|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har läst på ett par annonser och liknade att det skulle existera en stor motor dvs fler hästar till en M3 e46. Har sett siffror på 346 HK Stämmer detta och vad är det då som skiljer dom båda åt? MVH John | |
|
Det finns inte org motor som ger 346 hk.Kanske den var lätt trimmad :) M3 e46 har 343 hk och M3 e46 CSL har 360 hk.Sen tror jag att USA modellerna har 333 hk Dime M |
|
|
^^ instämmer 346hk finns inte, 343hk baserad på 98-oktan US-spec 333hk pga den låga bensinoktan dom har till förfågan |
|
| Att USA-modellen skulle vara svagare pga sämre bensin stämmer inte, de har mycket bättre bensin där borta. Däremot har de väldigt stränga avgaskrav i en del stater... | |
|
Det var som jag misstänkte... såg nämligen en annons på blocket med det påståendet... MVH John |
|
| Anledningen till att dom har lägre oktan i USA är att oktantalet räknas ut lite annorlunda där jämfört med här. | |
|
Ge: ditt resonemang håller inte! Skulle anledningen till att dom har lägre oktan i usa vara att dom räknar ut det på ett annat sätt? hmm |
|
| Oktantalet hos bensin mäts på två olika sätt. Ett i laboratoriemiljö vid 60-70 grader och ett i motor vid ca 150 grader. Detta ger två helt olika värden. I Sverige och större delen av världen visar pumparna RON-värdet (Research Octane Test) medans man i USA använder medelvärdet av RON och MON (Motor Octane test). Därför visar pumparna ett lägre värde i USA fast det är samma bensin. Exempelvis 93 oktan som är den vanligaste pumpbensinen i USA motsvarar ungefär våran 98 oktan. På vissa ställen där borta kan man tanka upp till 105 oktan vilket motsvarar en bit över 110 oktan här hemma... | |
| bilfreak : Förklara gärna varför mitt resonemang inte håller! | |
| samt annan typ av kat | |
| att usa modellen har 333hk beror enbart på att den har en katalysator på grenröret, inget annat. | |
|
Hej! En annan orsak till at det angivna hk-antalet skiljer mellan europa och USA är att USA använder SAE och europa DIN norm. T.ex M5 E34 3.6 har 315hk i den europeiska broschyren och 310 i USA. Så man ska alltid veta om man snackar om faktisk effekt eller det som står i försäljningsbroschyrer. 333hk vs 343 skulle nästan kunna falla i den kategorin.....10 hk är dock lite för mycket borde vara ca 7 isf.... MVH Sakke |
|
| Hum, har ett starkt minne av att det i flera Top Gear avsnitt angetts en lägre effekt för bilar i USA och en högre om man skulle köra på Europeisk bensin. I testet av Koenigsegg CCX är jag rätt säker samma sak nämns men det är alltså bara en skröna? | |
| wikipedia Länk | |
|
Ja USA räknar 1kW som 1.34xxhk och "vi" 1kW som 1.36xxhk. RON och MON, fina grejjer. Lita inte för mycket på Top Gear de har fakta fel så det bara dräller om det. |
|
|
Frågan är om man märker någon skillnad på US M3 E46 vs EU M3 E46? Någon som provat båda? |
|
| Självklart litar jag inte för mkt på Top Gear men man har ju hört det här om lägre oktantal i USA från många oberoende källor. Och p-cars länk säger ju även den att standardsoppan därborta har ett lägre oktantal även om det finns pumpar med högre med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.