AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.050

Problem med mitt nya steg, (steget slutar spela)

STi
Hejsan
Var och hämtade ut mitt nya steg igår (Rockford Fosgate P450.4)
Kopplar in steget i bilen. allt fungerar toppen så länge jag inte har startat bilen. Men när jag startar bilen så lyser steget att det är "PÅ" men inget ljud kommer.
Har mätt upp spänningarna på både remote och matningen.

Remote ligger på ca 13,2V-13,6V
Matningen ligger på ca 14,1V

Kollade i manualen och den säger att spänningen kan ligga på 10,5V-15,5V så känns inte som att det skulle vara det som var felet.

Vad tror ni kan vara fel?

MvH
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Får ljudkällan spänning?
Felet kanske inte ligger i slutsteget utan innan detta?

/Andy
STi
du menar via lågnivån?
Har kopplat precis som jag hade med mitta andra steg. kör med original stereon och hög-lågnivå omvandlare.
Men tycker det är lustigt att det går spela så länge man inte startat bilen utan bara står på tändningen.

under tändning så är spänningen på bäde remote och matning precis runt 12 volt.

Någon annan som haft samma problem som jag?

På mitt gamla steg (infinity ref 475a) så fick jag lägga ett motstånd i serie med remoten för att få ned spänningen på denna då steget slog ifrån då den var över 13,4V (detta var enligt råd från BRL) (detta att steget slog ifrån vid 13,4V stog också i manualen) Men detta står det inget om i manualen på mitt nya steg. har testat med motstånd nu också men ingen skillnad
Steget är ju liksom på fortfarande men inget ljud kommer.

Snälla behöver hjälp ideer och liknande...

MvH

STi
Glömde skriva det att det bara är de delar som steget styr som försvinner, mina framhögtalare fortsätter att spela när bilen är startad.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Prova att ta remote ifrån ngn annan stanns för jag tror det är den som spökar , ett enkelt test är att prova om det funkar med en bygling imellan remote och konstant + (på steget) istället för den remote du har idag.
STi
Har testat lite mer nu. Kom fram till att om jag lägger på lite belastning på bilen ex stolsvärme tillsammans med värme slingan i bakrutan så funkar steget även när bilen är igång. Tankar någon?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Gick det att driva remoten med konstant + enligt Hewis idé?

/Andy
STi
Problemet är detsamma som innan när jag byglar över remoten så som Hewis skrev. Har ringt till BRL idag och pratat med dom vad dom tror att det kan vara, men dom kunde inte säga något direkt, han skulle kolla runt lite och återkomma underdagen vilket han aldrig gjorde.
att man har 14.1V på matningen är väll ganska normalt? och ca 13.6V på remoten?

Någon annan här på forumet som haft problem med slutsteg i sina e46or?
STi
När jag lägger på lite belastning så sjunker matningen till ca 13.8-13.9V och remoten ökar till ca 13.8V
Så känns ju inte som att det kan vara problem med remoten, eller är jag ute och cyklar?
STi
Kan en remote på 13,6V vara för låg?
Jag skulle lämna tillbaka steget för kontroll/byte omgående. Rent skitsnack från leverantören om det skulle vara kritiskt med remotespänningen tycker jag, den gör inget annat än att aktivera nätdelen inne i slutsteget och starta upp det hela. Normalt aktiveras detta vid c:a 10 V och uppåt, det drar ingen ström/effekt och 10V eller 14-15V spelar ingen roll. Allt kommer ju från samma matningsspänning i bilen, huvudmatning och remote följs åt med små avvikelser, runt 12V med motorn från och runt 14V startad och laddande.
Det finns normer för elektronik i bilar som brukar innefatta t.ex 9-16V och -25 till +50°C osv, inom detta intervall skall allt funka om det är någorlunda kvalitet på grejorna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.