|
|
|
|---|---|
|
Har läst en hel del på forumet om service men är fortfarande lite osäker eftersom detta blir min första. Service har tidigare utförts Feb '04 vid 2500 (olja + micro) och Feb '06 vid 4700 (insp. I). Nu är det ju då dryga två år sen sist och bilen har rullat 6500, har 2 gröna servicelampor kvar men bromsvätskesymbolen har tänts. Jag vill ju helst göra all service på en gång så min fråga är om det kan vara ok att vänta tills gula servicelampan tänds? Vill ju köra så länge som möjligt mellan servicetillfällena men samtidigt vet jag att bromsvätskan ska bytas vartannat år. Kan tilläggas att jag kör ganska sparsamt. Sen vet jag inte om det ser bättre ut servcieboken om det är i stort sett exakt två år mellan tillfällena? | |
|
Personligen skulle jag vänta och göra allting på en gång. Riktigt fräsch bromsvätska behövs vid typ bankörning, alpkörning od. Att vänta ett halvår extra spelar ingen roll, tycker jag. /R |
|
| Körsträcka har inget att göra med hur ofta man behöver byta bromsvätska. Därför är den servicen enbart tidsbaserad. Bromsvätska absorberar vatten, men om man byter efter två eller två och ett halvt eller kanske t.o.m tre år behöver inte betyda katastrof. Det går att mäta konditionen på vätskan om man vill och avgöra om byte är nödvändigt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle vänta utan tvekan om jag lät nån annan göra jobbet. ///MVH Hasso Länk |
|
Lysande, tack för de snabba svaren! Då avvaktar jag med gott samvete tills serviceindikatorn säger till. Enda är väl då att det inte blir två år mellan servicarna i serviceboken. Men det kanske inte nån ev. framtida köpare skulle höja på ögrobrynen åt? |
|
| Hum ska inte motorolja bytas varje år eller 2500mil/liter bensin? | |
|
Gjorde nyss inspektion 2 på BMW verkstad och de upptäckte att det aldrig var bytt bromsvätska. Trots det så bytte dom inte. De de tyckte att jag skulle byta men det var inte någon bråska... Då var min bil 4,5 år gammal. |
|
| Det är ingen fara, i ärlighetens namn hur många har märkt vid normal körning att bromsvätskan är dålig? Hur många av oss har inte köpt gamla bilar att ha som t.ex vinterbil och som haft genomsvart bromsvätska men där man ändå kunnat bromsa hur fint som helst? | |
|
Som jag uppfattat det så är största problemet med för gammal och dålig bromsvätska att man riskerar felfunktion på tex ABS-systemet, vilket kan bli rätt dyrt. Att byta bromsvätskan någorlunda efter serviceindikatorn ser jag som en bra idé för att slippa onödiga och dyra problem. Precis som trådpostaren så har jag inväntat ordinarie service för att byta bromsvätska, tror knappast detta skulle vara ngt problem. |
|
| Jag har sett bilar med 10 år gammal bromsvätska där ABS aldrig strulat, kanske är BMW lite överkänsliga? | |
|
Bromsvätska är en sån sak som "bör" göras men inte är sådär jätteblödigt med exakt mil. Samma sak med soppafilter och tändkablar :P De ska bytas ett par ggr men man gör de när de börjar strula ist. |
|
|
BMW vill väll att man ska byta bromsvätskan för att garantierna ska gälla fullt ut. T.ex. om ett ok rostar fast eller nått sånt så får man kanske inte det fixat på garanti om det beror på att det funnits för mycket vatten i vätskan. Jag vet ju inte men det är ju det enda man kan tänka sig annars behöver man inte byta bromsvätska på länge om man kör normalt. |
|
|
Bromsvätska är billigt, och välfungerande bromsar är billigaste livförsäkringen. ABS-enheten är allt annat än billig, så att snåla in på bromsvätskebyte genom att vänta längre än det 2-årsintervall som BMW anger tycker jag är dumsnålt. Dessutom är det, om bilen servas korrekt i övrigt, synd att slarva med det och därmed bilens korrekta servicehistorik. Vad gäller prestandan; på motorcykeln byter jag vartannat år, ungefär, och då märker man skillnaden (DOT3,4/5.1) i bromsresponsen. |
|
|
Faran med att inte byta är fukten i som tas upp av vätskan och sänker kokpunkten. Ska man märka detta (typ inga bromsar alls!) måste man köra rätt så hårt eller ta sig ner för alperna eller liknande, det är dock inte roligt när det händer. Sedan är det som sagt inte bra för själva systemet heller med vatten i för det smörjer sämre och bidrar till rost och skit. Inget direkt farligt utan mera dyrt för någon att fixa efter 10 år. //Magnus |
|
|
Tar upp denna tråd igen. Har funderingar på att lämna in bilen för ett extra broms och kylvätskebyte då det enligt boken är 3år sen det är gjort,och kylarvätskan finns det inget alls på. Men ingen symbol eller liknande är uppe. Så lämnar man in den nu så kanske symbolen för bromsvätskan kommer upp inom ett kort tag? Hur tycker ni jag ska göra? är ca 1500mil kvar till service. |
|
|
Hade jag varit du så hade jag gjort som vi gjorde själva för några månader sedan, och fått broms- och kylarvätska bytt vid egen service. Vi har två pluttar kvar till oljeservice, och de är ju oberoende av varandra (och kryssas ju även på separata ställen i serviceboken). När vi kollade runt på begagnade bilar så var det väldigt sällan det fanns några dokumenterade kylarvätskebyten, och det berodde oftast på just den enkla anledning att det inte hade gjorts någonsin (trots att det tydligt står i manualen hur ofta det ska ske). Och med 3 år sedan senaste bromsvätskebytet så har du ju passerat bäst-före-datum på den också, så det kan ju vara bra att ta båda två på ett bräde för att slippa vara av med bilen alltför länge. (Det är klart, om du kör väldigt mycket så kanske du hinner köra 1500 mil på någon månad likt en av mina kompisar som kör mycket i jobbet, och då kanske det inte är lika aktuellt; själva kör vi kanske 1500 mil om året, och då är det knappast vist att vänta tills nästa oljeservice.) |
|
|
Tack för svaret! Blev att boka en tid iaf, känns bäst att veta allt allt är schyst. |
|
|
Första verkstaden ville inte ens ta tag i jobbet efter ha sett systemet :) Ringde en annan idag,och dom ville ha 1840:- för byte av båda vätskorna! och då fick jag ändå 10 % rabatt :) Är bekvämt att lämna in den där,men tycker det är dyrt?! eller ska man ringa runt och jag någon hundralapp? Är så kluven bara "för att" på något sätt :) |
|
|
Jag tror iofs inte att priset är alldeles avskräckande om det inkluderar arbete och material och om det blir korrekt gjort. En del inlägg ovan är lite egendomliga angående bromsvätska, t.ex: "bör" göras men inte är sådär jätteblödigt med exakt mil. Samma sak med soppafilter och tändkablar" Som redan förklarats så spelar körsträckan liten roll då det är snarare "tidens tand" som påverkar vätskan då den absorberar fuktighet osv. Bränslefilter däremot "förbrukas" ju för varje kilometer som man kör, men knappast beroende på tiden. Liknande kan man kanske tänka sig angående tändkablar, fast där menar jag nog att det mera är reklamen och säljarna som vill att man byter. Som väl är så har det inte funnits några tändkablar sedan snart 20 år i de flesta bilar, i varje fall inte hos BMW...) Lite underligt är det väl också om en verkstad som gör Inspektion 2 inte byter bromsvätskan, i synnerhet om de upptäcker att den inte är bytt efter 4,5 år, eller hur? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.