|
|
|
|---|---|
Transocean |
Provkörde en sån här Länk i dag.ja, vad skall man säga egentligen... annat än att bilen är häftig, ASWD är liksom påslagen hela tiden. Den var som en gocart med extremt fast fjärdring, fina bromsar, känndes snabb på gocartvis alltså utan någon grym acceleration men snabb ändå. Styrningen var helt underbar och man kunde inte ana att man rattade en felhjulsdriven bil. Designen på karosseriet gör att sikten bakåt försvinner efter 20 körda meter om det inte är torrt väder, därför är bägge bakdörrar utrustade med torkaranordning. En fiffig liten detalj är att bakre torkarna går hela tiden när du lägger i backväxeln! När jag hade provkört i 10 min ställde jag mig själv frågan hur snabbt tröttnar man på en sån här bil? Svaret kom efter ytterligare 10 minuter då jag upptäckte att jag började få ont i öronen! Minin bullrar allt för mycket, så mycket att jag skulle aldrig klara av 10 mils resa i den bilen. Då bestämde jag mig att returnera bilen och vände näsan mot BMW-handlaren. Upptäckte dock en sport-knapp och tryckte på den och var tvungen att köra en runda till för att se om bilen blev rappare vilket den inte blev. Parkerade bilen och öppnade sidodörren för att testa baksätet; det var trångt. Kollade även bagageutrymmet med de två fina bakdörrar, det finns liksom inte plats för mer än två öl/läskbackar. Det är bara att glömma att åka t ex till fjället med Minin. Du får inte med dig någonting. Bakdörrarna håller förresten inte samma höga byggkvalitet som resten av bilen utan känndes alltför lätta och på nåt vis missanpassade eller felmonterade då jag hade lite svårt att stänga dom. Och de hade blivit riktigt smutsiga under provturen så att händerna blev skitiga när man bara tog på dom. Försäljaren frågade hur många skall jag ha och jag kontrade med att fråga om det går att kryssa för nåt slags hörselskydd när man beställer? Ja, den är ju lite bullrigt sa han då, men du ler ju och det är väl det som är viktigast sa han då vilket var en bra sammanfattning om Minin. Tittade därefter på en alpinvit tredörrars 118D med m-paket och insåg att jag måste nog fortsätta med äkta BMW istället för "BMW-tillverkade freaks" så som Mini. Åkte från handlaren i min gamla och numera även krockskadade 530i V8, njöt av den tunga kopplingen, tysta kupén och undrade om Minin jag nyss provkörd kommer att kännas lika tight när den blivit 15 år gammal och passerat 32500 mil? |
|
Jag har också provkört MINI Cooper D Clubman, men det var i november vilket innebär att det ramlar ner en splitter ny Clubman här nån gång i nästnästa vecka. Så såld blev jag. :) Så jag kan ju ta tillfället i akt att förklara hur min upplevelse skiljde sig från din... För det första: Köregenskaperna. Kan bara hålla med på samtliga punkter. Den första framhjulsdrivna bil jag kört som jag verkligen tyckt om känslan i. Det gäller för övrigt alla MINI Cooper, inte bara Clubman. Det MINI har fått lite skäll för i pressen är växellådan, jag tyckte inte att det var något större bekymmer. Bullret: Jag kör 7-serie till vardags och jag uppfattade inte Clubman som överdrivet bullrig. Kanske är du helt enkelt mer känslig för sådant. Men ser man till liknande bilar i samma klass tillhör inte Clubman de bullrigare. Priset spelar ju en viss roll också. Det jag tyckte särskilt om i Clubman är hur BMW fått till hyfsat bra premiumkänsla trots att bilen är förhållandevis billig. Sportknappen: Du borde ha läst på lite innan du gav dig ut på provtur. Sportknappen påverkar i första hand känslan i styrningen, inte motorkaraktären! Vid min provkörning förklarade säljaren för mig att sportknappen egentligen bara gjorde skillnad när man körde hårt. Jag testade lite på en tom parkeringsplats, nog tusan gör det skillnad alltid. Sedan om det är värt den dryga tusenlapp den kostar är en senare fråga (jag tyckte det). Utrymme: Det går utmärkt att åka med stor packning i MINIn, så länge man är max två personer. Med nedfällt baksäte får in 930 liter. Plus takbox om så krävs. Åker man regelbundet fyra personer med full packning så tillhör man inte målgruppen, då ska man naturligtvis ha en stor kombi typ 5-serien. Samma sak med baksätet. Visst går det in fyra personer - jag är cirka 1,90 och kan sitta "bakom mig själv" utan problem - men behöver man göra så ofta tillhör man inte målgruppen för den här bilen. Till sist, jag jämförde också med 1-serien, men kom till slut fram till att den senare känns ganska trist och överprisad i jämförelse med "freaket" MINI. Vilken logga som sitter på huven är mindre viktigt för mig, det är känslan som gör att jag älskar BMW-bilar. Upptäckte att jag var tvungen att gå upp till en 130i med M-paket för att matcha känslan i Cooper D Clubman. Det säger inte så lite. Och hur bilen känns om 15 år är mig fullständigt irrelevant, jag har bytt långt innan dess. :) Wilhelm Svenselius |
|
| w2k.. hur speccade du din bil? färg m.m | |
|
bmw_jerry, kolla min bilblogg: Länk Postade specen och ett par datorbilder där. Wilhelm Svenselius |
|
| Grattis till bilköpet W2k ! | |
| såg riktigt bra ut.. dessa bilar ska väl vara väldigt väldigt snåla eller?? | |
|
Hobbe Z4: Tack! bmw_jerry: Ja, enligt broschyren drar den 0.49 stad, 0.41 blandat och 0.36 landsväg. Trots lite busig körning under min provtur fick jag aldrig upp bilen över 0.69 enligt färddatorn. Får väl se när jag har haft den ett tag, men en sak är säker, den drar mindre än min 7-serie. ;) Cooper D Clubman är för övrigt klassad som miljöbil, inte en sån där "riktig" miljöbil som får parkera gratis, men skatterabatten på 10 lax får jag! :D Wilhelm Svenselius |
|
|
Lyfter den här otroligt gamla tråden för en kort uppföljning - jag och Clubman har nu gått skiljda vägar efter sex år. En mycket trevlig bekantskap men till slut blev längtan tillbaka ner i BMW-träsket för stark! Det var egentligen inget större fel på MINIn och som förnuftig pendlarbil med mer karisma än i princip alla andra småbilar (1-serien inkl.) går den knappast att överträffa men jag kände att det var dags för något med lite mer pulver. Jag sålde min Clubman för 120" (nypris 260") vilket så här i efterhand känns som otroligt mycket bil för pengarna, både för mig och köparen. Nu ska Clubman tydligen utgå ur sortimentet eller åtminstone ersättas med en helt ny modell. Förstår inte riktigt varför, i mina ögon är Clubman MINIs mest lyckade karross. De nya större "mini-SUVarna" tilltalar mig inte alls. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag bumpar igen och tackar för en trevlig återkoppling! Säg mig Wilhelm, vad blev det för efterträdare? Jag skådar en 330d E93 i din profil så det kanske är den? Vidare har Mini visat ett koncept för nya Clubman och om de håller sin vana trogen att den slutgiltiga modellen är mycket lik konceptet så bådar det gott. Dock verkar det vara fyra dörrar som gäller numera. En Mini-relaterad fråga; hur upplevde du H/K-stereon, är det något drag i den? Är även nyfiken på de problem (om ens några) du haft med bilen under dina sex år som ägare. |
|
|
Hej Freddesix! Det stämmer att 330d E93 blev efterträdaren. Jag hade bestämt mig för en plåtcab och det stod mellan E93 eller E89 (Z4). Mycket nöjd så här långt! Jag hade inte H/K-ljud i min MINI och det fanns inte heller som tillval så det måste vara något som kom senare isf. Den ljudanläggning jag hade hette "Radio MINI Boost CD" och "MINI HiFi Högtalarsystem" med koder 6FC och 6FD respektive. Den lät bra till en början men hade två stora brister - dels skorr från bakhögtalarna (de lossnade helt enkelt från sina fästen och började vibrera mot karrossen!) och en total avsaknad av tryck i basen. Det senare (basen) kompenserade jag med att montera slutsteg och baslåda varefter det blev riktigt trevligt. Skorrandet däremot fick jag aldrig bukt med och det irriterade jag mig rejält på. Utöver detta var det *enda* tekniska felet bilen någonsin hade en spricka i bränslefiltret som gav upphov till gul motorlampa och att bilen gick ner i reducerad motoreffekt. Irriterande men löstes snabbt på verkstad för några tusenlappar. Ett mindre aber, vindrutans position gör tyvärr att man får rätt mycket stenskott. Allt som allt dock en otroligt driftsäker bil som jag hade varit 100% nöjd med om jag hade orkat spendera tiden och orken på att fixa till ljudet. Wilhelm Svenselius |
|
|
Grattis till BMWn, trevligt val! Tackar även för ett informativt inlägg :) Stod det inte Harman Kardon på de små högtalarna i A-stolparna? Jag ser att de sitter där på din gamla bild från bilbloggen (den i konfiguratorn). Vill i alla fall tro att du hade den största fabriksmonterade stereon. Se bild på en H/K-högtalare i A-stolpe här: Länk Är för en gångs skull inte nördigt påläst så H/K kanske kom senare. Idag heter tillvalet S674A. |
|
|
Det stod inte Harman Kardon på diskanterna, de jag hade var cirkelrunda (ej ovala) och utan text. Du kan få en bild om du vill. Jag har även kvar katalogen med alla tillval så jag vet att det inte fanns något större - då. Som sagt var systemet inte precis perfekt så jag kan mycket väl tänka mig att BMW ersatte det eller införde ett bättre alternativ senare. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.