AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.246

frågor om renovering av E30 325 bakvagn

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Håller på med en totalrenovering av bakvagnsbalk och bararmar till e30, undrar hur:

sitter avklippta rester av handbromsvajerhöljet kvar bak på bromssköldarna på bärarmarna, hur får jag bort dom?

Hur få bort silentblocken?

är det samma bromsok bak till alla modeller (utom IX) ? vilken tillverkare?

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Hjälp!!!

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Handbromswiren är bara iskjuten vill jag minnas men de ärgar fast nåt eländigt. Kika från hjulsidan i hålet där wiren kommer in. Jag slog loss mina med hammare och ett dorn som precis gick mot änden på anslutningen på wiren.
Silentblocken är bökiga de med om man inte har verktyg för det. Jag sågade bort mina med tigersåg.

Bromsokn vet jag inte.

///BMW - Was sonst!
Jag var lite vårdslös när jag tog bort balken på min. Jag lossade dämparna och diffupphängningen först och ruskade på allt i hopp om att de gamla silentblocken skulle lossna. Slutade med att silentblockens hylsor knäcktes precis innanför hålen i karossen. Fick borra och värma ut dem. Inte kul alls.
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Länk

här kan man läs om hur mna gansks enkelt kan få bort silent blocken...

Special verktyg:
Länk

// Fredro
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Har bakvagnsbryggan liggande löst på golvet inför blästring, och behöver ju då få bort alla rester av dom gamla silentblocken (orginal) - min undran är om silentblocken endast är av gummi, ser ut som om det sitter någon metallring runt också tycker jag.

Det är ett metallhölje runt gummit i blocken, med ett tunnt lager gummi utanpå. Du kan ju mäta innerdiametern på hålen i bryggan, ska vara 58-59mm nåt sånt när allt är borta (och helt runt). Har just bytt på min och höll på att först missa att ta bort allt...fick bara bort gummit förts innan jag följde tipset ovan.

Jag byggde en egen variant av verktyget som funkade. Lite bilder från bytet igår finns här: Länk

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
kan ju knappast vara särskilt dyrt att ta med bakvagnsbryggan till verkstad och få det fixat där.... får nog bli så!

Men tack för tipsen!

mixmaster_atv:
Kul att du ger den där udda bilen så mycket kärlek. Glöm inte att kolla efter rost under framrutans nederkant. Brukar vara mycket där som man inte ser.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
E30 är väl ingen udda bil??? kanske lite mer sällsynta nu mer, har ett fint exemplar (diamantsvart 2 dr-320IK-88) i mycket fint skick som aldrig varit vinterkörd (finns på galleriet) - gått 10000mil nu och som jag ägt i jag tror 13år... tyvärr har jag trumbromsar bak orginal, men har köpt en bakvagn från en 325 touring-90 som skall renoveras och sättas dit i stället. Är extremt noggrann så det enda som kommer behållas är bryggan,bärarmarna, broms-skivorna samt handbromsbackarna - resten skall bytas ut.

Lite udda är den då den är omreggad med dieselmotor, 2dr fanns ju aldrig med den motorn i heller.

Jo det är lite av ett idiotprojekt men delar finns massor av och de kostar inte speciellt mycket, särskilt när jag alldeles nyss fick en reservdelsbil av grannen! Bara mycket pyssel och det är liksom det som är poängen.

Under framrutan är nu ett av få ställen på denna bilen som konstigt nog inte är sönderrostat:-) (Jag ska kolla ordentligt på insidan för säkerhetsskull)

/ Micke

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Missförstånd någonstans... Orginal M20B20 bensin sitter det i. pyssel är kul... har tyvärr bilen hos föräldrarna i småland, och bor i Stockholm, så kan inte pyssla jämt. Största problem med projektet är nog att hitta ett par lågmilade drivaxlar billigt, dom som följde med har gått 27000mil - inte lönt att sätta dit igen, vill ha en "komplett enhet" att bara skruva dit direkt, utan att skruva sönder orginal bakvagnen som skall sparas för att ta delar.

Jag kanske var lite otydlig där, min senaste post var ett svar på "rishögens" kommentar om mitt projekt...

/ Micke

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Okej... började tråden om ett bakvagnsbyte, blev lite snurrigt efter ett tag....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.