AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.079

Funderar på lustgas

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Funderar på att lustgasmata min 540iA -98

Någon som har en uppfattning om hur mycket man ska våga ta i?
Kanske lämpligt att börja med minsta munstycket och stega sig uppåt och se hur motor/låda/bil reagerar?

Tanken är att köpa ett vått ZEX-system där jag tänkte komplettera med en "varvtalsregulator" så jag kan styra mellan vilka varv gasen ska mata. Detta för att undvika att gasen matar på i växlingsmomentet.

Fler tips och tricks?
pg_ice
kolla PM

jag körde lustgas på gamla 325an så jag har en del erfarenhet.
pg_ice
gasen matar enbart på när du har fullgas :) annars skulle det vara finito på engång.
du kopplar styrboxen till gasspjällsgivaren/fullgassensorn.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Tror tyvärr inte automaten på 540in kommer gilla det i längden då vridmomentet skjuter i höjden på en millisekund när du laddar gas, tyvärr...
pg_ice
automat alltså (missade det)
jo då kan jag förstå om du vill skaffa varvtalsregulator.

du kan även köpa en styrbox så du kan välja vilka växlar och vilka varvtal gasen ska slås på.
ställer du in så du kör igång gasen på 3ans växel då blir "rycket" inte lika kraftigt.
ska du mata på gas på 1ans växel så bör du ha koll på grejorna det blir en rejäl hästspark :)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kommer automaten slira pga att kraften kommer omedelbart?

Finns ju isåfall progessiv insprutning så att den börjar spruta lite och sen ökar.

Vad är det för styrbox ni pratar om som styr vilka växlar den ska funka på? Är ju igentligen bara aktuellt på 2:an och 3:an. På 1:an blir de nog för häftigt och över 3:an går det för fort, racet är redan avgjort.
pg_ice
Länk
pg_ice
annars är det bara att slå på killswitchen när du har lagt i 2an.
iom att du redan har fullgas då så aktiveras gasen direkt.
då sparar du 178$ :)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, de va en sån jag tänkte i mitt första inlägg, missade att den även gick att ställa växel på och inte bara rpm.

Vill nog gärna ha den som säkerhet så man inte råkar hålla inne knappen när den går in och växlar. Kan ju låta enkelt att bara trycka och släppa men jag misstänker att det är lätt att glömma bort i all iver när de är race på gång.
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Anngående lustgas, så ta reda på ngn som kan sätta på en ventil som blir styrda av som du gasar inte som kommer som en Hästspark i Arcelen utan du ska kunna utnyttja den som den kommer vartefter du gasar o inte allt eller inget, då flyger nog både det ena o det andra åt H-Vete,Perra

perrab
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Det va en Verkare som ville se o hur mycket min Scania varvade jag slet ut han ur hytten o fråga vad i H-Vete vad han höll på med ursäkten va han viste att den på skruvad men va Fel han va ute visst va den påskruvad men vem säger att man ska varva allt vad den kan jag kan ju säga det att han fick INTE komma upp på fotsteget några fler ggr inte ens ta i min bil ja sa åt han att rör du min bil en gång till så slår jag ner dej det ska du fet haja,så så är det ska ni trimma så Varva inte mer än upp till det röda finns ingen annledning håll er innan kasta ur allt utom tösen tanka 98 i med lite olja o kör ifrån dom andra o mys när du kommer hem,Perra

perrab
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Du ska narturligtvis ha den styrd som du gasar annars kommer det att gå åt skogen det säger sej går hur tänker ni?, det är inga dragster ni håller på med eller då har jag nog missat en hel del eller, tänk själv du tvättar dina händet helt plötsligt kommer det 200grader varmt vatten som kokar för fullt reagera på de om du kan de måste ni förstå att det är ingen som klarar det då får ni välja på om ni ska köra på Nitro eller? nä gatkörning i stan lättaste bilen med mest vrid i vinner eller? Kast ut skiten utom bruden så ska du se att det går bra o så i lite ola o tanka 98 fast det är lite dyrare det lönar seg i längden för den drar mindre bränsle,Jag igen Perra

perrab
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Perra: Inte för att va sån men du verkar inte ha riktig koll på läget. Tycker du ska hålla dig till ämne du har kunskap inom innan du ger massa lösryckta tips och tankar. Du tycker jag ska kasta ut allt utom bruden, tanka 98 och hälla på olja?

Kör man race åker man oftast ensam och inte med några extra prylar i bilen.

Tanka högre oktan ger inget eller extremt lite effekt på en standardbil. Visst kan högre oktan gå prismässigt på ett ut med längre oktan men det är inte något bränslebesparing vi pratar om nu.

Hälla på mer olja, vad ska det tjäna till? Jag föredrar nog rätt nivå hela tiden.

Lustgas fungerar endast på fullgas så någon ventil som matar mer och mer efter hand man gasar är inte aktuellt. Vill jag de ska gå fortare när jag har halvgas så gasar jag väl mer istället eller hur?

pg_ice
jaha ja ravve
funderar du på fuskgas fortfarande? eller hur ska du ha det.

som jag sa
7000:- och lustgassystemet är ditt
det är ett jäkligt bra pris
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Visst gör jag det, är bara osäker på hur bilen reagerar på de. Lådan kanske bara skriker rakt ut när gasen börjar skjuta på?

Vad var det för grejer du hade pg_ice?
pg_ice
zex våtsystem 50-75hp
tubvärmare
tryckklocka
purge ventil.

nypris för dom delarna på motornord ligger på 13k
du kan kolla själv
Länk
gå in under effektökning

grejorna är ca 2 år gamla varav använt ca 1 säsong.
pg_ice
en bild på tuben när den satt monterad i 325an

Länk

pg_ice
innan jag monterade dit det.
Länk
så där ser standard systemet ut utan tubvärmaren/tryckklockan och purge ventilen.
det köpte jag separat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.