|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare har ett ganska så stort problem. Får nämligen inte bort hjulbultarna på min bmw. Kör med kompressor och mutterdragare med riktigt bra tryck, men dom lossar iallafall inte. Har nu kört bultarna runda också. Hur ska jag lösa detta på smidigast sätt? Antagligen har dom som monterat däcken innan mig inte använt någon olja till bultarna. Och sen är säkert bultarna dåliga också. Och även att dom har dragit åt dom med alldelles för mycket tryck. Så dom har kärvat fast eller nått. Kom gärna med smarta tips och ideér då jag ska försöka imorgon igen. Eller sista utvägen är att lämna in den på en verkstad? | |
|
Fälgkors o 1m stål rör! Men det finns risk att man kan dra av bultar. Luft driven mutter maskin är inte mycket... Har jobbat på en lastbils verkstad o där var det ofta muskler med förlängning på minst 1m... En tipps kan vara riktigt kall coka-cola, har hört men inte testat själv. Har du flytande kväve så kan du frysa bultar men det väl bara vanligt i USAs filmer... ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Ja men det är ganska så svårt att köra med fälgkors när bultarna är runda:P Blir väll till att lämna in den frågan är bara vad det kommer kosta:( |
|
|
Har du kört bultarna runda så känns det som att det enklaste/smidigast är o svetsa fast något på resp. bult o sen skruva ur dom... Mvh Henke |
|
|
Mm har också haft den tanken. Men har tyvär inte någon svets:( |
|
| Men hur har du lyckats och få bultarna runda? Dålig hylsa, eller fel storlek på hylsa? Du kör väl moturs? | |
|
Nej fel hylsa va det inte, Och dålig hylsa va det inte iheller utan dom blev nog runda av att man körde på så högt tryck och så länge att man knackade dom runda på något sätt. |
|
|
"man körde på så högt tryck och så länge att man knackade dom runda på något sätt" knappast... svårt och tro. Har ni kört åt rätt håll? Kanske taskiga/halvrunda bultar innan. |
|
|
Antagligen va bultarna lite runda "förstörda" innan vi började eller något inte vet jag vi testa på fram fälgarna iallafall. Fick efter 1timme loss en fälg monterade den nya och skulle börja med andra sidan höll på hur länge som hälst med allt möjligt men inte en ända bult lossnade. Och till slut va 2st bultar runda och då gav vi upp. |
|
| Finns speciella hylsor som är "felgängade" som du kan gänga på...De är rätt dyra dock o finns långt ifrån överallt | |
|
äsch blir till att lämna in bilen... tror nog dom som håller på med däck oc fälgar lösser det ganska lätt dom har nog sina knepp:P det lär ju inte va första gåmgen dom får in en bil med runda bultar.. |
|
|
Nu när bultarna ändå är förstörda så hade tag testat att "slå" in någon annan hylsa.......typ en passande torx-hona! Mvh Henke |
|
|
men jag tror inte det spelar någon roll om jag får på en annan hylsa kommer aldrig att få loss bulten ändå. |
|
| Det är dock värt att försöka det T-Gul skrev...Självklart kan en gummi-verkstad få loss de, men om de kommer behöva borra ut de så lär det inte bli billigt, räkna med ca 1 timmes arbete för 6 bultar | |
| Jag fick själv ett pris på ca 800kr för att borra ut 4 låsbultar | |
|
okey fy fan jaha då får man köra runt med vinterdäck hela året då... För pengar har man inte "studerade" men ska göra ett försök att slå in en hylsa och försöka få loss bulten men antagligen går det inte eftersom den inte lossna från början. |
|
| Slå på en hylsa av minsta möjliga storlek...skall sitta stenhårt...Finns extra kraftiga hylsor att köpa, anpassade för maskinell dragning, använd en sådan. Sen bör du förlänga fälgkorset ordentligt, o balansera drag/tryckkraften med foten i fälgkorsets andra ände (du undviker snedbelastning vilket kan leda till att hylsan slinter/hoppar av) | |
|
Använde du hylsor med sexkantsfattning? Man ska alltid undvika de med 12kants.. de är eg inte bra till nåt.. Du bör kunna få på en 16mm hylsa nu, med en bra mutterdragare (nu pratar vi IR eller CP eller liknande) I annat fall en bra 6kantshylsa påslagen, ett stadigt dragskaft, och se till att du drar vinkelrätt så ska du se att de kommer |
|
|
Vill du ha mail kompisar eller vad är detta för skriveri. Du har inte pengar däck firman kan ta bort bultarna. Tydligen så är bilen krockad enligt vad du skriver på.( Garaget.) Gå in på din sida på.( Garaget.) Där kan man läsa att du har pengar till hur mycket som helst. |
|
|
Nej jag vill inte ha mail kompisar. Jag ville bara höra vad man kunde göra, Pengar har jag men inte så jag kan lägga ner runt 1000kr för att byta däck. Nej min bil är inte krockad det är min gammla bil. Hur kan du se att jag har pengar till hur mycket som hälst? Kom med ett vättigt svar istället. |
|
| Jöns; Vad var det för ett PelleJöns-inlägg! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.