AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.179

Varvtalet "Hänger sej" 525 TD

Sida 1 av 2
da
9
david.w
525 tds touring -95
Hur kommer det sej att varvet ligger kvar ett par sekunder på ca. 1300 RPM efter att jag har varvat upp motorn innan den går ner till strax under 1000 RPM? Det låter nästan som om den misständer lite under tiden som den ligger högt.

Den går bra annars och startar lätt, kan dock rycka lite vid jämn gas på lansvägen men detta är knappt kännbart.

Jag har sett att det fuktar lite runt en spridare ( den med en kabel på ) kan det vara så lätt att det är den som spökar?
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Har också haft punka på den spridare du nämner, fick den bytt men det gjorde ingen skillnad på gången på min så det vart ett pumpbyte också men nu går den som den ska.
om du har justerat upp pumpen så förstår jag helt.
Den spridaren med kabeln är den som anger om det finns luft i bränsle systemet eller inte. Och du säger att den fuktar runt spridaren så visst.
där har du felet troligtvis.
Och en läckande spridare kan göra stor skillnad på prestandan.

Tyvärr är det den dyraste spridaren att byta ut om man vill ha en likadan.
ryckningarna kan ha att göra med luft i systemet alternativt att pumpen börjar visa upp sina första symptom på framtida läckage/slitage eftersom den inte klarar av att leverera tillräckligt med bränsle av någon orsak.

längesen filtret och slangarna mellan spridarna är bytt?

min bmw 324td hemsida Länk
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Min reagerar precis likadant när den är uppställd och det verkar din också vara med tanke på att varvet ligger så pass högt.

Ställer man ner pumpen så att den nästan inte klarar fläkt och helljus på tomgången så finns inte den här eftergasningen. Konsten blir att lyckas ställa upp den så pass lite att den fixar den belastningen men inte mer. Min får lite för mycket bränsle just nu och skall nog prova ett lätt knack mot kylaren för sjunde gången. Ett evighetsjobb om man gör detta manuellt och jag misstänker att Dieselmeken skrattar gött nu om han läser detta. ;))

Eftergasningen tror jag beror på att den elektroniska varvtalsjusteringen inte är tillräckligt snabb.

Värst är det när du växlar mellan ettan och tvåan va?
som sagt var, med mätinstrument hade du fixat de direkt

da
9
david.w
525 tds touring -95
Jag har inte justerat nånting än så länge, har precis köpt bilen...

Enligt förra ägaren så är pumpen nyrenoverad och slangarna mellan spridarna bytte jag i förrgår, ska prova ett nytt filter också.

Jonne Mek- Ja det stämmer att det är mest mellan 1an och 2:an som den hänger kvar.

Ska jag byta alla spridarna på en gång eller räcker det att byta den som läcker? Vad kostar det ungefär?
den som läcker kan du bara skimsa in och provtrycka om du har tur hos en dieselverkstad och då kostar det bara några hundra.
alternativt byta ut innandömet. ca 350kr
en ny kostar betydligt mer.

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
helgonet!
Går det att renovera spridarna på tds:arna, är det bara en myt att man måste köpa hela spridaren?
det går utmärkt att renovera och för en billig peng.Den går ju att ta isär hur enkelt som helst och är ingen "sluten förpackning"
var har du hört den myten?

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Akita Gbg
Borås Diesel... någonting.

Är själva spridaren identifierbar, eller har du något nr. på den?

Ännu bättre var köper man den?
Länk

pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej Diesel-Killar,om en Dieselmotor får in det minsta tjuvluft så går dom ojämt,sen är det bränslet som är för sträft som säljs idag så det ni ska göra det gäller alla Diesel-Bilar det är att ge bilen 2Taktsolja typ en gång i månaden beror ju på hur mycket ni kör förstårs,första gången ha inte mer än Kvarts tank i bilen köp 2takts olja, slå i 1Liter i en 4-5Litersdunk fyll på med 2liter Diesel ruska om det o slå i tanken tanka bara så ni får ungefär halv tank ut o åk ett tag men tanka Inte försns ni kommer nära reserven nu har ni märkt att motorn går mycket lungnare o mjukare o svarar bättre på gasen kom även ihåg att byta bränslefilter minst 1gång om året,Ha det Perra

perrab
citat:så det ni ska göra det gäller alla Diesel-Bilar det är att ge bilen 2Taktsolja typ en gång i månaden.

fel fel fel fel och varning.!!!!
tror du dom nya högtryckspumparna och systemet tycker om det??
INTE säger jag bara med en stor varning.
pumpen kommer då ha bli mer förstörd om ni blandar i olja i bränslet.

på dom gamla dieselpumparna kan det vara en nödlösning innan man åtgärdar problemet pga att de bara går på en 1/12 så lågt tryck som en ny dieselpump så där slits det inte ut lika fort.

Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Helgonet:
Den spridaren med kabeln är den som anger om det finns luft i bränsle systemet eller inte.

Detta är helt felaktigt.

perrab55:
slå i 1Liter i en 4-5Litersdunk fyll på med 2liter Diesel ruska om det o slå i tanken

Får man inte bättre effekt om man ruskar runt i en 20 Litersdunk?

Att mäta är att veta
Min verkstad Länk

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ja där fick du för att du tog dig tid att skriva perrab :) men du skulle bara veta hur många trådar det finns i ämnet, så vi förväntas att kunna detta nu. :)

dieselmeken! Vad har då "kabelspridaren" för uppgift?

Helgonet! Vad står RMFD för i RMFD INJECTION NOZZLE? Se länk Länk
Visa användare
396
dieselmeken
"Kabelspridaren" NBF = Nålägesgivare, den känner när insprutningen kommer & jämför med tdc givaren ( varvtalsgivaren) och därmed kan ECU räkna ut alfavinkeln korrekt. ( tändningen i grader mao) Ex tomgång 4-5 grader fullast 14-16 grader.
ECU taktar ventilen under pumpen och ställer därmed tändningen rätt.

RMNF = Remanufactured = fabriksrenoverad.

Att mäta är att veta
Min verkstad Länk

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Tack dieselmeken.

Har Mekonomen dessa eller skall man gå direkt till BMW?
da
9
david.w
525 tds touring -95
Har bytt spridare ( jätte dyra ) och ställt ner pumpen nu.
Nu går bilen jämt och fint och startar till och med när den har stått i uppförsbacke! Jäkligt skönt att det funkar!
dieselmeken: Helgonet:
Den spridaren med kabeln är den som anger om det finns luft i bränsle systemet eller inte.Detta är helt felaktigt.

NEJ det är det inte, den har nämligen två funktioner den lampan och inte EN.

1. Varnar om det finns luft eller vatten i bränslesystemet.
2. Funktionsstörning av det elektriska insprutningssystemet av någon orsak.

Lyser den nog länge under körning så kan motorn hamna i nödkörningsprogrammet med minskad effekt som följd.

Visa användare
396
dieselmeken
Helgonet, nu pratar du om lampan,och DEN har flera funktioner.

Det var spridarenmed NBF vi pratade om och där har du fel. Den signalerar inte luft i systemet utan det jag skrev tidigare i topicen.

Att mäta är att veta
Min verkstad Länk

där har du fel dieselmeken: ditt citat: den känner när insprutningen kommer.

Den kan ju inte göra det om det kommer luft i systemet och då varnar den !!!!

spridaren NBF signalerar fel i systemet av någon orsak till att bränslet inte kommer kontinuerligt när tidpulserna "rubbas"
dock förutsätter det att det finns många luftbubblor och inte enstaka för att den ska varna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.