|
|
|
|---|---|
|
Har någon erfarenhet av hur mycket bränsleförbrukningen går upp när man drar på en husvagn? Om man försöker hålla ganska laglig hastighet och husvagnen har 1100kg totalvikt. Jag funderar nämligen på att sätta drag på en, och sälja fruns Volvo 945 LTT... Men det är ju bra att veta vad som väntar i form av bensinåtgång. Jag gissar att Volvons förbrukning med husvagn ligger ganska nära BMW:ns så det blir ingen direkt extrakostnad att dra med BMW:n. Är det någon som vet? /Mats J | |
|
Min 735:a drog ca 1,6 l/mil med ett stort släp med stort vindfång. Den höga förbrukningen berodde mycket på att det oftast gick under 90 km/h. Å därmed la lådan sällan i 4:e växeln. Så nåt liknande är nog att vänta för en 750. |
|
alain |
Har du inte en 750 med dragkrok? Jag har en ny monterade avtagbar och låsbar dragkrok på bilen (750), kostade 8000:- det kan inte vara stor skilnad med förbrukning mellan 735och 750, Kolla om du får dra 1100kg med din 750 med B körkort eller har du BE, med min 750 får jag dra bara 1000kg och var tvingen att ta BE, min husvagn vägger 1400kg, titta på bilregistrering På onsdag, jag ska köra till bilprovning med husvagn, bara därefter kan jag säga dig hur mycket är förbrukning, det kan finnas skillnad mellan E32 och E38 men så stor kan det in vara bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Min bil som jag tänker dra med får dra 1150 på B kort och 2ton på BE. Husvagnen är på 1100 kg totalvikt så det blir bra. Och tyvärr har ingen av mina 750 drag... Men det går att köpa. /Mats J |
|
alain |
Hej Mats Jag var tveksam om att ta BE, jag tänkte, vad fan ska jag göra med det, men jag testade för sköj skull, och fick det direkt med teorin och uppkörning, nu jag tänker att det är det bästa jag vet, jag behöver inte tänka länge på total vikt jag drar, bara att det inte överstiger 2.200kg med den bil. Tänk på det och gör det om du kan. PS: jag har haft körkort i 38 år, det var bra som uppmaning & uppgradering. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
alain |
Hej Mats j: Jag sa föra gången när jag skrev att jag skulle köra med husvagn till besiktning, och att jag skulle kola upp bensinförbrukning, idag, körde ja 5mil med husvagn, nollade snitt förbrukning och hade 1,7l milen med normal körning. Jag är nöjd med den resultat. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Blir det ca 2-3 dl extra med vagn då? Eller vad hade bilen dragit utan vagn samma körning? /Mats J |
|
|
Alain: Vad kostade ditt BE-kort totalt? |
|
alain |
På vägen som jag körde , min vanliga förbrukning ligger på 1,2l mil, det blir ca 0,5l mer per mil, ca 50:- per 10 mil. det är ok för en så tung husvagn. *********** Måste du ta BE eller? när det gäller körkort, ja tag en skolpaket med böker, pris: 6200:- uppkörning test: 800:- körkort tillverkning 200:- total 7.200:- Det är det bäste jag gjörde. 1a) en time lektion teori med lärare 2a) jobbade själv med teori på dator i skola, gick genom ca 6000 frågor, tre veckor efter fick jag tid på VV, kvar, 2 vekor väntetid, sammalagd 5 veckor, det var inte för mycket, gjörde teoritest och klarade den direkt. Körning med tung släpp, skola beställade en tid 3 dagar väntetid efter teori. vi åkte på en parkering för att träna olika manöver, allt som allt, 4 timmar, Uppkörning test klarade jag också direkt och fick körkort. jag blev glad som fan MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.