|
|
|
|---|---|
| Har vid 2-3ggr med ca. 200 mils mellanrum upplevt att motorn går på lite lägre varv, (trött). När man sedan går ur bilen så luktar det lite bränt. Enligt BMW så har det med partikelfiltret att göra, som någon rengörning, kalibrering el. liknande. Någon som upplevt samma? | |
|
Jag har ibland inbillat mig att motorn känts lite trött. Inte som en del andra råkat ut för att den helt lägger av att varva, utan bara lite trött. Jag har även känt att det luktat bränt några gånger när jag klivit ut ur bilen. Luktar ungefär som om en broms skulle ligga på och gå varm. Lukten har varit oberoende av hur jag kört vilket förbryllat mig. Jag har aldrig tänkt på om tröttheten och lukten kommit samtidigt. Förklaringen om partikelfiltret låter logisk och den köper jag rakt av. Troligen är det någon funktion som renar filtret genom att bränna partiklarna. Skönt att få en förklaring till detta! När jag frågade första gången jag känt lukten sa de att nya bilar kan lukta så p.g.a. konservering etc, fast jag har kört snart 2700 mil och känner det än. M v h |
|
|
Samma sak här, bilen är lite småseg ibland, speciellt när jag har kört i stan - fast det kanske hänger ihop med att man märker det mest där med mycket gas och broms. Rengöringen av partikelfiltret fungerar så att förbränningen sker senare i cykeln vilket genererar mer värme ut till partikelfiltret som då förbränner partiklarna (till ännu mindre partiklar?). Det borde innebära ikke-optimal förbrännning = mindre effekt. Enligt en trimfirma jag talade med (har dock inte trimmat bilen) så förkortas partikelfiltrets livslängd väsentligt om man kör mycket stadskörning. På min 5-serie med mestadels motorväg under hjulen står det i servicemenyn att filtret skall hålla 20.000 mil och detta verkar stämma någorlunda, värdet är nere på 16.000 mil nu med 5.000 mil på mätaren. |
|
|
Soundborder; har du filtret i servicemenyn på din 5-serie? Jag har inget filter i menyn på min etta, men däremot en med ett §-tecken och ett datum. Nån gång 2011 tror jag det står. Detta var något som dök upp efter mjukvaruuppdateringen i höstas. Undrar vad det är? Jag har fått för mig att filtret i ettan inte ska behöva bytas? M v h |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.