AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.714

jag har fått dåligt avgasvärde

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Hej jag besiktigade min BMW 525IT -93 för ett tag sedan och hade problem med avgasvärden.
Värdena jag fick tillslut var:
CO: 0,0
CO 2500: 0,0
HC: 080
LAMBDA: 1,00

för att få HC-värdet till det jag skrivit ovan var vi tvugna renut ut sagt att köra skiten ur bilen ett par gånger och det känns ju inte helt rätt och ändå hade jag åkt ett antal mil innan jag åkte till bilprovningen. vad kan detta bero på? Kan det vara Lambdasonden? jag körde en diagnos på bilen med Carsoft 6.5 men hitta inga fel som har med motorn att göra och det gjorde mig ännu mer tvivlande. jag hade ju hoppats på att jag skulle kunna få ut något ut av det men så var inte fallet. bilen har gått strax över 17000mil och jag vet inte om lambdan har blivit bytt förut. tacksam för svar

[IMG]Länk
Transocean
Testa med ett oljebyte, avdammat luftfilter och häll en flaska k-sprit i tanken när du har 10-20 liter bensin kvar. Kolla för eventuella läck i avgassystemet. Blir det fortfarande icke-godkända värden be om att få åka en snabb runda runt huset och mät igen.

Jag skulle definitivt pröva detta och ombesiktiga innan eventuella lambda, kat och dylika byten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med enbart höga HC-värden skulle jag gissa på oljeförbränning. Drar den olja? Tät vevhusventilation eller slitna ventiltätningar ev.
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
jag kanske var otydlig. bilen gick igenom med dessa värden men jag tyckte HC-värdet var oroande högt. Den har dragit lite olja men ingen stor mängd. men man kanske får slita isär toppen o byta div. tätningar i toppen.

[IMG]Länk
Det är inget fel på din bil...Lambdasonden har förvisso säkerligen sett sina bästa dar så ett byte är aldrig fel...Det högre HC-värdet kan i ditt fall eventuellt bero på en katalysator som kanske är på "g" eller också att den inte vara tillräckligt varm...Hur som helst så skulle jag inte börja "dona" med bilen, mer än en ny lambdasond...
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
En lamdasond har som uppgift att hålla lamda på 1.0
Så länge den gör det är den rimligtvis OK.

HC kan som sagts bero på mycket annat, efter att ha legat runt 100 för mig i ett antal år var det kört senaste gången hos SBP. Ny kat. fick det bli vilket gav HC=0

Men som sagts tidigare, det kan gå bra i ett antal år till.
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Om det nu skulle vara så att caten är paj om något år. vart kan jag få tag på en för rimmliga pengar då mer än BMW. jag kolla lite på sajter där de säljer bildelar men nästan ingen hade catar. bara resten av systemet.

[IMG]Länk
to
1
tompag
530 Sedan -88
Jag hade väldiga problem med mina avgasvärden vid besiktningen, men jag körde etanol och k-sprit och de minskade mina värden riktigt bra så jag klarade mig på andra försöket.
Prova det, det är mitt tips iaf :)
Lycka till!
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag har haft problem tidigare med mitt HC värde. Det var första gången jag besiktigade min bil. så efter ha gjort en ordentlig service körde jag ned till besiktningen i Rissne med ett par kanellängder och fårgade omjag fick låna deras avgasmätare för att kolla mina värden. När jag provade där fick jag kanon värden.
2 dagars senare åkte jag ned till besitkningen för att göra efterkontrollen på bilen och då hade jag igen hc 140 varpå jag fick köra iväg och värma upp den en sväng. Jag körde då rätt så hårt och fick ned värdena till 020.

Det bes teknikern sa att detta är rätt vanligt på e34 för att kat sitter så långt bak att de snabbt blir för kalla för att ge bra värden.

De senaste gångerna har jag sett till att komma in med en ordentligt varmkörd bil och då har det inte varit problem.

/Ian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.