AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.421

SMG II växellåda. Hur fungerar den?

Hej!

Nu kommer ett inlägg från en som inte är påläst överhuvudtaget vad gäller BMW M3´s SMG II växellåda. Jag vill veta hur den fungerar helt enkelt, så om någon vänlig själ kunde förklara detta för mig på det mest grunläggande sätt blir jag glad.

Jag vet av en sådan växellåda och vill utreda möjligheterna att montera den i en annan bil (ej BMW). Det jag läst på forumet hittlis indikerar på att det inte blir någon lätt uppgift.

Kan man köra den som en vanlig manuell låda till att börja med, d.v.s. med vanlig koppling och utan styrboxar?

Vad styrs av "stryrsystemet" till denna växellåda?

Är det i grunden en manuell låda eller en automatlåda? Tittar man på bilder på den liknar den en ZF M3 låda.

/Hakno
Det är väl i grunden en manuell låda med hydraulisk koppling. Något närmare hur den funkar kan jag inte svara på.

När min motor i förra 330 brann upp för några år sedan kollade jag på möjligheten att montera m3 motor och smg2 lådan i den istället. Mekanikern som har bra kontakt med bmw tyskland kollade möjligheterna med dom om det var möjligt. Svaret blev "Det är lättare att bygga om en coupé till kombi"

Så jag tror det är en svår operation med styrningen men som med allt lär det knappast vara omöjligt om man har kunnande och masa tid.
Tack för svaret. Frågar man en märkesverkstad så är ju i stort sett alla custom ombyggnationer omöjliga. Hittade lite svar på min egen fråga:

"I princip bygger SMG II på en vanlig, manuell växellåda som har automatisk koppling samt elektrohydraulisk växling. Lådan innehåller även systemet Drivelogic som är en dator full med totalt elva (!) olika körprogram för olika körsituationer. Föraren väljer själv hur han eller hon vill att Drivelogic ska arbeta."

Så om jag förstår texten rätt så finns databoxar och liknande i växellådan?

Det är väl det där med automatisk koppling och elektrohydraulisk växling som ställer till lite problem. Ingen som skruvat med dessa och kan berätta hur det ser ut?

Mer bara så jag vet vilka delar jag behöver för att systemet skall vara komplett.

Spakställ
automatisk koppling (hur ser den ut och hur fungerar den?)
elektrohydraulisk växling (kanske sitter i växellådan?)
Här finns en kille som gjort en komplett installation av S54:an med smg2 i sin e46 323i. Det är inte gjort i en handvändning direkt...
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hej!

Tack för svaret. Jag hade sökt men tydligen inte tillräckligt bra =)
Länken till S54:an var mycket bra. Skall gå igenom hela i jakt på bilder när jag får tid, 114 sidor!

Din "söklänk" fungerade inte.

/Hakno
Jag tror att styrningen av lådan sitter i samma låda som motorstyrningen. När jag montera kompressor i m3:an så ökade dom på växlingshastigheten och jag vill minnas att dom gjorde det från vanliga styrboxen
Hej och tack för svaret.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra, köper nog växellådan iallafall. Den har ju ett rykte om sig att vara robust. Får jag inte tag i de delar som hör till SMG lådan funderar jag på att bygga om den till manuell. Någon här som testat det?

Ingen som vet av de delar jag saknar? D.v.s. allt som hör till SMG systemet förutom den nakna växellådan. Mail: hakno@hotmail.com
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag tror det är bättre och betydligt enklare om du letar upp en 6vxl manuell låda av varianten som satt i 540i 6vxl E34, 540i 6vxl E39, M5 E39.
Samma låda i de tre modellerna och den är erkänt stryktålig - M5 E39 ger 500nm standard och det är ytterst sällan man hör om lådras i sådana.

Det jag vet om SMG-lådorna är att SMG gen1 (i tex M3 E36 och 325/330 E46 är en kasettlösning "ovanpå" en vanlig manuell låda, SMGII-lådan i M3 E46 är från början byggd för ändamålet och är betydligt snabbare.
Jo, det vore ju såklart bättre. Jag kan tänka mig att man får ge bra mycket för en sådan växellåda. Det ryms helt enkelt inte i min budget nu.

Denna är en SMG2 och visst är de väl lika som den vanliga 6växlade Getraglådan i M3or utan SMG?
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Vad jag vet är det samma låda. Skillnaden är väl den hydrauliska växlingspaketet som sitter i stället för växelspaken. Och sen styrsystemet för den så klart. Men mekaniken inne i lådan är väl en vanlig ZF, vad jag vet.
Fast nog är det väl Getrag växellådor i detta fall?

Kan det vara så att det är samma innehåll i dessa som de Getrag växellådor som sitter i E39 540 och M5?
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
hakno: ja, självklart är det en Getraglåda i M3'an. Skyller på trötthet. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.