|
|
|
|---|---|
Robban540 |
Hej Kollar just nu på 2 st m5:or, en 00:a med 2 ägare och 8000 mil och en 02:a med få ägare men med nästan 19000 mil på. Är en 02:a så pass mycket bättre eller vad man ska säga så att det uppväger en skillnad på nästan 10000 mil? Dum fråga kanske, men vafan. Ungefär samma pris på båda dessutom. |
|
Intressant är ju också när bilarna är tillverkade respektive uttagna...Den faktiska skilnaden kan ju vara så lite som dryga året upp till nästan 3 år. Att ha i åtanke är också att uppdateringar skedde på motorn från bilar tillverkade 03/2000 (är inte 100% på exakt månad) och att roskyddsgarantin är på 6 år vilket räknas från det datum bilen togs i trafik första gången. Är 02:an tagen i trafik efter dagens datum 2002 så är det garanti kvar vilket aldrig är fel på en E39. Har precis fått huv, baklucka och förardörr bytt på min 03:a pga rost. ___ //Ulf |
|
|
19 000mil är absolut inget problem för en M5 om den varit normalt körd och underhållen. Håller med Programmer om att du ska ha i åtanke att efter 2000/03 så gjordes en del uppdateringar i motorn. Titta på båda bilarna och jämför. Vad är det för pris på bilarna? Glöm inte att kolla koppling, bromsar, däck och vad det är för service som står runt knuten. Det drar snabbt iväg upp mot runt 40-50k om du måste fixa allt det. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
kolla runt ordentligt du kommer att se att skicket är som dag och natt på dom m5 som är till salu. och stirra dig ej blind på mätarställningen män tänk på att värdet hänger i hop med milen . sen när du ska sälja bilen så ska man tänka på att m5 över 20000mil är otroligt svårsålda . så är en m5 e39 sunkig efter en vinter i sverige skulle aldrig köpa en vinter körd bil rosten tar fäste snabbt på en e39 och hur roligt är det med en 150tunsen kronor bil med rost nä endast sommar körd är att föredra . kolla på listerna vid fönstret på dom vinterkörda och på dörkanterna så ser du hur illa det är . jag köpte mina 2 i tyskland för att priset och skicket var bättre än dom jag titta på i sverige . lycka till |
|
Buspelle |
Det gjordes uppdateringar av motorn under 00 bl a annan typ av kolvringar för att minska oljeförbrukningen och vanos fick en särskild oljepump. Det finns även en del andra kosmetiska m fl förändringar mellan 00 och 01 men jag skulle säga att allt detta knappast uppväger 10 000 mil om bilen i övrigt är ok. |
|
putte,m skrev : "så är en m5 e39 sunkig efter en vinter i sverige skulle aldrig köpa en vinter körd bil rosten tar fäste snabbt på en e39 och hur roligt är det med en 150tunsen kronor bil med rost nä endast sommar körd är att föredra ." Det var det dummaste jag läst! Jag har f.d. kollega som kör sin E39 M5, året runt. Bilen är i toppskick och har inte en rostfläck, förutom motorhuven som är bytt på garantin. Det viktiga är inte när du brukar bilen utan att du tar hand om den. |
|
|
Rostproblemen på E39 beror mer på brister/fel i konstuktion och tillverkning än att bilen brukas på vintern. Det är ju säkert så att vinterbrukande kan påskynda rostproblemen men det är som sagt inte hella sanningen. Fanns någon på forumet med en tre år gammal E39 som varit pedantskött och avställd varje vinter. Även denna bil drabbades av rost. ___ //Ulf |
|
| Vill nog hålle med Bones och Programmer i det resonemanget. Vinterbrukande kan naturligtvis skynda på processen, särskilt om de dagligen går på saltade vägar, men grundproblemet finns ändå. | |
|
Valde en lite olycklig formulering i "det dummaste..." ber om ursäkt till putte! Invänder främst mot formuleringen "så är en m5 e39 sunkig efter en vinter". Är en M5E39, gäller även alla andra bilar, sunkig beror det främst på brukaren än vinterbruket. Viktigast är helhetsintrycket av bilen. Inte om den är vinterkörd elller ej. |
|
|
Buspelle, jag måste säga lite tvärtemot dig. Vid 10 000mil så har en M5 koppling och bromsar precis runt hörnet samt inspektion II som brukar dyka upp precis runt de milen. Nu vet vi inte tillverkningsdatum på M5 00 men är det innan mars så får motorn vara åtgärdad och det skall det finnas papper på eller så ska den säljas av en aukt. ÅF och en förutsättning till är givetvis att mätarställningen stämmer =). Saknas dessa grejer så ska det vara billigt för att det ska vara värt att köpa. Gå på skicket och vad som är gjort med bilarna helt och hållet. Börjar finnas riktigt många ras med täta ägarbyten på marknaden. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Hur går det Robban, har det blivit nån ny kärra eller? Mvh Mathias |
|
|
boens du sa att din vän fick byta huv så där har du snacka om att prata mot sig skälv vad fan har garantin med saken att göra om bilen är från 99-01 nä en idiot fattar att vill man ha sin bil rost fri och fräsch så är inte vinterkörning att föredra. sen spelar det ingen roll hur mycket du än tvättar då saltet sitter klibigt värre. har huven blivit bytt så kommer garanterat bakluckan och tanklocket och insidan av dörana snart att visa sig. jag kan garantera att det finns rostbubblor innanför tanklocket på din väns e39 då det nu är en konstruktions miss så gör saltet sitt ganska snabbt där.. jag har en 00 som inte har rostbubblor eller rost nånstans och jag har sätt många m5 och bara en tidigare som inte hade bubblor innanför tanklocket och gissa om dom kördes på våra snälla vintervägar eller på vintern överhuvudtaget . skälvklart har det ingen roll om ägaren är en skitgris och inte har känsla eller pedanthet i sig då kan billen stå vår höst vinter och ändå var sunkig. snacket kommer från erfarenhet och inget annat ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.