|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Antar att min kondensor fläkt fick nån typ av kris när den skulle hoppa igång igen efter vinterdvalan.Idag märkte jag att den gick för fullt hela tiden, även när motorn är av och bilen är larmad.Letade först efter säkringen men tappade sedan lusten och drog helt sonika ur kontakten till fläkten.Nån som har haft liknande bekymmer och kan ge lite råd hur jag ska felsöka?Antar att felet sitter innan reläet iaf.Andvände sök funktionen men kunde inte hitta nån som haft exakt samma fel.Spännande! MVH Erik | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fläkten kan gå en viss tid efter att bilen är avstängd fullt normalt, men knappast den här årstiden känns lite fel. Det finns reläer som kan hänga sig likväl som en felaktig trycksensor i Ac systemt eller tempgivaren i kylaren. Måste mätas fram och går inte att konkret peka rätt utan felsökning ///MVH Hasso Länk |
|
Ok.Jag ska i alla fall börja med att göra en "norsk reset" och koppla ur batteriet på bilen. Min AC går ju redan nu på övertid så det var väl så dags för saker att börja lägga ner verksamheten.Tack för ditt svar! Vad heter säkringen till kondensorfläkten?Säkrings lådan pratar bara tysk.Sen undrar jag om det kan hända nått allvarligt om man kör utan kondensorfläkt.Sitter sällan i bilkö. MVH Erik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja kondensorfläkten används ju inte enbart av AC anläggningen utan också till för kylningen av motorn. Lite olika på olika årsmodeller, ibland går den tex in före innan viskokopplingen slår till för fullt och kyler med den vanliga kylfläkten. har inget säkringsnummer på en 318 men det kan stå tex Zusatzlüfter. Kondesorfläkten går ju sällan vid landsvägskörning, men så fort farten sänkts så är det inte lämpligt att ha AC igång om den inte fungerar. Du får ett förhöjt tryck I Acsystemet och det ger sig på den svagaste länken i systemet oftast kondensorn som börjar läcka. ///MVH Hasso Länk |
|
Oj vad rappa dörrlåsen var imorse!Kör mindre kondensorfläkt på nätterna nu mera :) Nu har jag läst på lite om ACn.Temp givaren i kylaren är misstänkt.Får testa att rycka ut den eller se om man kan läsa ut värden från den via färdatorn.Tryck givaren är ingen höjdare att byta så jag hoppas att den är ok.Blir lite förvånad över att fläkten hjälper till att kyla motorn.Ytterligare en sak som sänker driftsäkerheten.Kokar hellre en kondensor än en motor! Om jag skulle ha tur:Finns det något sk "fullfarts relä" till fläkten och var sitter det.Kanske kan knacka lite på det.Nu ska jag inte skriva något mera innan jag felsökt.Tack för hjälpen. MVH Erik |
|
|
Tror jag hittat felet nu.Imorse så hängde sig fläkten igen.Öppnade upp säkrings boxen och prövade att knacka lite lätt på fläkt reläet och då stannade fläkten.Reläet är gult och märkt 028.Beställer ett nytt idag. MVH Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.