;) CO - 0,0 CO 2500 - 0,8 Hade kört 10 km innan. Och besiktningsmannen körde även han en sväng när han såg det höga avgasvärdet, men det hjälpte inte. Har nu beställt tid för felsökning på BMW. Hoppas att det inte är katalysatorn. Kostar 11 000 kr ! Mvh Bulan. |
|
|
Varför blir CO värdet bra vid tomgång men inte vid 2500 varv? HC 001 (100 gräns) LAMBDA 0,97 (0,97-1,03) /Bulan2 |
|
| Min bil går ojämnt, den varvar lite upp och ner, märks framförallt när jag backar och även lite när jag kör sakta på ettans växel. Annars när man kör märks ingenting och inte heller på tomgång. Kan det ha nånting att göra med avgasvärdena ? | |
|
Tja du miskoa jag skulle testa bytta lamdasonden för det är inte säkert att det vissar någon felkod alltid. \\Fredrik Bmw följer inte utvecklingen bmw leder den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.