|
|
|
|---|---|
| Handbromsen på min 523 (e39) har länge varit dålig men jag har fått den att fungera hjälpligt genom att spänna vajrarna inne i kupén. Nu räcker dock den åtgärden inte längre till. Måste troligen justera på bakhjulen/ev byta bromsbackar? Är den någon som har någon länk (gärna med bilder) hur man gör det mer exakt? Vad borde det kosta att få det fixat på en billig verkstad (BMWs egen är nog inget alternativ). Arbete/material? Mvh Mats | |
|
Det är ganska bra om man motionerar handbromsen med jämna mellanrum på en 523a. Den erfarenheten har jag iaf fått från min. Kan inte hjälpa dig med din fråga dock. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Justera på enbart vajrarna blir tyvärr lite fel då "utväxlingen" på hävarmasrörelsen blir fel. Nya bromsskivor alt svarva dom + handbromsbackar o belägg och rätt justering är nog att absolut måste för att få till en handbroms som är besiktningsvänlig. Inga direkta märkvärdigheter att byta som på vilkan annan bil som helst med lika kontruktion, förutom justeringen som ska släppas 12 hack efter åtdragning mot normalt 3-4 och sedan justeras in med vajrarna för rätt hävarmsrörelse. Vilket vilken "mack"verkstads som helst ska klara av. Billighetsvarianten för skivor, backar o belägg typ 1300 kr + 2-3 timmars jobb max. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Rephandbok för E39 kostar 229 kr på biltema. Kanonbra förklaring till ex handbroms. Lycka till/ärlebo |
|
| Hej gå in på autopower gör det själv mekartips & sök på justera handbromsen. finns 1 beskrivning där för e46 m.fl. gjorde det på båda mina bilar & det blev klart godkänt på bilbesiktningen....:) | |
| Tack för tips. Med hjälp av en kompis blev det byte av handbromsbackarna och justering. Klarade därmed besiktningen men tycker fortfarande handbromsen fungerar dåligt. Men nu lär jag nog vänta ett år till innan det blir fler åtgärder.... | |
Transocean |
Ja, jag fattar inte varför bmw envisas med ett sådant uråldrigt handbromssystem, när andra t ex Saab klarar sig med ett enkelt system där handbromsen trycker de bakre klossarna mot bromsskivan. Bromsbackar och fjädrar hit och dit, dålig effekt och man får justera hela tiden. |
| Är dom verkligen så noga med det på besiktningen? Min handbroms använder jag inte ens, för den gör knappt nån nytta. Men den gick ändå igenom utan problem.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.