AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

liter/mil visaren

ma
9
mangen73
325iC - 03
Tjena, jag har fått ett mysko fel på min Bmw 325 Ci 2003a, en dag när det va kallt ute startade jag bilen som vanligt men som ibland annars gick den bara på 5 cylindrar (det brukar ju gå till sej när motorn blivit lite varm), men den här gången tog det lite längre tid för den att komma igång ordentligt (skrapade is och snö från bilen medans den varmkördes), blev lite misstänksam , gick in i bilen å kollade och såg att den gula motor lampan lyst, stängde av bilen direkt, fram me instruktionsboken , bläddra panikartat fram vad den betydde, försämmrade avgasvärden står det ... ok ... inte mycke till hjälp, men utgick från att det faktiskt blir försämmrade avgasvärden när motorn bara går på 5 cyl. ... provade att starta bilen igen, allt fungerade fint, motorn spann som en katt igen på alla 6 cyl. .. men lampan lyste... det här va på en fredag eftermiddag, bilen gick fint hela helgen, bortsett från att lampan lyste. På Måndagen ringde jag verkstad, fick tid direkt, på väg till verkstaden ser jag att bensinförbrukningsmätaren fungerade konstigt (ska ju gå ner till noll direkt när man släpper gasen när man kör ju) istället för att gå till noll stannade den på typ mitten en stund och gick sen jättesakta ner mot noll ok tänkte jag, d va weirt, kommer fram till verkstaden , koppla in i datan, 3 felmedelanden på cylinder 1, 4 och 6 ... hmmm ... nu tänkte inte jag på att skriva ner exakt vad det stog där men antog att killen på verkstaden visste vad det va för fel, men tydligen inte, kom tillbaka om lampan tänds igen sa han... verkstadskillen nollade och motor lampan slocknade... jaja tänkte jag för mej själv, ska iallafall ta å byta tändspolarna och tändstiften, hadde ju läst här på forumet lite om liknande fel när motorn startar på 5 cyl. ... beställde grejjer , efter nollställningen av felmedelanden och av med batteripolen för att nolla bilen så är mätaren lika konstig, kör man på låga varv rör den sej inte alls från noll, gasar man lite till så sprätter den upp till halv och mer och släpper man gasen går den jättesakta ner till noll pluss att bilen går väldigt mycke bättre än förut då menar jag att den går bättre än om jag trycker ut dsc helt, mycke piggare altså nu e ju det kanske för en del av er inte ett problem men för mej är det ett tecken på att nått har hänt med motorn eller motorstyrningen, och som i längden ev. kan bli ett stort problem, så grabbar, någon som kan komma med ett förslag på vad som kan va tokigt me bilen ? Idag har jag bytt till bosch tändspolar (det va inte bosch som satt där) och ngks laser platinum tändstift, hadde batteriet av i en timme så bilen ska va nollad nu, bilen går bra (för bra), har inte haft felstart på cylinder sedan jag va till verkstaden. Tacksam för hjälp ! ( Obs. har en till fundering, när jag bytte grejjer idag så måste jag ju ta av oljepåfyllningslocket, på det va det gul gegga, shit tänkte jag, VATTEN, oh my god, skjut mej ... hehe ... slet upp oljestickan, inge fel där, allt såg oljigt ut på den inge missfärgningar eller nått, kan det vara bara kondens, (så bara "gegga" på locket och en liten bit ner efter väggarna, inget i botten eller så långt man ser ner i hålet ... kollade när jag startade bilen sen om det bubblade konstigt i kylarvattnet men det såg ok ut... nån som har haft lika ??? Bilen körs inte så mycke/långt 10 - 15 mil/vecka )

MPower or no MPower, thats the question ...
Ra
2
RaggeMX
325i -91
Du ska ha BMW orginal tändstift i inte NGK. Skulle bara säga det. Annars verkar de vara skumt.
geggan ä bara kondens så det är nog lungt.
ma
9
mangen73
325iC - 03
Tändstiften är dom samma som bmws Ngk ... bara att det inte står bmw på dom ... =)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Under 2003 användes spolar av ett annat fabrikat än Bosch under en tid. De höll inte måttet och många har gått sönder. Mycket möjligt att det var grundproblemet. M54:an kondenserar friskt under ventilkåpan och vid mycket kortkörning blir det gegg på oljelocket. Och som Mangen också nämner om stiften, så gör inte BMW några egna tändstift ;) Insprutningen nollar om varvtalet är tillräckligt högt vid motorbroms, ca 1700rpm och uppåt.
ma
9
mangen73
325iC - 03
Men problemet e ju att mätaren som visar liter/mil slutat gå ner till noll, den har ju alltid förut fungerat som den ska ... kan det va en vakum slang eller nått som gått sönder eller hur fungerar den där mätaren ? Vad kan det bero på att den inte fungerar som den ska ... och varför är bilen mycke piggare ??? Den blev piggare efter att mätaren började spöka, tänkte först att kanske motorstyrningen gått över till nödprogram eller nått ????

.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mätaren får sina värden från hastighetsmätaren och insprutarnas öppningstider. Hur beter sig förbrukningsvärdena för snittförbrukning? Och verklig förbrukning? Det verkar nästan som om den går på kallstartupprikning, kanske en tempgivare som strular.
ma
9
mangen73
325iC - 03
Om det är en tempgivare så strular den inte ... den är "DÖD" ... för det e lika hela tiden ... märkte idag också att när jag kör och trycker in kopplingen och håller den inne, går mätaren först ner mot noll nån sekund och går sedan uppåt och stannar typ på mitten ...
Borde det inte varit ett felmedelande när jag kopplade in bilen i datan på verkstan? Om det va en givare ?

""Hur beter sig förbrukningsvärdena för snittförbrukning?""
Har inte kollat den reella bensinförbrukningen, men mätaren visar typ normalt när man har konstant hastighet , ökar jag hastigheten så stiger den helt upp till max, kommer inte ihåg nu hur den va innan...

Och om en tempgivare skulle va kaputt, ska bilen gå mycke bättre då ?
Blir ju ett billigt trim till bilen då att bara dra ur tempgivarna ... ... hehe
Känns seriöst som kanske 20 - 30 hästar mer!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har ju samma motor (2.5 M54) som dig och jag kan uppleva att den är riktigt pigg när den är kall. Troligen är det en illusion som beror på att den sticker bra vid väldigt lite gaspådrag när den går på rikare bränsleblandning.
Om du trycker ner koppligen skall ju mätaren inte gå ned helt på noll, men den skall ju inte stanna på mitten heller. Beroende på hastighet i.o.f.s men nån deciliter per mil borde det ju bli om man rullar på tomgång. Går inte mätaren ner på noll alls om du motorbromsar?
ma
9
mangen73
325iC - 03
Förut gick min mätare helt ner på noll när jag tryckte in kopplingen i fart ... nu gårt den som sagt ner till nästan noll och går upp igen till mitten (alltså 1 liter milen)
När jag motorbromsar går den sakta sakta ner till noll. rör jag gasen sprätter den upp i 2 liter ...

ma
9
mangen73
325iC - 03
Men om vi provar att byta tempgivare ... finns det flera tempgivare på motorn eller finns det bara en ???

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter en bredvid oljetrycksgivaren vid oljefilterhållaren, pos.13:Länk
Sedan sitter det en i topplocket, pos.3 Länk
Någon av dessa borde lämna signal till motorstyrningen. Sitter även en tempgivare i övre kylarslangen, men den kan det inte vara då den sitter i kylarkretsen. Troligen styr denna elfläkten. Tyvärr blir inte mitt svar rakare än så..
ma
9
mangen73
325iC - 03
Thank you very mycke Anders ... ska prova byta ut dom 2 givarna jag ... =)
Såg oxå föresten att det finns en givare i expansionstanken ... eller kärlet ... eller vad d heter på svenska ... glömt bort ... hehe ... men expansionsgrejjen till kylaren asså ... sitter en i botten på den ... WHY ?
E det kanske bara nivågivare för vattnet eller ?
Den ser ganska konstig ut ... =)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stämmer att det sitter en nivåvakt i expansionskärlet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.