|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Idag bestämde jag mig för att åtgärda pdc problemet som jag haft på min bil sen i November. Som många rekommenderat hade jag först kontrollerat vilken av pdc sensorerna som inte "knäppte/surrade" när man höll handen framför. Det visade sig vara vänster fram yttre. Hmmm...denna böt jag i början på 2005, ska den redan gått sönder, funderade jag. När jag hade bilen inne hos min mek för lite annat fix, så passade jag på att be honom att kontrollera med dis vilken givare det var som gett upp. Jodå, det var vänster fram yttre. Perfekt, tänkte jag bara att åka och köpa en ny och byta så är problemet löst. Åkte ner i ett garage, lossade listen, tog bort sensorn, sprayade med elektronik spray på kontakten, lät det stå och lufta ett tag, monterade på sensorn. Startade bilen och vips så lyste pdc-knappen med ett fast sken och ingen lång ihållande pip signal längre. Jag promenerade ut ur bilen och ställde mig framför den nya sensorn. Inne i bilen pep det som det skulle:) Ställde mig framför de andra 3 st sensorerna fram.......inte ett jä§#a knyst hördes från dem. Lyssnade med örat mot dem och visst "knäppte" det om dem, precis som det tydligen skall göra om de är hela. Provade även sensorerna där bak (där jag bytt 3st sedan jag köpte bilen 2005), de jag bytt tidigare fungerade perfekt men den sista hördes inte ett pip innifrån bilen när jag stod bakom. Även den "knäppte" fint när jag la örat emot den. Vad i helv§e%e är det som försiggår? Systemet indikerar inga fel, pdc sensorerna knäpper som de ska, felminnet indikerar inget...men lik förbannat så ger inte 3st sensorer fram samt 1 st sensor bak ngt utslag när man står vid dem. Behöver lite uppslag var jag skall börja nysta. Var sitter själva huvudboxen till pdc:erna (på sedan modellen)? Har lite olika lådor bak i skuffen... Sensorerna ser hela och fina ut och sladdarna likaså, inget ärgat... Börjar bli trött på dessa små j&vl?# sensorer som bara går sönder, och detta ständiga pipande. Tål de inget vatten överhuvudtaget eller finns det olika märken med skiftande kvalité? Känns inte roligt att behöva lägga 700 sek x 4 till, precis när man pungat ut med 700 sek..... Tacksam för all info/råd. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Hej Kermit: Har exakt samma problem själv! Hade en trasig sensor bak, bytte den och allt funkade fint. Nu funkar inte sensorerna fram. Inga felindikeringar hos mej heller...... Huvudboxen till PDC'n sitter iallafall vid höger hjulhus bak. Funderar på ett försöka hitta en på Ebay så att man kan utesluta den felkällan... |
|
|
commander_krill: Ja, man börjar misstänka att det kanske är ngt med boxen. Får titta på den imorgon och se om det är ngt glapp, men då tycker man ju att alla sensorerna borde vara ur funktion, inte bara ngr av dem.... Fy för strulande el-teknik:( vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag hade fel på en av sensorerna på vänster fram. Det visade sig att det stenskott gått in genom grilgallret och träggat rakt på kabelstammen så att sensorkabeln hade gått av (varje sensor har tre sladdar GND, 12V och sensor) Halvknepigt fel att hitta, gjorde ohmmätning på alla sladdar från elektronikboxen bak fram till sensorerna. Allt funkade iaf finfint efter att jag skarvat ihop kabeln =) |
|
|
Ubbe: Tack för tipset. Dock så är alla sladdar hela och fina. Idag gick jag ut och gjorde en liten felsökning. Eftersom jag starkt misstänkte att det var en av de bakre sensorerna som nu gett upp (efter mitt handtest "knäppte" alla sensorer fint, fram som bak) köpte jag en ny idag. Eftersom jag bytt 3 st bak, så utgick jag ifrån att det var den yttre vänster, som ej är bytt, som var defekt. När jag gjort rent kontakten med lite electronic spray så vred jag på tändningen. Jovisst, nu lyste pdc-knappen med ett fast grönt sken och ingen felsignal pep i högtalarna. Nu gick jag ur bilen och började kontrollera vilka som faktiskt gav utslag. Alla bak gav utslag. Den främre sensorn som jag bytte igår gav utslag hur fint som helst, de andra 3 sensorerna fram gav dock INGET som helst utslag. Jag la örat till dem och javisst "knäppte" de om dem. Nu provade jag med att byta plats på sensorerna fram för att utesluta ngt kabel fel genom att helt enkelt ta den nya fungerande sensorn och byta plats med de övriga 3. Den nya sensorn gav utslag på sammtliga 4 platserna fram. Liten sammanfattning: 1. Det är inget fel på kablaget. 2. Det är inget fel på själva Pdc kontroll enheten, bak i skuffen. 3. Inget ärg, vare sig på själva kontakten eller sensorerna. 4. Inget glapp i ngn kontakt. 5. Sensorerna ser hela och fina ut inga skador. 6. Ingen fukt inuti (tog isär en och den var torr, samt att den har en otrolig gummikapsling. Förstår inte hur ngn fukt kan tränga in i dem.....) Slutsatsen blir således: Sensorerna är trasiga TROTS att systemet indikerar att "allt är som det ska", dis:en inte ger ngt utslag samt att sensorerna "knäpper" som det bara skall göra om det är hela. Det sist nämda "snabb testet" kan man nu delvis avliva som myt. Om sensorn inte "knäpper" är den definitivt trasig, och en felsökning med dis eller motsvarande kommer att registrera ett felminne, en hög felton kommer att ljuda så fort backen läggs i samt att pdc-knappen blinkar snabbt (om man har Pdc-givare fram, annars har man inte knappen). MEN tydligen kan sensorerna "knäppa" även fast de är TRASIGA samt att inget felminne tas upp. Hur skall man då veta vilka man skall byta samt om de är trasiga eller hela eller om det är ngt annat fel? Ja, fan vet........ Imorgon är det bara att åka och köpa 3st nya sensorer fram och bli yttligare 2100 sek fattigare, att lägga till de redan 1400 sek som jag pungat ut med. Pdc är nog väldigt bekvämt vid parkering men man vaggas in i en falsk säkerhet när man plötsligt inser att man inte kan lita på systemet.... Hoppas detta kan vara till ngn hjälp:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Jag kan också konstatera att sensorerna kan knäppa trots att dem inte funkar, har haft problemet att jag fått en lång felton ibland, när jag gick ut så reagerade en sensor på att att jag la handen ca 1 dm ifrån den, då börja det pipa inne i bilen. Dom andra sensorerna gav ingen reaktion så jag antar då att den som gav signal på väldigt kort avstånd är den som är trasig då dem andra troligtvis är beroende av att denna funkar som det ska. Tror ni att det är denna som kan vara sönder? | |
|
David: Nej, jag tror inte att det är den sensorn som ger utslag från 1 dm som är trasig. Sensorn verkar fungera precis som den ska, dock verkar det som att de andra tre har "lämnat in" dvs. är defekta på ngt sätt. Prova att byta plats på den sensorn som ger utslag med en av de sensorerna som är tysta. Kontrollera sladdar efter brott eller ärgning. Kolla Pdc boxen bak så sladdarna sitter som de ska. Om inget verkar hjälpa är det nog bara att byta de som är "tysta". Det verkar inte bättre än att sensorerna kan ge upp en efter en utan att ngn felsignal indikeras eller felminne registreras. Enligt min mek skall det vara så att om en sensor går sönder så sätts hela Pdc systemet ur funktion och en ihållande pip signal ljuder när man aktiverar det. Dock så indikerade systemet inget fel på min 3st sensorer fram som var defekta, ej heller felminnet samt att det "knäppte" om dem. Jag bytte de resterande pdc kontakterna och efter det har de fungerat perfekt. Men varför inte ngn indikering eller felminne registrerades blir jag inte klok på. Lycka till:) Vh/Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag glömde nämna att det gick få en konstant signal (att man är väldigt nära) om man då höll handen nära den som jag misstänker är sönder och samtidigt täckte för en annan. Dom andra funka alltså bara när jag var nära den som jag misstänker är sönder nu. Jag ska iaf prova köpa en ny och ersätta den som gav signal innan. 3 stycken kan väl inte då och då krångla för att på en gång gå sönder allihop samtidigt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.