|
|
|
|---|---|
|
Noterade att backventilen i filterhuset åkt upp när jag lyfte ur det gamla filtret och har inget minne av att det varit så när jag bytt olja på M60 (M60B30 -93 i detta fall) tidigare. Är det helt enkelt så att filtret trycker backventilen på plats när detta är monterat. Har jag rätt eller fel? Blir nojig då jag inte kan minnas att det varit så här tidigare. För att göra det extra problematiskt ska bilen in på besiktning imorgon och jag kan inte skjuta på tiden då bilen varit avställd i februari och fick körförbud sista januari. Imorgon behöver vi bägge bilarna så jag vill gärna få hjälp att lösa detta idag. Tack på förhand! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
Jag hade problem med detta på min gamla 530iA -93, bilen såldes vidare med det felet till en känd forumprofil som tillslut blev tvungen att byta hela filterhuset, då ventilen inte gick att köpa som separat del. Jag kommer inte ihåg hur ventilen ska sitta för att sitta korrekt, men om positioneringen är som sådan att funktionen äventyras så kommer du att märka det väldigt tydligt. När motorn står avstängd så kommer oljan i filterhuset och dess kanaler att rinna tillbaka ner i tråget. Så när du startar motorn efter att den har stått i ett par timmar, så kommer motorn att behöva pumpa upp olja i alla kanaler och filterhus innan ett stabilt oljetryck kan byggas upp. Under tiden (5- 10 sekunder) kommer motorn att gå med lågt oljetryck och då låter motorn som en gammal diesel, det är ett väldigt olustigt läte som är mkt svår att ta miste på. Med andra ord, låter motorn som den ska när du startar den kall på morgonen så kan du känna dig lugn. Skulle motorn låta illa, så kommer den att var utsatt för högre slitage under tiden den går utan oljetryck, men moderna filter lämnar kvar en bra oljefilm efter sig vilket ger ett bra skydd, så det är inget "livshotande" för motorn, men samtidigt ska man självklart inte fortsätta köra med bilen hur länge som helst om felet kvarstår. __ Bilblogg: Länk |
|
Transocean |
Lugn! Det är helt normalt att ventilen går upp. Och ja, filtret trycker den ned igen! Jag brukar trycka på den med en mejsel när jag byter olja så att jag får den gamla oljan ur burken. |
|
Moderna filter ska givetvis vara modern olja. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag startade upp bilen för första gången på en månad igår, då skramlade det lite i ca 5-10s och det är väl inte så pjåkigt efter en hel månads stillestånd? Innan avställningen har den "alltid" tickat lite i lyftarna (tror jag det är i alla fall) i max 5s vilket får anses som normalt med tanke på bilens ålder och miltal. Detta kan ju bero på att backventilen är trasig förstås. Jag varmkörde bilen till normal driftstemperatur och lät den stå ca en halvtimme innan jag tömde ur oljan. Men jag hade ingen olja kvar alls i ventilhuset då, låter som defekt ventil va? Jag ska nu ut och montera filtret och fylla på ny olja, så får vi se hur den beter sig. Bilprovningen i Växjö ligger 500m från BMW så det får kanske bli en runda dit imorgon. Mugge, vet du vad filterhuset kostade på ett ungefär? Återkommer med rapport efter uppstart i eftermiddag/kväll. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
När du kör utan oljetryck så får du inte lite tickande... utan det låter mycket värre än så. Du får noga köra lite med bilen o göra några kallstarter o se hur den låter. Jag tror att huset kostade dryga tusenlappen, men jag är inte säker. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Det var inget konstigt vid uppstart, oljetryckslampan slocknade efter 3s trots oljebyte och det lilla tickande som kommer är litet och enbart vid uppstart, precis som före. Ska naturligtvis hålla lite extra koll på detta den närmaste tiden och se hur det utvecklar sig. Jag vände förresten gummibrickan nere vid backventilen, den var lite bågnad efter tidens tand och tänkte att det kanske blir bättre att vända den om? Jag tror med facit i hand att jag varit lite nojig och glömsk över hur det såg ut senast, eller helt enkelt inte reflekterat över ventilen där nere tidigare. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Jag tror nog att du kan köra med bilen som den är. Håll bara lite extra koll på den under de närmsta månaderna. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Får bli så. Tack för hjälpen! F.ö. gick besiktningen strålande igår, det var ju det som var poängen med att ställa av den och fixa framvagnen. Bortsett från en sådant där retligt underkännande på högt halvljus. Nåja, det är ju lätt att åtgärda. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
kul att det gick bra. :) __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.