|
|
|
|---|---|
|
Hallo. Har en fråga angående min tempmätare. Står jag still på tomgång ligger den på mitten men under lands/motorvägsfart lägger den strax under mitten. Bilen har börjat dra lite mer bensin. Är det troligast att termostaten gett upp då lr?! Sen när jag kollar kylvätskenivån vid kall motor ligger "pinnen" på botten i expansionskärlet.. Är detta verkligen riktigt lr ska man kolla när bilen är varm (dock inte för varm så det sprutar ut..) !? Den har inte larmat för låg kylvätskenivå. Tacksam för svar! Mvh | |
|
termostaten behöver bytas. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tror det också. Gör jag som det står på BMW glykolflaska. "Starta upp bilen, låt den bli varm o kolla sen nivån" så är nivån som den ska vara. Då är nivån riktig då va, man kan alltså inte kolla nivån när bilen är kall..!? skumt! |
|
|
Jag brukar fylla på med kylarvätska och så startar jag motorn och fortsätter att fylla i takt med att nivån sjunker. När jag ser att nivån slutat sjunka, så stänger jag till kylarlocket och låter motorn arbeta upp ett tryck, då öppnar jag avluftningsnippeln och släpper ut luften, när det slutat komma luft så drar jag åt och låter motorn hålla på ett tag till innan jag öppnar luftnings nippeln. Samtidigt håller jag koll på nivån i expansionskärlet och fyller på vid behov. Så håller man på tills man tycker sig ha fått ut all luft. Nyare BMW har inte ett kylsystem om inte arbetar med samma höga tryck som äldre BMW så om kylarslangen känns aningen slapp så är det fullt normalt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Bytte termostathuset idag så nu funkar allt som det ska. Det är inte bytt tidigare och är ju en svaghet på dessa bilar men får ändå säga att nästan 8 år är ju ändå hyffsad kvalitet.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.