AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.732

Baslådan hänger inte med i alla låtar

ri
58
rich86
A5 SB -13
Tja. Har en låda med 3 st 10" arizona eagle basar kopplat till ett MDS 800w slutsteg. I vissa låtar hänger basen med kanonbra, men sen i en del så hänger den inte riktigt med i takten, och helt plötsligt försvinner den 4-5 sekunder för att sedan höras rejält igen...o sen försvinner den igen... Alltid samma låtar som den gör så på. Kan de vara kvaliteten på låten? Kör mp3:or på en CD-RW..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Troligen är det ditt steg som "svimmar" och inte orkar driva längre , det låter lite klent med 200w/bas men det kan också vara att steget får för lite ström eller att du lastat ned det för hårt.
ri
58
rich86
A5 SB -13
har oxå fått för mig att steget överbelastas ja...får bli mindre bas eller större steg... Tack :)
Visa användare
69
G-son
523 IM-00
En mindre bas löser inte problemet, med tanke på att du kör 3 basar så kan dettänkas att vi hamnar på 1.3 ohm? o kör du då monokopplat så förstår jag att steget kroknar direkt

Ett större steg helst utan bokstäverna MDS på är det ända raka. Ett lowbudget alternativ som skulle sitta som en smäck är de sinus-live digitalmono block som säljs tex Länk
Mycket bang for the buck-

Annars så är ju Hi Fonics ATLAS ett jäkla bra steg
Se bara till att de klara din belastning, väldigt få stereosteg klarar 1.3 ohm mono
ri
58
rich86
A5 SB -13
om jag köper en mindre bas måste väl steget orka dra de?? Istället för mina tre 10" slår jag till med en 12"?
Visa användare
69
G-son
523 IM-00
För att bekräfta myten, STORLEKEN betyder inget,, i detta fall iallafall.
Det viktiga för din del ar impedansen.
Men tror att arizona eagles färdigbygda lådor har 4 ohms impedans.

Men som sagt byt steget inte basarna (om du inte vill byta dem av någon annan anledning)

Jämför såhär, om du har en stoor tank med vatten och du vill tömma den med hål i botten. Går det fortare med 3 st 10" hål eller ett 12" hål?
3 st 10" kan alltså leverera mer än en 12"

Köp dig ett stadigt steg av känt märke, gärna amerikanskt, för sök se till att få minst 500 ärliga eatt till de stackars basarna, så kan jag garantera att du inte behöver lida av basbrist iallafal.. kanske tinnitus.
Ett förslag till slutsteg är DLS CA12 monoblock!Kan driva 4st 4 ohms basar utan minsta problem.
Det första du bör göra är att försöka mäta upp vilken resistans du har på basarna med en billig multimeter från clasohlson eller biltema eller liknande. Sökte lite på nätet och hittade ingen information vilken impedance den här lådan har.
Om du mäter upp en 4 ohms högtalare så brukar den ha resistiva värdet runt 3.3 ohm.
Om det skulle vara så illa så att din låda har 4 ohms basar som är paralellkopplade så bör du mäta upp ett värde runt 1 ohm, (1.33 ohm impedance).
Om det är 8 ohms basar hamnar du troligtvis runt 2.3 ohm (2.66 ohm impedance).
Är det ett mono steg eller stereo steg du har ifrån MDS?
Om det är ett stereosteg kan du börja med att göra ett test och bara använda en kanal på det.
Om du bryggkopplar ett stereosteg halverar du impedancen.
Själv kör jag ett lanzar 400.1 monoblock och det är på 200W 4 ohm och 400w 2 ohm last. Jämförde det här steget för skojs skull med ett DLS 1000W digitalsteg för ett par år sedan och det soppade banan med DLS steget. Bara för att ge ett perspektiv att flera watt på märkiningen av steget inte betyder att det är bättre:-)
ri
58
rich86
A5 SB -13
Löste de genom att sälja otyget (lådan) o köpte en 12" som leverarar minst lika bra. Inte lika högt, men mina rutor har jag tänkt behålla intakt precis som min hörsel. Nu låter det bättre, men i några enstaka låtar hörs det fortfarande som beskrivit tidigare. Solklart steget det är fel på. Har ett blaupunkt 750w nyköpt som är kopplat till framsystemet. Kanske skulle testa att skifta där? Baslådan (även den en blaupunkt) skulle alltså drivas av blaupunkt steget och framsystemet av MDS800 steget. Kanske kunde vara något?
ri
58
rich86
A5 SB -13
Glömde: MDS steget är ett monosteg.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej det är ingen bra ide att köra framsystemet på ett monosteg! Isåfall ett monosteg per kanal men inte ett för bägge då du skulle få ett framsystem som spelar i mono!
ri
58
rich86
A5 SB -13
har inte monosteget till framsystemet, det styr baslådan...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du skrev ju precis 2 inlägg högre upp att du funderade på att köra basen på Blaupunktsteget och MDS steget på framsystemet! Det var det inlägget jag svarade på. Att du sedan skrev: "Glömde: MDS steget är ett monosteg" trodde jag var menat som info till Hedda som frågade om detta i sitt inlägg.
Ja ja men då har du koll iallefall ;)
ri
58
rich86
A5 SB -13
oops, skrev lite tokigt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.