|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag tänker byta stereo och högtalare i min 850, kanske sätta in en subba? Ska man byta ut orginal försärkaren i bakluckan och sätta in någon ny? Någon som e duktig på bmw ljud eller ännu bättre e31 ljud? | |
|
Får väl ta och svara innan tråden byter avdelning..... Har faktiskt ett hyfsat bra ljud i min e31:a nu. Du kan se lite av mitt bygge på min blogg. Länk (skrolla ned) Hu: Kenwood KDC-W9537UY Länk Front: DLS UP35 Länk Sub: 2x12" JBL GTI1200 i bandpasslåda. För gamla för att länkas till :) Slutsteg till Sub: MTX Thunder 81000D Länk Slutsteg till Front (i dagsläget): DLS Reference 200A Länk (längre ned) Slutsteg till front (snart): Kicker ZX650.4 Länk Problemet är just suben. Enda sättet att få ett bra tryck i kupen från suben är att bygga in porten in i kupen. Testade först med en st 12" i sluten låda som tätades mot "ryggstödsplåten", för att enbart spela in i kupen. Detta lät skit helt enkelt..... Byggde därefter bandpass som låter riktigt bra. Dessutom spelar jag ej för kråkorna :) Och ej heller för pundarna.... Ska du byta framsystemet till 5,25" och uppåt, så skall du ej bygga i de lådor som sitter orginal nere vid fötterna, är helt enkelt för små. Som jag byggt funkar bra och då passar dessutom orginalskyddet. Diskant och ev mid blir det lite problem med. Jag har satt dem där de sitter orginal, men mest för att jag ej vill förstöra inredningen i bilen. Blir alltså problem med riktningen av dessa. Kommer själv att bygga om vid förarplats så att de riktas mer mot föraren.... Tänk även på att denna bilmodell har väldigt många störningsfällor. Är som sagt väldigt mycket kabel. Har själv lågnivå i mitten och högtalarkablarna på motsatt sida där strömkablarna går. Ändå så har jag generatorljud :(. Blir ominstallation där slutmontaget kommer att utföras "under färd". Annars är denna bilmodell perfekt att bygga ljud i, då alla detaljer sitter ordentligt fast, alltså minimalt med missljud från div ting. Som du förstår så tycker jag att allt skall bytas ut. Men för dig så kanske det räcker med lite extra ljud och då tror jag att ett nytt slutsteg kan räcka. Finns ersättningssteg typ "plug and play" att köpa. De som sitter där orginal räcker knappt till klockradion.... |
|
|
Hej mina planer är nog aningens billigare än dina. Jag lägger inte gärna 10000kr på en stereo i en bil jag inte brukar varje dag. Det jag vill göra är: Slänga ut samtliga högtalare och förstärkaren bak samt bandspelaren som sitter i nu. Jag vill slänga in en BRA cd spelare med aux ingång för ericsson nalle. Högtalarna ska vara reko inte för att tävla. Jag har inget behov av att kunna spela så jag blir döv eller så att hjärtat stannar. Jag vill heller inte ha dvd spelare och dataspel ibilen. Det imponerar inte på mig. Bra ljud däremot gör det. Dagens bilstereo har nått en nivå som är mer vuxendagis än bilstereo. För 10kkr borde jag få det jag söker men jag vet nog för lite om ljud för att veta vad jag ska ha. Slutsteget du pratar om. Var köper jag det och vad heter det? Om jag inte minns fel är det som är inkopplat orginal en dator som gör mass a annat skit än att förstärka ljudet. Eller? |
|
|
Nja, ligger faktiskt på totalt runt 12kkr i kostnad :) En bra (dyr) ljudmaskin är alltid det bästa för ett bra ljud, dvs tidskomp bra eq, DA mm. Förstår vad du menar, men vill nog påstå att Kinajunket står för den största skaran av "Allt utom bra ljud" Köpte Kenwood:n för 3600kr på Pixmania (Tog genast slut). Fördelen med de nya spelarna är att de har usb ingång, dvs möjlighet till hdd. Får snart hem en 250Gb som kommer att ligga i handsfacket. Perfekt att slippa alla skivor. Har letat runt idag kring slutstegen jag nämnde, men tyvärr så hittade jag inte igen det. Kanske någon annan kan svara. |
|
|
Oj 12kkr det var inte illa. :> Fast... Det verkar vara mycket jobb. Ska kolla runt lite och kanske kopierar jag dig vem vet. Fast det verkar vara För mycket pengar och för tidskrävande för mig... Ska dock fundera lite. |
|
|
Jag har bestämt mig för hur jag vill göra med min e31a. Jag vill *Byta orginal högtalare och kablar *Ny CD/reciever *HDD i hanskfacket *förstärkare Behövs det? Men vad ska man köpa för att få bra ljud nu när dollar är billig. Messade dig via powerposten men vet inte om du läser den. Vad ska man tänka på när man köper högtalare för att få bra ljud? Det känns ju som man måste täcka hela registret och jag vet knappt skiljnaden mellan 3" och 5" högtalare. Vad är bra hur ska man tänka. MVH E |
|
|
Har fått hem Kicker slutsteget och är väldigt nöjd med ljudet i den. Sen blev det ju billigt också, ca 1100 kr :) Så den kan jag rekomendera och den räcker gått och väl till ett kraftigare fram och baksystem. Om jag vare du så skulle jag även köpt en HU därifrån. Verkar som Kenwoods värre HU:s heter Excelon "over there" så kolla på dessa, är ju som sagt nöjd med min. Att bygga ljud är en hel vetenskap. Spelar ingen roll om du bygger inne eller i bil, finns alltid en massa parametrar att ta hänsyn till. Här är två bra sidor för just billjud: Länk Länk Här är det en Tysk som byggt ljud i sin e31:a: Länk Vilka högtalarkit som är bäst vet jag ej, det får du försöka läsa dig till. Tycker själv nu att 5,25" bas fram är alldeles för klent.... Märktes med det nya steget.... |
|
|
Det behöver faktiskt inte alls vara så krångligt och dyrt. Eftermontering av en BMW/Becker Traffic Pro Navigator (3-4kkr på ebay beggad i bra skick) gör att du får ett nytt ljudsystem i upplevelse. JAg har även eftermonterat Beckers CDväxlare som passar perfekt i nedre handskfacksdelen på e31. Varför? Beckers radio och förstärkardel är bland det bästa tysk elektronikindustri kan uppbringa, i stil med japanska(?) nakamichi. Förstärkaren på 4x40W ger ren klang i högtalarna är min egen erfarenhet. Det finns även nyare varianter av Traffic Pron som har Blåtandsanslutning, MP3 mm. För att få ett riktigt bra ljud annars rekommenderade ett ljudproffs som byggt lite E31 att forma nya dörrsidor för att få plats med andra högtalare. till en helt annan kostnad dock. Lycka till, oavsett vilken lösning du väljer. Asken |
|
|
Det är därför så många ljudbyggare använder Becker..... ;) Grejen är ju den att orginalsteget är för svagt, därav behöver man byta kablar och högtalare för att få bättre ljud. Ett slutsteg och en spelare på det så har man gjort en rejäl uppgradering i alla fall. Men du får gärna förklara hur Becker spelaren gör underverk med orginalslutsteget. Är som så att högtalarna fram delas i slutsteget via ett aktivt filter. Bak så sitter det ett passivt filter. Så att koppla spelaren direkt på högtalarkablarna är ingen höjdare. |
|
|
Rattmeister: Jag är ingen tekniker så jag kan inte förklara det. Däremot kan Hellströms Bilradio säkert förklara det då dom hjälpt mig samt även byggt ljud i andra E31or. Gunnar där har lött ihop en adapter(ett par hundra spänn) så det är bara att koppla in Traffic Pron. Sätter man sig sen i min gröna och lyssnar på ljudet (Prof RDS/växlare och HiFi) och jämför med min röda (Traffic Pro/växlare och HiFi) så är det 2 olika världar. Det finns de som lyssnat och kan intyga. Du är välkommen att lyssna. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.