|
|
|
|---|---|
|
Tjenare världens bästa panel! Ska byta ut min gamla oljebrännare mot något modernare och har ett tag kollat runt både i Sverige och Tyskland efter en fin 530D E39T -03/04 med "M-allt". Jag har ju haft en E39 i 7 år nu så jag tror jag har ganska bra koll på svagheter etc. Jag har alltså bestämt mig för E39T då jag mer eller mindre av misstag började kolla på några E61or och det är nu som mitt huvudbry startar! Priserna på sena E39T och tidiga E61or ligger i paritet! Tycker att E61 exteriört är jäkligt fräsch men är mindre nöjd med designen på interiören även om man börjar vänja sig mer o mer. Nu till min fråga: hur är kvalitén på de första E61orna? Vet att man kan råka ut för lite problem med slocknade i-drives men det borde vara åtgärdat på en -05 vid det här laget?! Hur är det med "känslan"? Menar på säten, gnissel, gnirk i dörrsidor, armstöd eller så? Vet att det var en del som tyckte att kvlitén sjönk från E34 till E39 men hur är det till E60/E61? I vanliga fall så är ju de sista årsmodellerna i en serie väl uttestade och så att säga bäst i serien. Men nu när man börjat titta på E61 så börjar E39 kännas lite omodern...... Vet att det sitter en hel del av Er som gjort detta byte före mig så tips o råd mottages tacksamt!! /Pane | |
|
Progmanuppdateringar skall ha fixat iDrive, men en eller annan krasch inträffar visst ibland... Känslan i inredningsdetaljerna är "så där". Själv blev jag inte nöjd förrän LCI:n kom förra året, men det är givetvis inte så dåligt att det avråder från köp. Titar du på en E61 skall inte risken för tidigare fel vara så stor, eftersom bilen kom ungefär då BMW fick ordning på E60-serien. De första bilarna var inte riktigt perfekt ihopskruvade och saknar den här "tajta" känslan man förväntar sig. Men det är mest kosmetika och "känsla". Kvalitetsmässigt är det inget fel på en -04:a. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Visst känns E61 inte lika tajt som E39:an men tycker ändå inte att den skäms för sig. Det är väl snarare E39:an som är extremt bra helt enkelt. Däremot känns E39:an extrem 90-tal medan E61:an känns 2000-tal och framåt. Har inte ångrat en sekund att vi inte tog en sista E39:a istället för E61:an (mer än i plånboken då...) |
|
|
OK tack för råden! Det har ju gått några dagar och en del timmar i letande och nu är siktet helt inställt på E61! En liten detalj som jag har snöat inn på är Navigation PRO. Hur är den jämfört med tex en senare TomTom? Kör med TomTom 920T idag och tycker den är bra förutom rösten som låter lite väl digital. Har aldrig tagit hem en bil från Tyskland själv tidigare men jag hoppas att det blir av denna gången. Kravlistan: E61 530D 2004-, drag, automat, minst sportstolar, Navi Pro, PDC, multiratt (vet inte om det finns utan?), xenon, minst halvskinn Önskelista: komfortstolar, head-up, Carbonsvart, panoramatak, hi-fi professional dsp, kurvljus....denna listan kan väl bli hur lång som helst Nåt som jag missat tycker ni? Eller nåt man kan välja bort? De ska ju va bekvämt!! Simma lugnt! /Pane |
|
|
En TomTom är prestandamässigt överlägsen och kan hela tiden uppdateras vilket den standardmonerade lådan i BMW:n inte kan. Men, skall du köpa i Tyskland är många utrustade med Navi (oftast Pro) så jag hade letat efter en bil med navi inkluderat. Se bara till att du har den senaste programvaran, eftersom den innehöll en hel del uppgraderingar på Navi-sidan. Skall det vara bekvämt skall du absolut jaga en med komfortstolar. Jag har dessa i min bil och tycker att det är en fantastisk investering! En E61 utan PDC måste vara en utmaning att sälja... Head-Up Display valde jag först till som en cooool grej att ha på sommaren när navigatorn tar oss genom Europa, men märkte snart att den är väldigt skönt för ögonen att varje dag slippa fokusera om varje gång jag skall kolla hastigheten. Jag är helnöjd med HUD och tycker att det är en av BMW's bästa "uppfinningar" på E60-serien. Läste att F10/F11 kommer att få HUD standard, så det verkar som BMW också anser sig vara nöjda med gensvaret... Panoramataket gör absolut livet ljusare. Jag har bara haft min bil i 8 månader, men jag vet att en del klagat efter sisådär 2-3 år över ökat vindbrus från soltaket. Så antagligen behöver den lite justering under sin livslängd. Ungarna tycker det är kanon och är mer "med" i resandet nu när de kan se mer. En trevlig sak, men inget måste. L7 är vida överlägset "Hifi system" som är steget under. Är du riktigt kräsen tar du en Individual Hi-Fi/DIRAC som kom med LCI:n 2007. Då kan vi snacka om ljudbild! :-D Lycka till med billetandet! Ser fram emot att höra mer hur det gick. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jo, en sak till. Det kan vara värt att hitta en "fullsmetad" men med trista standardfälgar. Dessa är oftast körda av lite äldre personer och har oftast levt ett lugnare liv. Dessutom ger de trista fälgarna ett litet lägre pris. Något som du givetvis använder för att köpa snygga 18" eller 19" för! :-D ---- BMW CS #6212 |
|
|
Pga ändrade ägarförhållanden i firman så måste jag spräcka E61 budgeten (men det gör jag gärna för en bra affär i ett längre perspektiv) så det får bli en till E39 istället men den här gången blir det en Touring. Återkommer när det närmar sig. /Pane |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.