|
|
|
|---|---|
|
hej, har börjat fudera på att byta min 523i -99 mot en E60 årsmodell -04 -05.(funderar på antingen på 523 eller 525)Någon som kört dom här 2 bilar med såna motorer?? #Hur är kvaliten på dom första E60 modelerna?Har dom några såna "kända" fel som tex E39-or haft (abs/asc styrnhet,pixelfel,abs givarna ...)???? Och är det stor skilnad mellan en E39 och E60 525 modell(åkkommfort...) Vet att det sitter en hel del av Er som gjort detta byte..... så tips o råd mottages tacksamt!!!! sutko | |
|
-03:orna och tidiga -04:or hade en hel del elektronikproblem, men det skall ju vara fixat nu. E60:n kom med 520i och 530i, och först senare kom 525:an (vet inte exakt nar). 520:an är direkt ett dynamiskt monster, men 525:an är rätt så ok. Komfortmässigt är det en liten fördel gentemot E39:an, men som flera testare sade vid E60:ans premiär så är inte skillnaden så stor. ---- BMW CS #6212 |
|
|
tackar Narvselius....kom igen E60-ans ägarna.... sutko |
|
|
Har bara kört 520i i E60-kostym och bara ett fåtal tillfällen men spontant så upplevde jag E60 som något mer komfortabel men samtidigt lite mindre körkänsla. Känns inte lite gedigen som E39 i detaljer...lite tunnare och ihåligare om man knackar på paneler och liknande. Min granne hade tidigare en tidig E60 och vad jag förstått så var det inte några större problem med den. Något elproblem med varningslampor som lyste utan anledning. En annan detalj var att tyget på insidan på A-stolpen släppte i nederkant på båda sidorna. Några rostproblem har jag ännu inte hört om så det verkar som BMW fått bukt på problemen från E39/E46. ___ //Ulf |
|
|
Jag har en "närstående" som har en 523i-07(facelift,190hk),den har nu inte rullat så långt(5-600mil ca) men han menade att först så kände han inte någon speciell skillnad, men tycker nu att den har lite mer komfort än den E39 han hade tidigare..+ betydligt mer plats i baksätet än E39. Upplevd Kvalité tyckte han att E60 var ett snäpp värre/bättre(till skillnad från andra). Motormässigt känns den som E39:an..varken mer eller mindre. Förbrukningsmässigt är han dock lite mer missnöjd...E39(523-97) han hade tidigare var snålare...båda har manuell låda. Mvh Janne. |
|
|
tack Janne...så det är kanske lika bra satsa på en E39 -02 eller -03 525i med M-paket istället... sutko |
|
|
Pratade nyligen med den killen som köpte vår gamla e60 520 -03 Han hade fått grymt med elektronikproblem i bilen. Först att hade ena xenon-lampan gått sönder. Sedan gick inte bilen att starta och fönstrena gick upp o ner samt att alla lampor blinkade hej vilt. Vill även minnas att det har vart något displayfel på denna bil som åtgärdades på bmw. På vår nuvarande e60 har vi haft följande problem... Styrningen var helt åt helvete och det stod hela tiden "drive moderatly" i displayen. Detta berodde på att smuts hade hamnat på linsen bakom ratten i rattnavet. |
|
| Janne T i förbrukningen har du helrätt. E60n drar mer än e39orna som vi har haft. | |
|
sutko:Tja,smaken är som baken..delad.. Men jag tycker nog att en sen E39 med M-paket inte är något dåligt val direkt..Men se till att du får lite motor med i konceptet...helst en 530i eller 530D,eller varför inte en sen 540,men då drar kostnaderna iväg en smula naturligtvis. m_johan84: Ja...tidiga varianter av E60 var ingen klockren vagn mht vissa problem med el osv.. Men dessa faceliftade vagnar verkar inte så många klaga på...ännu iaf,men de ligger ju under garanti.. Mvh Janne. |
|
|
Ska väl ändå tillägga att sååå mycket problem var det ju inte med tidiga E60 heller..en skön bil med komfort ,men kanske inte fullt tillräcklig "känsla"(läs materialval främst) i inredningen på de tidiga varianterna av E60.. Jaja.. Mvh Janne. |
|
|
självklart E60 ser mycket snyggare ut...en E39 530i hade varit inte fel ..kör inte så mycket så det ska vara med bensinmotorn...Vilken rekomenderar Ni en aut eller manuell växl? Men hörde talas om att nyare E60 typ -07 är mycket bensinsnålare än dom tidigare modellerna. sutko |
|
|
Ja...E60 faceliftarna(fr.o.m. maj någon gång -07) fick i många fall mera effekt, annan insprutningsteknik(jetstråleinsprutning) osv osv vilket på papperet skulle göra "en avsevärd" bensinförbrukningsminskning... Men hitintills märks inget av detta på vagnen jag refererar till.. Vad gäller lådalternativ måste du prova själv och jämföra... Högst individuellt vad man vill "ha ut" av sin vagn i körupplevelse osv.Men många idag hyllar automatlådan... Jag har själv en annan uppfattning :) Mvh Janne. |
|
|
tackar...tackar Janne och allra andra för tips... ska provköra själv ett par stycken så får jag se... ha en bra dag sutko |
|
|
Jo...exakt när "faceliftarna" började tillverkas vet jag egentligen INTE,men någon gång under våren -07 i alla fall..var nog tidigare än Maj...kanske redan i Mars/April? Sutko:Japp,låter som en bra början i ditt sökande :) Mvh Janne. |
|
| Varför inte satsa på en fin E38 av årsmodellerna 99 eller 00 istället. Fantastisk bil | |
|
Jag har nu kört 8000 mil med e60:an utan några större problem. Någon smärre garantiåtgärd fick göras och sedan har jag bytt head up-displayen. Jag har inte haft några elfel. I stort är det bra kvalitetskänsla i E60, men vissa detaljer upplevs som tunnare. Komfortmässigt så är den lite bättre än e39 och körkänslan är bättre men då jämför jag 530 mot 523. Bensinförbrukningen är 1 dl högre för 530 E60 med 275-18 däck mot 523 E39 med 225-16. /Mats **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Min enda erfarenhet av E60 är familjens 545iA. Jag måste säga att jag länge var skeptisk till E60ns interiör men efter bara några timmar bakom ratten är det som bortblåst. Tvärt om, det känns fräscht och snyggt. Och varför gnäller folk på I-drive? Jag gillar det verkligen. Som jämförelse kan jag säga att min E38 från -99 numera känns väldigt gammal och att kvalitetskänslan skulle vara sämre än i t.ex. E39 håller jag inte med om. Vidare är bilen är mycket rapp och distinkt men ändå aldrig stötig trots sportchassi och lågprofildäck. Det är en riktig kanonbil hittills. V8an är dessutom förvånansvärt snål på landsväg och funkar riktigt bra med automaten. Kan även rekomendera komfortstolarna som är helt fantastiska. Som ytterligare jämförelse med tidigare generation tycker jag att den klarar ojämnheter och potthål mycket bättre. Där både min 7-serie och min förra BMW (E39 540i) kändes som de skulle gå sönder i framvagnen så fort man körde över en ojämn kant så sväljer E60n ojämnheten utan att det känns speciellt mycket i bilen. Den känns ur den synvinkeln mer gediget byggd, därmed inte sagt att den verkligen är det. Upplevda svagheter är än så länge inte många. Det finns dock en mycket irriterande sak och det är att några av multirattens knappar ibland kan skramla om vägen är ojämn och dålig. Efter att ha läst en del på www.e60.net får jag uppfattningen av att det är ett vanligt problem. Andra har även haft skrammel från blinkerspaken och från själva instrumenthuset. Däcktryckskontrollen har falsklarmat om punktering en gång också, men det var troligtvis på grund av att man glömde reseta funktionen efter däckbyte precis innan leverans av bilen. Valet är inte enkelt. Vill man komma lite mer billigt undan är E39, eller som någon sa, E38 fortfarande kanonbilar så länge man köper en välskött bil. |
|
|
Länk Länk Beg.test" vi bilägare" 520I 170hk är för klen måste varvas för det skall hända något. Jag har skramel från knapp i ratt och något bakom rattjusteringen, knakade dörrlister. Annars nöjd med bilen. |
|
|
Min 523 e60 -06 drar 0,86med manuell låda blandadkörning. Min gamla bil e39drog 1,14 i blandad körning. Men det var 530ia. Skilnad på motor är det. Men ännså länge funkar det utmärkt. E60 går tystare och stabilare tycker jag./Samuel. |
|
|
..ja...vad ska man säga....riktig sugen på en E60 helst nyare -05/06 antingen en 523 eller 525 men då får jag någ nöja mig med min E39-an nu tills vi köpt en lägenhet(vi letar) och sen nästa steget blir det dags för en sån...tackar för alla svar det har ju varit av stort hjälp.. mvh sutko |
|
|
Faceliften på E60-serien kom i produktion från mars (v09) 2007. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.