AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.732

Range Rover 4.6 HSE V8 från 1998...bränsleförbrukning ?

Transocean
Någon som vet hur törstig en sån kan vara? Tar den alltid minst 2 liter/mil?
Andra erfarenheter? Är dom pålitliga eller bara rena sorgen?
Länk där hittar man bl.a den här tråden: Länk

Som jag fattat är det Disco II eller P38A som gäller

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Transocean, de är riktigt sorgliga. Jag köpte en kanonfin och välskött enägarbil från Tyskland. Jag var väldigt förskonad, men hade ändå ett par av typfelen. Det är inga billiga saker, utan varje reparation går på 20 lappar. Den är otroligt törstig, ligger på 1,6 PÅ LANDSVÄG, trots att den inte är speciellt vass. Lätt över 2 liter i stan. Jag har också haft andra bekanta som köpt Range Rover, och ekonomisk ruin är väl den bästa beskrivningen.

Det är dock en läcker bil, speciellt invändigt (min var ljusbeige), skinnarbetet är i toppklass öven om den kan kännas väl plastig. Annars kan jag inte hitta på en enda fördel med en Range Rover. Törstig, dyr i service och rep, fasansfullt dålig kvalitet och utåldrig konstruktion.

Jag sågar dem alltså totalt, köp vad som helst annars! Tex Jeep grand Cherokee, hur billiga som helst men pålitliga och riktiga slitvargar.

Mvh Johan
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har också hört att det är en överskattad bil med en hel del problem
och svåra fel.
Tror mer på "knegarmodellerna" Defender och Discovery TD5.
Jag skulle hellre satsa på en X5 eller en jänk om man vill ha en flashig bil
med attityd.

Ville jag ha en riktig kvalitetsjeep skulle jag titta på det hårda gardet:
Landcruiser, Pajero, Patrol.

/L

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
"Discon" har samma typfel som Range Rovern. Allt från att det regnar in till att div. hydrualslangar läcker och luftfjädringen packar ihop...Håller med om att de är läckra och var på väg att köpa en för ett par år sedan men bara när jag fick höra vad servicepriserna låg på så backade jag direkt!!
Som Johan och Leffo skriver så titta på t.ex.;
Hyundai Terracan, Kia Sorrento etc (tillägg till Leffos lista).

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har tre bekanta som kört Range Rover i lite olika modeller och ålder från 98:a till den nyaste som var från 05 och deras enstämmiga kommentar är:

Läckra att se på med för övrigt rena rama skiten.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eller som det beskrevs i en köpguide för Landrover Discovery:
Titta under bilen, om det inte droppar olja så är den med all sannolikhet slut!
Vi har haft 2 Landrover Discovery och det stämmer som sägs ovan, allt kan gå sönder och det är dyrt.

På vår LR Disco 2 hade vi följande reparationer (från 2000 mil till 8000 mil)

- 2 gånger rep av luftfjädringen
- Kylarläckage
- Skuren vattenpump

I övrigt är det mycket charmiga bilar.

Transocean
Tack för er alla! Då tror jag att jag fortsätter med BMW och köper det jag egentligen innerst inne hela tiden velat ha, en E38 728. Jag har ingen som helst behov för en SUV och jag kan tänka mig att ett sådant höghus inte har samma köregenskaper som en låg,lång och tung BMW. Av nån anledning trodde jag att dessa skulle vara evighetsmaskiner a la Volvo 240 men det ni har postat räcker för att avstå från köpet.
Visst har RR en hel del kvalitetsproblem men man kan ju inte förneka att de har en rejäl protion charm, och klubben/entusiasterna är ju minst sagt... entusiastiska och nöjda med sina bilar, de flesta där skulle aldrig drömma om att köra något annat så helt fel kan de ju inte vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.