AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.036

Instruktioner för amerikaner hur man kör manuellt växlad bil!

Man upphör aldrig att fascineras av det stora U-landet i väster och att det inte BARA är George W som stod långt bak i kön när hjärnorna delades ut...

Efter som jag har en "X3-Wannabe" av japanska märke hänger jag på en del amerikanska site där följande fråga kom upp:
"Hur kör jag bil med manuell låda??" och inte nog med den(för oss ) tämligen korkade frågan utan att det finns hjälp att få på följande websidor ger FULLSTÄNDIGA instruktioner om hur man gör:
Länk
Länk

Skall kolla med min kompis som är trafik nspektör på VV hur många % som har villkoret "automat" på sina körkort.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ren bil och bästa rallytofflorna höjer ögonbrynen ytterligare, samtidigt är dom ca. 300 miljoner pers så några knasbollar har dom nog...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Raden lägger onekligen nivån...:
"Step 1:
Look at the floorboard; you'll see 3 pedals. From left to right, they are: clutch, brake, gas."

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jo men i just detta fall tycker jag ändå att det är vi på den här sidan om pölen som bor i U-landet, att sitta och stampa i golvet och dra i en spak samtidigt som man kör bil hör verkligen inte hemma på 2000-talet.
U-land gäller mera många många saker som är märkligt gammaldags/omständiga/underutvecklade/omoderna där..

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Magnus: Jodå det är sant, dom kan vara riktigt efterblivna i mångt och mycket. Men i just detta fall tycker i alla fall jag att dom är ett föregångsland. Hade däremot automatlådan blivit uppfunnen efter 1960 så hade dom garanterat inte aldrig någonsin börjat använda den over there.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det handlar nog inte om deras hjärnor, utan att manuellt växlade bilar knappt förekommer. Tror inte en svensk som kört automat i 20 år har någon större chans att briliera är jag rädd. Nivån för en instruktion är alldeles normal för en människa som aldrig sett en bil med tre pedaler förut. Det gäller att släppa på fördomarna och inse att allt är inte som i våran lilla värld.
Gick en sådan där obligatorisk kurs, som man nu måste för att bli körinstruktör vid övningskörning. Onödigt, kunde tyckas till en början, men det var faktiskt riktigt bra.
En lärare berättade om en elev som övningskört mycket hemma, när denna började ta körlektioner på trafikskolan. Läraren märkte att eleven hela tiden bromsade med vänster fot. Föräldern som hade instruerat hade aldrig märkt det, utan naturligtvis tagit för givet att man vet vilken fot man bromsar med. Det var nästan omöjligt att lära om det efteråt.

Amerikanerna har säkert roligt åt våra bilar, många med fyrcylindrig motor, att det står "King cab" på en litten plutt-pickup från Nissan som heter nåt helt annat hemma o.s.v. ;)
Självklart är det automat som gäller, gör dom fortfarande sånna manuella saker som visas i filmen ovan...)
Hur som helst, det var ju lysande att se hur damen med spetsiga dojjorna trampade på bromsen istf gasen vid uppväxling... (release the clutch, and step on the gas...) Lite utbildning behövs nog där..

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var det inte så att "nya" M5 endast såldes med manuell låda i USA men inte i Europa. ??

GM tar också reda på hur många som har förbehållet att inte få framföra fordon/bil med mindre än 3 hjul på :) Min far hade ett sådant förbehåll pga en stelopererad höft. Han fick skriva till Kungen för att få körkort.

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Vänd på frågan......

Hur ofta se vi inte personer här hemma som oroligt frågar hur de ska häva en sladd med en automat på vintern, när de inte kan koppla ur, eller hur de ska göra.

Sen kan man ju fundera på hur stort U-land USA egentligen är, med tanke på att det skapades 1776 och på kort tid blev världens mäktigaste och bland de rikaste länderna och har så varit i väldigt många år.

Så de kan knappast ha gjort så himla mycket på fel sätt, med tanke på det och vilka möjligheter folk där har att både utvecklas och leva sitt liv. Baksidor finns givetvis, men jämför med hur många andra länder som har samma status och möjligheter...

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Makt och pengar har föga gemensamt med intelligens, sen har ju det "förlovade landet" skrämt skiten ur varenda land i världen t.ex. när CIA får fritt fram att hämta misstänkta terrorister utan några som helst bevis och alla regeringar mörkar så mycket dom orkar.

Såja, ot som heter duga.

Jag kan hålla med Cornholio att det är riktigt "medevil" att köra manuellt.

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De har också de flesta fattiga/uteliggare för att var det rikaste I landet.
Flera miljoner som väger över 150 kg, flera miljoner som är överviktiga och det är nått som verkar smitta av sig på efterapningsländerna i EU.
Dvs de stora kontrasternas land är du rik är du ofantligt rik är du fattig och sjuk är det totala motsatsen.
USA bilar har jag alltid gillat, men inte menaliteten på de som leder landet, det är ett konstigt land som självskrivit sig rätten att invadera vilket land som helts för sina ekonomiska intressen och har slaktat civilbefolkning i många av världens hörn som vilka terrorister som helst, så det är väl iofs inte så konstigt att dom får en känga tillbaka då och då. Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten, nja.
Men den vanliga medelamerikanen är som de flesta andra, trevliga och härliga hjälpsamma individer åtminstone de jag har varit i kontakt med.

Tyärr ser man en annan sida av dårar hos Jerry Springer och andra såpiga konstiga program som enbart kan existera i USA. och tyvärr visas här också, det gör ju inte synen på amerikanenen intelligens speciellt hög både på deltagarna och publiken, är ju rent förnedrande de stunder jag har zappat över dessa program. Hur kan man utsättas sig för detta sätt att skämma ut sig totalt offentligt för skitsaker, märkligt fenomen
OT ja visst !! men de uppfann i princip automatlådan :) och älskar den.
Efter 3 år av enbart automatbilar så hamnade jag bakom ratten på en Volvo och blev som ett stort frågetecken, hur var det nu man gjorde när man växlade ned för att stanna :)

///MVH Hasso
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Herr kapten.

Det var ett oerhört generaliserande, och till stora delar väldigt förenklat eller rent felaktigt. Att ogilla USA verkar vara minst lika "inne" som blå lampor, men få vet varför.

En fundering. Kan man bli mäktig och få massor med pengar helt utan intelligens...

OT det har du hur som helst rätt i. Men tyvärr verkar 9/10 tycka illa om USA utan att ha rätt fakta för det. Kan vi vara säkra på att världen varit en bättre plats om USA aldrig funnits? Nä, knappats. USA har trots allt nog gjort väldigt mycket mer bra än dåligt här i världen.

On Topic.

Visst kan man le lite åt amerikaner som verkar handfallna när de konfronteras med en manuell växellåda. Men i sanning är detta problem lika överdrivet det med som mycket annat i och om USA. För vi får inte glömma att det hela tiden funnits amerikanska bilar med manuella lådor och fortfarande finns. Liksom att det hela tiden funnits importbilar som haft manuella lådor. Så det hela är nog rätt överdrivet ja, men det är ju helt naturligt att folk som aldrig själva kört manuellt blir fundersamma och gör bort sig. Automat är ju trots allt klart vanligast i USA

Men ännu en gång, vänd på det hela.

Hur många här har aldrig någonsin gjort minsta lilla miss när det kört en automat efter att ha manuellt i flera år? Räck upp en hand!

Eller hur många har aldrig någonsin gjort någon tabbe när de efter att ha kört automat några dagar och sen kör manuell igen? Räck upp en hand!!

Jag har kört massor med både manuell och automat av alla sorter, från småbilar till stora bilar och hela vägen upp via traktorer dumpers bussar lastbilar och långtradare.

Det händer trots min stora och långa erfarenhet att jag blir påmind att koppla ur vid korsningen när motorn börjar ruska och protstera, ja just ja nu var det manuellt igen ja...

Eller när man kommer och ska stanna vid en korsning och gör världens tvärnit så man nästan sväljer ratten, för att man glömt att man nu satt i en automat och fick för sig att koppla ur för att stanna. Vilket gjorde att man trampade på bromsen med två fötter helt plötsligt..... :-)

Lika pinsamt komiskt var gång och man hoppas ingen så det :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hasso.

Vilka länder krigar inte för sina ekonomiska intressen? Finns det något?

Sen är det som sagt väldigt förenklat att påstå att USA kutat in i andra länder och krigat bara för sina egna ekonomiska intressen. Sanningen är betydligt mer komplicerad än så. Däremot inte sagt att ekonomiska intressen inte existerat.

Nu är jag ingen fanatisk USA-vän, eller Bush-supporter, långt därifrån. Jag bara tycker att rätt ska vara rätt, och att dessa debatter och åsikter blir att för fattiga på nyansering objektivitet m.m. Bara svart och vitt.

Jäkligt kul att du har samma upplevelser som jag om hur lätt det är att klanta sig lite när man just bytt mellan automat/manuell åt nåt håll. :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jag är nog inte så fientlig som det verkar till det stora landet i väster, det är ju så att säga våra släktingar. Om ursprungsbefolkningen hade fått fria tyglar hade dom antagligen inte kommit så långt. Jag får skylla på engelsmännen istället... =)

Det är med rosiga kinder man märker att man trampar ner "fel" pedal.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.