|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Trodde att jag var ensam om mitt problem men efter att följt flera trådar på forumet så är det bara att konstatera att flera sitter/suttit i samma sits ! Har en 525ia Touring-03. Vid start av kall bil utan att ge någon gas så stängs cyl. 3 ner efter ca 30 sek och motorlampan tänds. Efter att jag startat om bilen så går den på alla 6 igen och motorlampan är släckt. Väljer jag att åka på en gång eller håller motorn runt 1000 varv tills temp mätaren passerat den blå delen så är det inga problem. Har haft bilen inlämnad på m-bilar samt Aros Auto i Västerås och bytt tändspolar (3 st fråga mig inte varför man inte bytte alla,hände tydligen innan jag köpte bilen), kabelstam, stift ....mm. Det enda som inte är bytt är styrenheten. Jag har provat att flytta runt spolarna utan resultat, fortfarande cyl 3 som släcks. Efter att jag följt några trådar i ämnet så verkar lösningen till slut varit att byta de hydrauliska tryckarna/lyftarna ! Mina frågor är: Kan de hydrauliska tryckarna/lyftarna vara trasiga utan att de låter illa ? Bilen har gått 12 000 mil, är det så dålig kvalité ? Kan man mäta upp en tändspole ? Hur ? Problemet känns mekaniskt efter som att det är temperatur relaterat. Eller skulle ett elfel i t ex styrenhet kunna framkalla detta ? Känns lite konstigt eftersom bilen går som en klocka när den är varm. F-n jag blir snart tokig på det här. känns som problemet kan kosta hur mycket som helst ! Tacksam för svar ! | |
|
Tvivlar starkt på lyftarna då problemet avhjälps genom att starta om bilen! Är det konstaterat att det alltid är cylinder 3 som lägger av? Är diverse givare och sensorer i motorn uppmätta? När den vart inlämmnad på m-bilar och aros auto så bör dom kollat efter felminnen i datorn på bilen, nämde dom inget om det? Mvh |
|
|
Min M54:a är likadan, Kallstartar jag och låter den gå på tomgång nån minut så börjar den gå på 5... har hänt 4 gånger nu händer ca 1 gång i veckan. Brukar dock försvinna så fort man höjer varvet lite. har bara hänt en gång att motorlampan tänds. Men det hjälper alltid att starta om... riktigt knepigt. __ /Chrille |
|
|
Skulle tippa mer på elektroniskt än mekaniskt! Har du flyttat runt spolarna o de fortfarande gäller samma cylinder så borde man ju kunna utesluta dessa! Vad händer när cyl3 försvinner, börjar den misstända eller dör den direkt? Spridare? Kan man inte se de flesta temperaturgivares värde direkt via OBDII? Rätt o säker men sett nånting om de? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Min dör direkt, inga hörbara misständningar. __ /Chrille |
|
|
Jag har samma problem. Felminnet visar misständning på cyl. 6. Verkstaden har skiftat spolar och tändstift, men samma cylinder stängs av. De hävdar också att det är en lyftare som kärvar. Det som händer är att när en lyftare kärvar så hålls (i mitt fall)insugsventilen öppen en liten bit. Bilen börjar gå ojämnt och misstända. Styrsystemet registrerar en misständning och stänger av spridare och tändning på den aktuella cylindern för att skydda katalysatorn. När man sedan startar om bilen så provar styrsystemet att låta alla cylindrarna gå, och så länge som ingen misständning registreras så gör det ingen åtgärd. Tills nästa gång lyftaren kärvar. Första gångerna jag startade om bilen så slocknade motorlampan, men nu lyser den hela tiden. |
|
|
Hej igen ! Svar till "Veåtta" Ja, det är konstaterat att det är alltid är cyl 3 som stänger.Diverse givare är inte uppmätta. Fick felminne på lamdagivare hos m-bilar, den byttes. Tror iof att lamdan ger ett felminne om en cyl stängs av. Följdfel ! Det enda felminne som finns nu är Missfire cyl 3. Svar till "Mr_Fatise" Det känns som att cyl 3 försvinner sakta, bilen går sämre och sämre för att sedan stänga cyl 3 helt. Spridare ? kanske !! Tror att man kan se de flesta givare via ODB II. Hade du några ideér runt detta ? Jonas530 ! Har du fått konstaterat att det är en lyftare som är problemet ? Borde iof gå att testa med ett kompprov. Ha det gott ! |
|
|
Tänkte bara lägga locket på alla spekulationer/gissningar på denna typen av tråd. Jobbar sj som auktoriserad bmw mekaniker och har bytt den senaste 3 månaderna lyftarna på 4 bilar med de problem som ni beskriver. ALLA har fått tillbaka sin bil och kom tillbaka nöjda att vi hittat felet. Därmed kan jag garantera er att felet ÄR de hydrauliska lyftarna. Felet uppstår när någon eller några blir slitna och tappar trycket därmed fungerar inte ventil spelet som det ska och bilen misständer med följd att en felkod läggs in i DME. Att byta tändspolar eller tändrör/tändstift hälper inte och felet är inte heller elektriskt eftersom bilen brukar gå klockrent när den väl är varm och lyftarna "tvingas" hålla trycket under körning. man kan för att vara 100% säker, skifta 2 st spridare för att utesluta soppa problem men under mina felsökningar så slutade med att kunden fick byta alla lyftarna och bilen gick fint igen. Detta fel är känd numera på bilar med M54 motorer från -01 till -03. främst B20-B25 motorer. Dyrt att reparera visst men ni slipper i alla fall en massa gissningar:) Lycka till! |
|
|
Glömde skriva att felet som beskrivs ovan har inget med missljud att göra. En felaktig lyftare behöver inte alls ge ifrån sig några konstiga ljud. Går bilen bra när den är varm så kan man med 100% säkerhet utesluta DME:n. Detta gäller om de enda felkoder som finns i systemet är följande: Misständing cyl 1,2,3 osv med cylinderdeaktivering. Systemet stänger av cylindern i fråga för att spara katten. Oförbränt bränsle i katalysatorn är ju inte jättebra:) |
|
|
Tack skall du ha spharx ! Skall byta alla, hoppas att det blir bättre. Man blir lite fundersam över kvalitén ! 5 år gammal bil med 12000 mil !!!! Motor Nord tar 180kr/st någon som har hittat ett bättre pris ? Kör hårt ! |
|
|
Varsågod johan! Man kan undra över kvalitén hur mycket man vill, tvivlar på att det är bmw som tillverkar dessa element liksom annat som vi har aktion på numera t ex högtrycks bränslepumpar osv. jag kör inte en bmw för att den aldrig går sönder, jag kör den för att ja gillar konceptet! :P |
|
|
Spharx: Tackar för bra info! Detta felet på M54 motorer hade jag faktiskt inte en aning om!! Man lär sig nåt nytt varje dag!! Mvh |
|
|
Hej! Lånar den här gamla tråden då jag har exakt samma symptom på min 320i -02 sedan men felkodsavläsning gav endast "DME/DDE ERROR".. Har varit helt övertygad om att jag hade det här lyftarproblemet men börjar bli förvirrad nu. Har komptestat cylinder 1,2,3,4 som alla visade fullgod komp (kunde inte testa cylinder 5,6 med mitt verktyg då jag inte kom åt). Raderade felkoden och ingen motorlampa lyser ännu trots att problemet med att bilen tappar en cylinder efter ~ 30 sek på tomgång kvarstår? All hjälp uppskattas! |
|
| Glömde skriva att detta endast sker vid kallstart (tempmätaren i botten vid det blåa)... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.