|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Idag så har jag byggt en utomordenligt baslåda till min bmw e39, jag gjorde så att bilen var låst men bagageluckan var öppen och jag kopplade ur batteriet.. då råkade jag slänga igen bakluckan.. och nu kan jag inte öppna bilen över huvudtaget.. någon som har tips på hur jag kan öppna bilen? OCH BATTERIET ÄR INTE IKOPPLAT! VedoMedo | |
|
Hej! Jag hoppas att jag ett tips som kan hjälpa dig med "Greta". Vet ej om detta fungerar på e39, men prova med att försöka låsa upp förardörren med nyckel. Borde fungera eftersom batteriet kan ladda ur. Om det inte funkar så prova nedanstående. Råkade själv ut för att vajern mellan handtaget och låsmekanismen gick av på passagerardörren förra året. Lossade då 'skraplisten' eller 'cromelisten' (om man inte har shadowline) som sitter på dörrsidan, mot rutan. Denna bänder/lirkar du loss med en skruvmejsel som du tejpat med eltejp för att inte skada lacken (tas från undersidan och uppåt). När denna är borttagen så kan du se ner i dörren. Du borde nu kunna 'fiska tag' i låsmekanismen och däregenom få upp dörren. Kika gärna här www.realoem.com Lycka till! Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja varför inte använda låset i bakluckan och öppna med nyckeln eller låset i dörren. Det går att öppna en bil the old fashion way utan batteri.:) ///MVH Hasso Länk |
|
som Hasso sagt tror oxå att det går öppna med nyckel manuelt i bakluckans/dörrens lås sutko |
|
|
Får inte in hela nyckeln i låset.. :( har sprutat in wd-40 och andra oljor för att få ut skit men de funkar inte.. :( VedoMedo |
|
|
tilläga: att de finns mycket skit på svenska vägar.. salt och sand som tränger sig in.. VedoMedo |
|
|
nja snarare lata bilägare som aldrig motionerar nyckellåsens mekanik ( mycket mycket vanligt fel på moderna bilar) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Öppna dörren med nyckel öppna sen huven och sätt på batteriladdare på pluspolen sen bara at öppna! |
|
|
Hej, ErikThörn; Om du läst inlägget ordentligt så står det följande: ...bagageluckan var öppen och jag kopplade ur batteriet.. Lite längre need står det: Får inte in hela nyckeln i låset.. Blir mao svårt att ladda :) Miuf: Du får prova med att låta wd40 verka, och sedan spruta in mer. Kanske funkar att blåsa med tryckluften i låset (om du har sådan). Annars får du gå vidare och prova med listen. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Eric har helt rätt: Öppna en framdörr, sedan motorhuven. Koppla på ett hjälpbatteri på uttaget i motorrummet, sen kan du manövrera hela bilen inkl c-lås osv som tidigare. Man behöver ju inte ladda bilens batteri just i detta läget, det får gärna vara urkopplat. En fördel dock att den ev. lösa pluskabeln inte ligger mot chassiet, då blir det problem Som Hasso skriver, alla bilar går att nödöppna med nyckeln, man är inte helt beroende av att ström i batterier osv, vare sig det gäller ute i nyckeln eller bilens startbatterier. Batterier kan ju dö plötsligt osv... De flesta upptäcker då att de aldrig motionerat låsen med nyckeln på vanligt sätt, vilket kan vara lämpligt för att hålla mekanismen rörlig osv. FP |
|
|
har fått upp bagageluckan och bilen nu.. =) tack för alla svar.. VedoMedo |
|
|
Hej, Bra att det löste sig för dig! Vore trevligt med feedback.., fick då öppnat med nyckeln tillslut? //Håkan |
|
|
Gjorde de på "FOLKE":s sätt =) VedoMedo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.