AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

Servo olja?!

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Här om dagen tyckte jag att servo pumpen lät som om den fick jobba lite för hårt när jag svängde. Jag öppnade burken, och mycket riktigt, oljenivån var för låg. Jag drog genast in till OK och köpte hydralik olja... FEEEEL! Tydligen så är det en SPECIELL hydralik olja till bilen. Hur fan ska jag veta det undrar ju jag? Jag fyllde i kanske en deciliter. Är det skadligt för servon? Vad ska jag göra nu?
orolig...

C-YA!
Sp
53
Spyder
525ix -92
Tjena! Troligtvis är det säkert inga problem, såvida det var en röd olja så kallad ATF olja från OK du hällde i. Men om jag vore du skulle jag byta olja till en som är rekomenderad från BMW.
I min styrservo har jag Castrol TQ D vilken är en rekomenderad olja till en 525 -92:a
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns olika fyllningar i systemen. En del skall ha röd ATF-olja och en del skall ha grön olja (vet inte i huvudet vilken typ). Det verkar vara en salig blandning mellan årsmodellerna, så kolla innan du fyller. Det står i instruktionsboken vilken typ du skall ha.
Kolla slangarna så det inte läcker ut för mycket olja, det är inte bra för servopumpen om den går torr.

Mvh
byt oljan snarast . risken är att oljan klumpar sig och skapar propp någonstans i systemet .
Oljan finns på mekonomen mfl kommer inte ihåg men nästan för mej att det LHM olja samma som i Citroen (nu svor jag ursäkta!!) Men AUDI har också den oljan på bilar med nivå reg.
Jag har gjort misstaget också att stoppa i ATF-olja i servon men då var det kanska akut att toppa upp så att det inte lät.

Oljan som BMW använde i min bil (E39'an) skall inte vara blandbar med ATF olja men när jag var inne och köpte oljan på BMW (fanns inte på Mekonomen eller dyligt) sa killen i reservdelsbutiken att det borde inte vara någon fara... Passade dock på att fiska upp en hel del av det som jag tidigare fyllt på...

Skiljer säkert på tidigare årsmodeller men om någon vet om det är farligt på E39:an att fylla fel skulle jag gärna vilja höra.

PS... min olja var varken röd eller grön... mer åt brun...

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.