AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.008

Snabb fråga om kylarvätskan..

Br
22
Bredde
325ci M-Sportpaket II 01:a
Kontrollerar jag nivån vid ljummen lr varm motor så ligger nivån som den ska. Men om jag kollar nivån när bilen är kall så ligger "pinnen" på botten i expansionskärlet.. Är det riktigt.. !? Man kan alltså inte kolla nivån när bilen är kall? Verkar skumt det här..eller..

ja
81
jaha!
E92 325i 07
du ska kolla när bilen är varm
Br
22
Bredde
Okej är du säker på detta så är ju allt som det ska då..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kollar när motorn är kall. Det finns en instruktion att flottörpinnen inte skall ligga under kragens underkant där du skruvar locket. Jag tror den instruktionen finns bredvid locket,"cold" tror jag det står vid ett streck.
Ett trycksatt system har bara rätt nivå med locket på när den är varm och då är det ju svårt att kolla eller hur? ;)
Inte ovanligt att det pyser över4 om du tar av locket vid varm motor. Om pinnen är stum och inte går att trycka ner är kärlet tomt, då måste du fylla och ev. lufta. Håll sedan koll på nivån. Vattnet måste ju ta vägen nån stans.
ja
81
jaha!
E92 325i 07
anders verkar ha stenkoll, lyssna på honom ist. jag har gammal skruttbil med genomskinlig behållare
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jaha!: På den tiden gjorde man behållare som inte sprack också, så gamla bilar är inte att förakta. Min kvalitétsfavorit i garaget är från -83 och har stjärna i fronten ;)
Br
22
Bredde
Pratade med två oberoende verkstäder nu (en var BMW) och dom säger att man ska kolla när bilen är varm. Vem ska man lita på igentligen.. ;)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns angivet . "Level cold engine" det är det man rättar sig efter.
eller annars Min eller Max nivå på de bilar som har det. Alltid med kall motor då vätskan "tar minst plats i systemet dvs lägsta nivån som får finnas..
Varm motor så har kylarvätskan expanderat så det blir missvisande om det inte finns markering för varm motor men det är ju också beronde på bilmodell.
Överfyller man så kommer kylarvätskan att tryckas ut när man stänger av bilen.

///MVH Hasso
Länk
Br
22
Bredde
Jappz jag håller med dig och skulle också vilja att man kollar när bilen är kall, så har man ju alltid gjort.. men så säger dom icke på verkstaden.. Men om jag nu kollar min nivå när bilen är kall så ligger pinnen på botten, varför larmar den då inte för låg nivå!? Blir inte klok på det här. ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.