AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
28.418

Varför ska vi i Sverige betala så mycket för en bil?

Sida 3 av 3
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
johns: Du får betala tull + svensk moms när du importerar bilen till Sverige.

/M

///Magnus
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Johns: Herrejävvl... det där påminner om hur det var på tidigt 90-tal då man kollade nybilspriserna i staterna(d.v.s. halva priset). Iofs. kollade jag mest på MC då och planerade en semester som helt enkelt gick ut på att köpa en splajdans hoj på plats och bränna runt i... De var så billiga (då) att det inte fanns nån mening i att skeppa över eller hyra. Men sen så gick ju dollarn upp "lite" några år senare. Lite OT, heh. :)

Men,
Miata: 135kkr(!)
Mazda 3 MPS: 140kkr(!!)
Impreza WRX: 150kkr(!!!!!!!)

Ok, det verkar vara en allt bra snikig WRX-variant, förmodligen p.g.a. avgasbestämmelser o.dyl. ...men 150 papp!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En sak som slagit mig är att köpa en splitter ny BMW av en amerikansk återförsäljare, men välja optionen att hämta bilen vid fabriken i Tyskland. Då får man ett lägre pris och slipper betala frakt över Atlanten. Därefter kan man registreringsbesiktiga den i Sverige. Även om man lägger på tull och moms blir det en rejäl prisskillnad på t ex en 335i.
Någon som vet om det finns fallgropar i resonemanget?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man får en Dodge RAM med "lilla 5,7-litersmotorn" för 120´SEK då återförsäljarna inte får iväg dom när bensinen kostar hiskeliga 3.60$/gal.
Undrar vad en sån kostar hos Svensk återförsäljare? Dom större RAM:arna kostar då mer än mitt hus i alla fall...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag läste för nåt år sen att Danmark hade de mest pressade nybilspriserna om man ska importera till Sverige?

En väldigt inaktuell sida men ändå en fingervisning: Länk

Mvh
Transocean
Nockenwelle, det här var svaret jag fick när jag undrade samma sak

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.