|
|
|
|---|---|
| Hej,min m5a tömmer helt ny batteri på 2 dagar om den står parkerad.Har märkt att när man sitter i bilen och nycklen ur tädningen hörs kupe fläkten och stereon funkar fortvarande.tacksam för svar | |
fredde 7 |
Hej! Låter som du aktiverat restvärmen ofrivilligt...tror du styr detta via navi/färddatortn...aux/vent....Jag är dock ej säker på detta bara ett tips. |
| Jag har tänkt på det också,men det är inte problemet.Tack iaf | |
|
När min M5 laddade ur batteriet under natten så var det fläktslutsteget som var kasst. Fläkten snurrade trots att bilen var avstängd. Andra symptom var att även om man stängde av klimatanläggningen helt genom att hålla inne knappen för attt minska fläkthastigheten så gick fläkten. Det gick inte heller att styra fläkthastigheten med knapparna. Stapeln på displayen ökade och minskade men fläkten gick ändå med samma fart. Det som är lite mystiskt i ditt fall är ju att även stereon funkar då bilen är avstängd. ___ //Ulf |
|
| Det är inte alltid stereon funkar,om jag stänger av den när tändningen är på blir den avstängd,men fläkten snurrar alltid,och den snurrar inte jämt.Hur kommer jag åt fläktslutsteget?Och passar det från andra e39or? | |
|
Det finns ett mektips under Gör-det-själv. Fläktsluteget är samma som på övriga E39 (och E46). Själv har jag låtit BMW byta på mina bilar och det kostar dryga 1000-lappen inkl arbete. Fläktslutsteget kan ha olika symptom när det är dåligt. På min M5 så var det helkasst och fläkten gick konstant och gick inte att styra hastighet på. På min 530 så funkade det helt ok till 95% men då och då kunde fläkten dra igång när bilen var parkerad och gick den tillräckligt länge så tömdes batteriet. Man kunde vid vissa typer av väder ibland se på vindrutan när man kom ut på morgonen att fläkten kört. ___ //Ulf |
|
| Menar du fläktmotstånd?För jag hittar inte fläktslutsteg. | |
|
Det kallas allmänt för fläktmotstånd (t o m av min egen BMW-verkstad) men enligt de som vet så är fläktmotstånd något som inte har funnits på många år och det är numera ett effektsteg eller slutsteg. Om jag inte har gel så är det nr 3 på denna bild Länk ___ //Ulf |
|
| Helt rätt. nr 3 på bild- Fläktslutsteg- kallas dock ofta fläktmotstånd, men är ett slutsteg. | |
| Då är det alltså fäktmotstånd som jag ska kolla upp.Tack ska ni ha :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.