AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.077

problem vid kall motor E39

le
61
leclone
E34 518I -92
Bilen startar som den skall men om den går en stund på tomgång typ 2-3min
börjar motorn pendla upp o ner i varvtal för att sedan stanna detta fenomen
uppstår innan motorn uppnått normal arbetstemp och vid körning medan motorn fortfarande värms upp så kan det rycka i motorn.
Bytte följande delar igår tändstift,bränslefilter,olja, oljefilter samt remmar och luftfiltret såg inte speciellt smutsigt ut heller.
Vad kan detta bero på,är det nån kalltomgångsvetil som spökar eller spjällhuset som är igensatt nån som haft samma strul med sin E39.

Bilen är en BMW 520i -1997

/jonte
Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
Hakar bilen upp sig medans du kör? Drar den mycket bränsle? Går den som den skall vid gaspådrag? Hör du något liknande som insugsläckage?
le
61
leclone
E34 518I -92
Njaa den snarare rycker när den är kall även under körning, hörs inget tjutande
läte som skulle antyda insugs läckage och den borde ju rimligtvis rycka när den är varm också vid ev läckage på insug men detta fenomen finns bara innna bilen hunnit nå normal arbtes temp.
Vid varm motor fungerar den normalt.
Verkar som det har nåt med kall tomgången att göra hur är det vid strulande
lambdasond har dock för mig att motorn är svårstartad vid fel på lambdan.
Kanske nåt med kall tomgångs ventilen eller?

/jonte
Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
Hmm låter lite skumt. Mät landasounden den skall ligga på 1v när du mäter den. ligger den på något annat så e den kass. Luftmassomätare och tempraturgivaren kan någ ochså ha med detta att göra om typ kalltomgången går ner och tempgivaren registrerar till motorstyrdonet att motorn fortforande är kall exempelvis
le
61
leclone
E34 518I -92
tackar för det skall kolla upp detta o mäta lambdasonden

/jonte
Hej, låter oneklilgen som ett liknande problem som vi drogs med säkert två år med vår andrabil. Först en fråga: har du märkt av något temperaturberoende, dvs bilen går bättre från start en vinterdag då det är kallt men då det är varmare ute kommer ryckningarna?

Hursomhelst så började vår kärra rycka och ha sig från halvvarm motor, efter ca 3 minuters körning men då den blev fullvarm försvann de och bilen gick perfekt. Det var värst varma sommardagar men på vintern oftast inga problem alls!

I vårt fall var det lambdan som var halvpaj, dels så hade förvärmningen gett upp så det tog för lång tid innan sensorn blev tillräckligt varm för att börja skicka vettiga värden, sedan då jag mätte värdena på den verkade den ej även då ge riktigt vettiga värden då jag sedan jämförde med en ny.

Om du mäter med en digital multimeter mellan (oftast den svarta tåten) och jord, med lambdan inkopplad fortfarande så ligger signalen först vid kallstart stadigt på 0.45V. Då sensorn ej är tillräckligt varm än skickar styrboxen ut en defaultsignal på 0.45V som motsvarar lambda 1.00 och betyder att styrboxen struntar i lambdasensorn. (kanske inte är så på alla bilar)

Efter ett par minuter ska den vara varm nog och du ska då se ett pendlade värde hela tiden och det kan vara svårt att läsa men man kan ofta se att den pendlar mellan 0.2 - 0.8 V. Pendlar värdet inte är nåt galet då bilen ej går med lamdareglerad styrning. Vid fullgas ska dock värdet ligga stadigt på ca 0.8V och vid körning och motorbroms kan det närma istället närma sig 0.0V.

Vår defekta lambdasensor började enbart pendla vid riktigt hård körning på landsväg och enbart då, annars hoppade den direkt ur closed loop regleringen vilket syntes på senaste avgasproven med.

Förklaringen av ryckningarna då, ja min tanke var då jag läste nånstans om att styrboxen efter start har en timer som räknar ned då den ska börja hämta värden från lambdasensorn, då detta inträffar vid halvvarm motor är inte sensorn redo och motorn går ryckigt, sedan när sensorn blir det då motorn är uppvärmd går den bra igen, alternativt går in i någon nödmod utan lambdareglering vilket nog var vårt fall.

Detta förklara ju inte riktigt att kärran skulle gå bättre då det är kallt ute men om ögonblicket då styrboxen anser att lambdan är klar istället skulle styras av motortempen skulle det det. Vid kall väderlek hinner en halvtaskig lambdasensor bli tillräckligt varm innan motortempen når aktuellt värde.

Hur det verkligen funkar har jag ingen aning om, det vara bara två teorier jag hade som jag tyckte passade på beteendet!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
le
61
leclone
E34 518I -92
Min beter sig ganska likvärdigt som din gjorde d.v.s rycker vid kall motor och precis som du sa fungerar min också normalt under de första minuterna för att sedan börja pendla i varvtal för att stanna helt efter en stund när man startar den igen brukar det funka bättre men den rycker fortfarande till o från medan bilen värms upp det är därför jag också misstänker lambdan brorsan hade liknande förfarande
på sin volvo sen la lambdan av helt på hans o bilen blev extremt svårstartad för att inta säga helt omöjlig till slut.
Skall mäta lambdan imorrn när jag har tillgång till garage o se vilka värden den ger.
Tackar för tipset Micke har som sagt haft lite föraningar om att det ev är lambdan som spökar.

/jonte
Glömde ju skriva att om man körde min från kall till varm på tomgång så stannade den precis som din efter några minuter efter att den först börjat gå orent (motsvarar väll ryckningarna). Efter en omstart gick den bra direkt sedan.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
le
61
leclone
E34 518I -92
Ja då är det precis samma tendens på min 520i och precis som din gjorde så går den bättre när det är kallare ute och perfekt när den väl är varm så det troliga är nog lambdan skall dock mäta den imorrn för att vara säker.

/jonte
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
En sak som alla behöver gör är att slå i K-doja i bilen handen på hjärtat hur mång tankar fullt varje gång se där som klimatet ät i Sverige pendlar det en hel del kallt varmt det blit KONDENS i tanken så slå lite K-Doja i bland tro inte på oljebolagen när dom säger att dom slåt i det vem får betala o vem tar dom ut det på Gissa Ha Ha det ät vi narturligtvis dom blandar säkert i det men hur mycket dom har Ingeröre som räknar ut det hur lite kan vi lägga i Soppan utan att Sveriges Fordonsägare säger till Ha Ha Vem håvar in Stålarna HUR Konstigt Är Det Att Bränslepriset Helt Plötsligt Går Upp När Svenska Folket Har Semester,Det är inte mycket man förstår eller.Perra

perrab
su
47
supercharger
530 Touring -03
Hej ,

Vi har en 530 - 03:a som " beter sig likadant" . Om den får stå på tomgång vid kallstart , så börjar den misstända efter ca 60-90 sekunder , och ibland oxå med felkoden - " missfire cyl 1 with fule cut off " Har dock aldrig testat att stå kvar på tomgång efter att den börjat misstända . När bilen är varm går den som en klocka . Om man startar och åker iväg direkt ( kall motor ), så upptäcker man aldrig problemet , endast vid tomgång kall motor .
Nyfiken på hur det går med lambdan för dig ? Ni fick aldrig några felkoder ?
( ps tändspolar , stift mm är bytt - dock ej lambdan )
Mvh Supercharger

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.