AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.825

850i -92 problem med tjuvström och instrumentering

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Har problem med tjuvström bilen drar ur batterierna på 24h
enligt förra ägaren så sa han att det är stereon.
har svårt att tänka mej?

Har ett annat problem med instrumenteringen mätarna i bilen hoppar igång efter en stund eller när man varvar upp bilen så plötsligt är allt igång
är det någon som vet vad det kan vara?

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla om generatorn är som del skall. Mät först innan du startar hur mycket ström du har i batteriet, sen hur mycket han laddar på tomgång och när du varvar upp lite, ska ladda ca 14v.

628csi
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag ska kolla upp det i helgen
Tack

Är mycket tacksam för olika tips.

Fonzi
Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Jag är ingen elektriker men jag skulle testa syradensiteten på batterierna. Om det är något som är trasigt kanske det är först när generatorn börjar ladda som instrumenten får tillräkligt med ström för att starta. Men som sagt är detta bara en gissning
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag ska köpa 2 st nya batterier och utesluta att det är batterierna som är
dåliga dom har några år på nacken köper två nya i veckan.

Tack
Fonzi
br
31
bror.axelson
BMW 840 Ci 1995
BMW 3,0 CSI 1975
BMW 3.0 CSI 1975
Kör till en bilelektriker och få bilens elsystem kollat. Finns mycket som drar ström även när bilen är avstängd, Varit utsatt för samma sak och fann ett relä som inte var som det skulle. (Sitter bakom förardörrens klädsel) Bytte detta och har inte haft mera problem med urladdning nu kan den stå tre-fyra veckor och startar utan problem. Batterier av lite klass kostar 15- 16oo kr per styck
Lycka till

--- Bilen är ju egentligen bara till för att ta sig till flygfältet ---
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag har haft den på felsökning och dom kunde inte lösadetta på ett enkellt sätt kostar ca 1000 kr per h.
Enligt bmw verkstaden i jkpg kunde notan sluta på 1000kr till 30000kr.
Käns lite onödigt om kunskapen fins på autopower.

Fonzi
Visa användare
28
Fossen
850 CIA -93
Ta loss minuspolen på det ena batteriet och mät strömmen som passerar mellan minuspolen på batteriet och minuskabeln. Då får du reda på hur mycket tjuvström bilen tar. Normalt tar den upp till ca 0,1 A med avstängd tändning och ingen innerbelysning på. Tar den mer än det så är det något som tjuvtar ström. Då provar du att dra säkring efter säkring för att till slut komma fram till den säkring där "den extra strömförbrukningen" fösvinner då du avlägsnar säkringen. Enkelt.

Till problem 2 så låter det som en glapp lödning i kombiinstrumentet. Ta loss instrumentet och öppna upp det genom att avlägsna 2 skruvar och 2 snabbspännen. Kontrollera lödningarna mitt bakom mätartavlorna, du förstår vad jag menar då du har isär instrumentet. De kan bli dåliga pga vibrationer. Tar kanske 15 minuter at åtgärda med demontering och montering av kombiinstrument.

Lycka till!

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Tackar för dom heta tipsen.
Kommer tillbaka med vad resultatet blev.

Fonzi
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej har kollat med laddningen på tomgång laddar inget.
Varvar upp motorn startar laddningen och instrumenten hoppar igång märkligt
laddar 14v drygt.
Har kollat lödningar och lampa för laddning det ser ok ut i instrumenteringen.
är det generatorn som spökar eller laddningsrelät?

Tjuvström drar den på säkring 43 ska kolla vidare.

Fonzi
netz
Ang problem 2. fladdrande mätare, som är tidsvis helt döda hade jag på min,problemet blev värre med tiden det slutade med att handla ett nytt bakstycke för att komma tillrätta med det, jag gav 7800:- för mitt , gå inte på minan med att köpa begagnat, mätaren kodas in automatiskt i bilen och det fungerar inte att flytta mellan bilar, omkodning är osäker plus att det tar rätt lång tid att göra det á 1000/ tim så ger det sig själv.

Visa användare
28
Fossen
850 CIA -93
Hm... Konstigt att den inte laddar på tomgång. Kanske också kan störa instrumenteringen. Låter som laddrelä. När det gäller säkringarna så tänk på att du har några i bagaget också. Vä sida innanför klädseln, ovanför batteriet.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Ta loss kolhållaren på generatorn och kolla om kolen är så korta att dom inte får tillräcklig kontakt på tomgång, du kan prova att dra i kolen försiktigt sedan prova igen, jag gjorde så för at kunna ta mig hem med bilen. Dom skall fjädra ut rejält om dom inte är nedslitna.

628csi
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag har en liten fråga om någon vet?
vad är det för något som tyr instrumentet i bilen va är det som ger signalerna till instrumentet.
Har kollat lödningarna er ok ut.

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92

Hur svårt är det att byta generator på 850 har köpt en begagnad som är genomgången och sitter ett nytt laddningsrelä.

Fonzi

Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Jag har hittat felet med hjälp av allt letande och support från autopower
jag är mycket tacksam om detta var det alvaliga felet på min bil.

Kabelbrott i bagageluckan 2 kablar var av och den tredje var det bara några trådar kvar nu är dom fixade och säkringen bytt nr 17.
All instrumentering fungerar säkringen höll hela dagen hoppas att det var hela kalaset.
Bilen går som en dröm och jag har aldrig varit mera nöjd men en bil som denna.

Tack för dom finat tipsen som jag har fått på detta forum.

MVH
FONZI
Visa användare
28
Fossen
850 CIA -93
Kul att det ordnade sig! Själv har jag gått och sålt min 850. Kul i början men efter ett par veckor så sitter man och kollar efter en ny här och på blocket... Dagens tips; Har du hittat en 850 du gillar, sälj aldrig den!
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Synd.
Jag tänker inte sälja min är skitnöjd med bilen det är ingen stretrace bil.
Men en fantastisk kul bil med bra drag i när man känner för det.
Hoppas att du hittar en ny.

Vilka har tänkt att åka till Helsingborg på E31 mötet det konmmer en hel del har jag hört.

MVH
Fonzi
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
För info om vilka som kommer till Europaträffen, kolla i tråden under "BMW träffar och sammankomster"

För närvarande vet vi namnet på 32st som kommer. Blir troligen ett par till nere från Europa.

Kolla så era namn är med på listan i tråden under träffar, annars vet vi inte om ni kommer eller ej. Jag uppdaterar listan nu.

/Hannes
Ro
1
Rom221
850i -1991
Hej ,
Äger en 850 e31 1991 och har också problem med kombiinstrumenten .
Instrumenten är helt död , inget fungerar (bensin,tempratur,varv och hastighetsmätaren)
Har lämnat den hos Diagnoscenter i Göteborg men kunde han inte ge mig nån svar .
om ni har nån tips svara gärna .
Mvh
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det lär vara en säkring eller ett relä. Tveksam till om det är en säkring för det skulle vara både billigt och enkelt - en grundregel när det gäller E31 och E32 E38 V12 är att det så gott som alltid är den dyra anledningen. :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.