AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.467

Bakrutan exploderat?

Sida 1 av 2
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
I morse skulle jag hem från landet, ska öppna i bak, ser att hela bakrutan är spräckt, alltså varenda centimeter av rutan är sprucken! Ingen sten eller annat låg i närheten, det har varit plusgrader hela natten, vadfan har hänt och byter man den själv eller tar man det på glasförsäkringen?
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Vad som hänt är ju svårt att säga, så här per telepati ;-), men jag skulle nog ta glasruteförsäkringen till hjälp - bara rutan kostar ju några tusenlappar!

Mvh/Saij
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Dålig telepati du har! :P
Lämnar man BMW eller glasmästarn?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det får du fråga f-bolaget om!

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ja, blir väl samtal till dem imorrn. Ska man svänga det mot skadegörelse eller stenskott? Skadegörelse är väl hutlös självrisk va? Eller är rutorna kända för att gå sönder av sig själva?Jag har inte ens haft den öppnad, då jag köpte bilen utan den funktionen i drigt, föregående ägare påstod att de inte kopplade in den efter byte av abelstammen för han hatade funtionen...Låter iofs som rent sitsnack :P
Det kan ju vara så att någon slängt en liten sten på rutan som fått den att spricka.

Om dom bara behöver byta rutan så spelar det nog inte så stor roll om det är stenskott eller skadegörelse, eftersom det ej tillkommer plåtjobb.

Men räkna med minst 1500 kr i självrisk.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enligt tidigare trådar så måste tokaranrättningen bytas med. Nåväl, det blir samlag till försäkringsbolaget imorgon och hoppas på att BMW inte har för lång väntetid, lite jobbigt utan bakruta!
Vad är en "tokaranrättningen"?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är torkaranrättning fast på småländska.
Har mummlat det nu i min ensamhet 10 000 ....utalet är ju självklart. he he =)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
:P
pe
204
petrob
320i -18
Bakrutan kan smälla själv. Farsans V70 gjorde det. Spänning i rutan sa de på volvo.

Petrob
------
M3 Cab -95
540iam -01
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
"Tokaranrättningen" är väl en sak men uttalet på "Det blir samlag till försäkringsbolaget" är lite mer speciellt tycker iaf jag. Är inte så säker på vad försäkringsbolaget har med det att göra. . . . .
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag harett speciellt förhållande till mitt bolag, de har lagt ut runt 300k på mina bilförsäkringar sista året, så ett samlag kan jag väl ställa upp med?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bilen är nu hos BMW iaf. De räknade med att ha den klar imorgon eftermiddag. Senast jag kollade fungerade dock inte öppningen av shoppingluckan, så vi får väl se...
Propeller
Försäkringsbolaget är en av de parter som berörs när man utnyttjar sin glasförsäkring, som ingår tex i halvförsäkringen.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Så, nu är den hämtad och klar. Torkarpaketet kostar drygt 2000:- och rutan 1900:- i självrisk.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Var idag på Västerås sjukhus och parkerade som vanligt längst bort på parkeringen för att undvika bucklor och skit. Var inne på sjukan från strax innan 10:00 till ca 11:00. När jag kommer tillbaka till bilen så märker jag inget annat än att när jag tittar i bakspegeln ser det ut som bakrutan har frusit eller vad jag ska säga, hinner se detta i samma stund som jag smäller igen rutan och då rasar glas in i bagaget och tre hål bildas. Va f-n tänkte jag, är det nån som kastat en sten eller är det spänning i rutan som orsakat tänker jag för mig själv. Givetvis regnar det. Ringer f-bolaget som skickar mig till glasmästare och hänvisar till ställe där jag kan få hyrbil. Glasmästaren tar emot bilen och säger att han inte i nuläget kan avgöra om det är spänning eller skadegörelse. F-bolaget tog det på vagnskada till en början, självrisken jag har där är 1500:- på glas är väl självrisk procent på skadan. Ytterligare en anledning till att försäkringsbolaget tog på vagnskada var att de menade på att det kan blivit repor osv som måste åtgärdas, vilket kommer kunna ses när bilen torkat och man vågar öppna bakrutan. Inget är stulet i bilen, fanns inget annat än en banan att sno:) larmet har inte aktiverats utan bilen var låst och inga lampor blinka när jag kom till platsen. Tröttsamt i vart fall. Nu är man orolig att jobbet inte blir bra. Men man får väl lita på glasmästaren. Har ni här hört om det är vanligt med exploderade bakrutor på e39 touring?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hände ju mig iaf :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ja precis, då kanske vi är två, eller vad man ska säga:)

Är lite skraj att de ska hitta massa rost på ramen när de börjar greja. Kan ju ställa till det för glasmästaren. Kan ju inte se nån rost, men man vet ju inte vad som döljer sig där under...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du kommer få lämna den till BMW ioma torkararmen sitter i rutan. Tror de måste byta lite saker för att byta rutan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.