|
|
|
|---|---|
|
Bästa BMW-addicts, om man tillhör den uppenbarligen sällsynta skara som nästan skulle kunna betala för att slippa M-paketet, är då följande spec på en 130i vettig i era känsliga ögon, eller har jag förbisett något? Även förslag på färgkombinationer mottages tacksamt, fast jag tror man måste skilja på vad som håller i längden och vad som är tidstypiskt men kan bli iskallt med tiden. Jag är själv ett offer för detta då jag t.ex. tycker Alpinvit/Terra läder är superfräckt i dag, men för fem år sedan vete f-n... Först och främst: 3-dörrar, fyra sittplatser. Advantagepaket Xenon Glastaklucka (kan ev bytas mot annat, kreativt förslag...) Radio Prof USB I/F Svart läder Sportstolar M-ratt/vxspaksknopp Interiörlist AluAccent Farthållare Klimaauto Fälg Stjärneker 142 (Inte alls säker på denna - 256 räcker kanske...) ISOFIX/pass-airbag nyckelavst Ffällbara nackstöd Jag klarar mig bra utan PDC i dag och tror jag gör det framöver också. Högtalarna tänker jag låta uppgradera hos någon som begriper det. Då jag tycker HiFi-optionen tar ljudet från kass till halvkass är jag inte beredd att pynta 5200 för det. Har förresten någon mer än jag noterat att de tyska extrautrustningspriserna stämmer hyfsat med de svenska om man tar hänsyn till deras lägre moms. Minst ett undantag finns dock: Prof stereon kostar 210 Euro extra i st f 4200 SEK.. SURT! Någon som har en hållbar teori om VARFÖR? Tar tacksamt emot era reflektioner! Helgeson | |
|
Framgår inte om det är det estetiska eller sportchassit du inte gillar med msportpaketet. Om det bara är det förra så skulle jag definitivt välja msportchassi. Liten och rapp bil kräva rondellegenskaper :) Rökarpaket. För 0 kr får du en lucka i interiörlistfinish istället för ett hål där man kan ha parkeringspengar. Dessutom med ett 12v uttag. Silvermetallic funkar alltid men kanske är lite tråkigt. Jag är nöjd med valet av Lemans blå på min och montego blå är också snyggt. Något piffigare än silver men inte så "stylat". Tror inte jag kommer att tröttna på det. Kombinerat med lemon klädsel och accentslipade lister känns det klockrent nu när jag haft dom i en månad. Vi får se vad jag tycker om 2 år :) Antracitinnertak är grymt snyggt och passar speciellt bra till lemonläder, tycker jag. Kanske inte lika spännande till svart läder dock (för dystert?) |
|
|
Helgeson: Har du läst bloggen: Länk |
|
|
JohanF: tack för bra synpunkter. Sportchassit har jag egentligen inga problem med, men med 142-fälgen/däcken tror jag det är tight nog ändå. Lite komfort är ju aldrig fel... men det är klart - jag kör ju genom flera rondeller på väg till jobbet ;-) Ska man ha sportstolar och aluacclist så kostar chassit bara några hundra extra om man tar det genom Dynamicpaketet. Annars tycker jag aktern blir fulare med M-paketet, ratten är bästa delen! Rökarpaket är klockrent - glömde skriva det (har det i min nu). Jag har också sneglat på blåmetallic och lemonläder, och visst är det läckert, men som sagt... Tack till starre oxå - intressant att det alls fanns några minus. Blev lite förvånad :-) Är det någon som har erfarenhet av HiFI-Professional optionen? Larm föredrar jag förresten att eftermontera. Pavel, är du redan trött på din?!?! |
|
|
Vad man föredrar för fjädringstyp och fälgstorlek är förstås högst individuellt. Själv tycker jag sportchassit gör hela ettan och skulle nog hellre ta en 120i med sportchassi än 130i utan. Tror jag :) Håller med om att M-aktern inte är så vacker. Sticker dock faktiskt inte ut så farligt mycket på blåmetallic. Antar det är ett ännu mindre problem på svart. Dessutom sitter man ju inne i bilen när man kör och där spelar M-ratten (mumma!) och interiören mer roll (tycker jag!) :-) |
|
|
Helgeson; Nej, är absolut inte trött på den, men saker har hänt på hemma fronten som kräver en större bil med 4 dörrar så nu har jag beställt en 335i! =) 130n är en oerhört rolig bil, men inte praktisk tyvärr.. tar omvägen till och från jobbet nästan varje dag... |
|
|
förresten... HiFi Professional låter skitbra... mycket bas... men det är lite Ali G varning om man spelar gangsta musik... ;-) /P |
|
|
ja, du har en poäng där JohanF. Pavel, du skriver att din "Drar svinmycket soppa". Kan du precisera lite? Hur ser det ut i 90 på landsväg, tex (om det är möjligt att hålla..). Att vänta på en 335:a låter som en angenäm plåga! |
|
| Jag skrev det för att ca 20 min efter att jag tankat fullt hade redan 300 spänn bensin försvunnit ur tanken.... berodde dock på högerfoten.. Skämt åsido, Jag har aldrig tagit mig tid att kolla förbrukningen ordentligt, men med 90 landsväg ligger den nog på ca 9,5.. svårt att inte gasa dock... | |
|
Apropå förbrukning: Testade min 130i i helgen. Ca 40 mil på varierande 70/90/110 väg(merparten 90 väg). Höll laglig fart och hamnade på en snittförbrukning enligt färddatorn på 0,75. Verklig förbrukning var ca 0,77. 3 personer i bilen. Hade ett snitt på 0,84 i höstas mellan Leipzig-Umeå ca 160 mil. Då gick det undan i Tyskland, men sedan väldigt försiktig körning genom Sverige(pga av ishalka). mvh |
|
| Kör väldigt mycket korta sträckor (1,5-2mil tur o retur) ligger på ca 0,9. | |
| glassgränd6 och Snuttis: tack för värdefull info! Jag vet att man inte köper en 130i för att den ska vara ekonomisk, men det skadar ju inte att vara informerad. Snuttis, är din 07:a en facelift med EfficientDynamics? Detta ska ju ha sänkt blandad körning från 0,92 till 0,83 enl spec. | |
|
Ja det är den faceliftade (-08 årsmodell) och min bränsleförbrukning beror på korta sträckor och medeltung högerfot. När jag ibland kör längre sträckor ligger den på ca 0,80-0,85. |
|
| Inte så pjåkigt... tack igen! | |
|
Hej Helgeson! Kul med 130!! Apropå förbrukning; min ligger på 11l / 100 km. Då är det mest tor resor till och från jobbet - 15 km x 2. Jag är nöjd med det med tanke på behandlingen av gaspedalen (alltid med en del fullgasacc. under resan). Beträffande utr.; jag själv är svag för M-paketet. Hörde att M utr bilar har kortare slag på växelföringen. Stämmer det?? Jmf med vår tidigare 116 så känns det iofs kortare. Taklucka är en underskattad extrautr. Den ger ett härligt ljus i kupén och det är underbart att öppna upp under sommaren (få in lite avgasljud). Det som saknas på en 130 är diff! Speciellt då bakdäcken är så smala. Satsa på diff eller köp åtminstone till en 18 tums hjulsats med 215 + 245 däck och på Radialeker 216. Det kan du beställa från tyskland för EUR 1900 inkl. frakt. Och välj för Guds skull till sportchassi - bilen är gjord för ett lite styvare chassi! Lycka till med bilen!! /R |
|
| Hej Robbo och tack för synpunkterna! Jag misstänkte att det skulle bli svårt det här... 142-fälgen tycker jag är kanonsnygg och kommer med 245 bak. Verkar som man ska glömma 256:an. Tar man då också sportchassit, så räcker det nog med styvhet för min del. Man får ju inte glömma kvaliteten på vägarna i det här landet... Det där med kortare växelslag var intressant. Någon som vet mer...?! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.