AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.220

Har BMWs serviceorganisation problem?

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Blir så trött på den nonchalans man möts av hos vissa BMW Serviceställen.

Lämnade in bilen för att fixa ett jävla knarrande från den bakre vindrutetorkaren samt från, vad jag tror, bagagerumsskyddet. Hämtar bilen dagen efter och de säger att de gjort massa grejjer för att åtgärda det.. Går ut och kör igång torkaren bak och voila det knarrar precis som vanligt.
Kör hemmåt och märker att jajjemen det knirrar fortfarande om inredningen bak.

Idag tröttnade jag, åkte till K-Rauta och köpte lite filt-tejp.. drog till en GDS hall, monterade av skyddet för vindrutetorkaren på insidan och satte dit en liten bit filt-tejp där jag tycke det verkade vara kontakt.
Sen drog jag lite tejp även där jag tyckte bagageskyddet hade kontakt med kringliggande ytor.
Nu är ljuden borta och det tog mig 10 minuter att fixa.

Samma historia i höstas när jag ville att de skulle fixa mina frambromsar som gnisslar som en Volvotaxi efter en stunds körning. De kunde inte återskapa ljudet sa de.. Vilket för en kund betyder "Du måste ha inbillat dig/Du ljuger".

Min fråga är då.. Bryr sig BMW Solna's servicekillar över huvud taget om att lösa problemen med bilarna de servar?
Tror de vi ljuger när vi kommer in och gnäller på gnisslande bromsar eller knarrande inredning. Skrattar de och säger "Placebo funkar nog" varpå de skiter i att göra något och hoppas att tron att det är åtgärdat magiskt får kunden att glömma det hela.

Det finns forum överallt där BMW entusiaster diskuterar sina bilar, vädrar problem och lösningar. I 99 fall av 100 finns lösningen att finna på dessa forum, frågan är om jag som BMW kund ska behöva tala om för BMW varje gång exakt vad som är fel och exakt hur de ska fixa det? Borde inte BMW ha folk som hela dagarna dammsuger alla forum på problem och lösningar så att dessa finns tillgängliga för deras tekniker?

Blev semilångt detta. Blir så trött när man lägger ner pengar på något fint och sen när något ska rättas till verkar de inte bry sig om man blir nöjd eller inte.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
No
33
No CB
330iAT - 06
Hej Hillstreet.
Hoppas du inte blev sur för min kommentar ang dina M3-fälgar, de är fina. Min lilla erfarenhet av vad jag hört om Solna är att de är HELT SLUT, både ur ett försäljnings- och serviceperspektiv. Har aldrig köpt bil/servat där, inte ens förra lördagen när jag köpte velourmattor var de korrekta. Man fick typ väcka killarna i butiken. Svaret på allt: BORGS BIL!!! Fantaskiska att ha att göra med. Jag liksom du har något ljud bakifrån, och jag har haft bilen inne många gånger för "Rain Man-problem", typ kromsläpp storlek 1x1 cm på vänster blås, "inga problem, nya pipor", knarrande dörrar/panorama, skadad läderklädsel mittarmsöd bak pga att man inte har så smarta lösningar för bälteslåsen som tidigare, det står rakt upp och nöter när man fäller ryggstödet, knakljud från kombiinstrumentet, "Inga problem, tar hem nytt mittarmstöd, och NYTT KOMBIINSTRUMENT". Mina varmaste salutationer till denna fina handlare. Alltid lånebil, har de ingen hyr de en bil åt dig. Sist ställde de på en smetad 335cD som jag vill prova under dagen, jag klistrade själv dit skattemärket, sedan ville jag ha den över kvällen för det blev för många möten under dagen, inga problem, ses imorgon. Köp inget mer av Solna. Ring försäljningschef Jyri, eller Mikael Elmsjö så kommer du bli grisnöjd, jag lovar. Apropå köpa, kanske byter till din spec senare, vad har du för förbrukning? Egentligen ointressant men jag tror knappt det är ngn skillnad och det vore kul att veta. Jag kommer sällan under 1.23 blandat.

Sport
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Hillstreet, tråkigt att du också upplevt detta fenomen. Å andra sidan är det skönt att höra att det är fler som upplever samma sak, jag har slutat att åka dit pga av deras vansinnigt dåliga bemötande. De är så otroligt arroganta och (som man sa när man var liten) elaka!
Senast jag var där skrev jag faktiskt till dem och klagade på bemötandet och-nära-på-utschasad-situationen som uppstod då en kollega skulle införskaffa ny bil, då blev jag faktiskt uppring inom 30 min vilket jag var mäkta imponerad över ! Nu vet jag ju inte om det blivit ättre eftersom jag inte vill besöka dem igen.
Novation är också ett trevligt ställe med mycket bra bemötande och engagerad personal. JAg har faktiskt åkt dit för service även om det blir 14 mils omväg :)
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
M-Bilar i Västerås är exakt lika dana. Och det värsta är att det inte bara är servicen dom är storkiga på. Även försäljningssidan har blivigt helt knäppa sen BMW beslöt att "exklusivisera" märket. Kommer du inte in i kostym antar de att du är ute efter en bil i 30 000kr:s klassen. I vår familj har vi kört BMW i generationer och ingen av oss eller våra kompisar som också kör BMW servar på M-bilar! Samma gäller nyköp. Nej tacka vet jag Salabil när det fanns. Där visste dom hur man sålde bilar utan marmorgolv och skräp! BMW skjuter sig själv i foten med sin nya image!!!
Bo
89
Booven
320d Touring
M-Sport
KCR
Har ett litet exempel.

Ringde till BMW i XXXXXX och var intresserad av en E91. Säljaren verkade inte ens intresserad av att sälja bilen. Jag förklarade att då det är ganska långt att åka och titta på bilen ville jag ha lite information först. På hans sätt att prata lät det som han trodde att jag var 18 år och precis hade fått körtkort och var ute efter en volvo 240. Jag la på men hade glömt att fråga om bilen hade drag. Orkade då inte ringa igen utan skickade ett mail från min jobb-mail (där har jag en signatur på vart jag jobbar och med vad). Det tog 7minuter sen ringde han upp och hade då kopplat på "försäljar-rollen" omedveten att jag ringt 10 minuter tidigare. Helt sjukt att det ska behöva vara så!
Gemini__
Fast service och reservdelssidan hos M-bilar i Västerås måste jag ge en eloge. Trevliga och kunniga grabbar hela bunten. Har även pratad med div. servicetekniker efter utfört arbete (ville fråga i vilket skick den utbytta delen var i), och han förklarade så glatt så. Inte många verkstäder jag litar på, tyvärr. Men dessa har vunnit mitt förtroende.

Sedan finns det lite minustecken också. Stundtals är det extremt svårt att komma fram via telefon (el. att man ideligen blir bortkopplad vid placering i telefonkö) vid t ex bokning av service osv. Men de är medvetna om problemet så hoppas på förbättring.

Försäljningssidan har jag personligen ingen större erfarenhet av, där kan det vara som du säger.

Mvh:
Thomas
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
No CB: Måste missat din kommentar om mina fälgar :-)
Har hört mycket bra om Borgs bil och din beskrivning låter ju faktiskt som en kärleksförklaring. Kommer jag bli lika proffsigt bemött trots att jag inte handlat bilen där?
I övrigt har jag nästan alla problem du har med knarr från panorama och märken på säten pga de idiotiska bälteslåsen. Kommer nog beställa faceliften till sommaren och hoppas många av dessa problem är lösta då.

Ang förbrukning så ligger den runt 1.2 i stan och runt litern blandad körning. Är du proffs ecodriver kan du komma ner i 0,7-0,8.

PappaPatrick: När jag köpte bilen så glömde de beställa vissa utrustningsdetaljer vilket jag märkte efter leverans. Plötsligt fick jag inte tag på säljaren längre vilket kulminerade i ett minst sagt syrligt email till försäljningschefen, han valde dock att bara skicka detta vidare till säljaren i fråga utan att bemöda sig med att svara. Jag var väl inte viktig nog eller nått.
Trist att handlaren närmst BMW Group själva, de sitter i samma hus i Solna, ska vara den sämsta. Borde vara tvärt om kan man tycka.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
JA det är riktigt illa, jag förstår inte hur svårt det kan vara egentligen ? Är bilbranschen så annorlunda mot resten av arbetslivet eller vad kan det bero på ??
No
33
No CB
330iAT - 06
Hillstreet. Nedan följer copy på inlägget där jag smädade dina fälgar.

"Cazorp. Din ursprungliga fråga var hur du skulle speca bilen. Jag måste säga att jag upplevde comfort access första gången förra veckan då jag hade en 335cd från Borgs över dagen med ALLT i. Det var mkt trevligare än jag trott. Väldigt skönt att bara hoppa in och trycka på knappen, samt att låsa bilen med pekfingertounch på förarhandtaget. Det samt ytterspegelpaket, och ABSOLUT panorama. Att ha en touring från 330 och uppåt utan det är fullständigt lönlöst. De som påstår att dessa bilar inte ska ha automat resonerar mkt märkligt. 330/335 är helt fantastiska med automat. Ni andra tänker nog som Audi gjorde när man byggde RS4, men som sagt, RS4 är en renodlad sportbil, det är inte våra bilar. Kul med Lidingörebusen. Hillstreet, jag tror din bil brukar stå utanför Äggplantan då och då. Instinktivt tveksamt till hur preussiskt det är att ha de där M3-fälgarna på, visst de är fina, men är det värdigt din bil att hålla på och tuna upp den som vore det V70-klubben i Motala??"

Sport

Jag tror faktiskt du får lika bra bemötande trots att din inte köpt hos Borgs, hälsa från mig. Förbrukningen är samma som min verkar det som. Vad är V2 för något? Trim eller?

Sport
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.