|
|
|
|---|---|
|
tjena, jo det är så här att jag har nu fått hem nya skivor till min 540 ska byta dom och snygga upp bromsoken, nått speciellt att tänka på? ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Har nyligen bytt framskivor på min 540. Var inga problem. Men den lilla skruven som håller fast skivan var lite svår att få ur. Lätt att man drar den rund. Undrar om det verkligen är insex nr 5? Hälsn gagge Länk |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som gagge66 sa, skivan har en hjälpskruv (skruven är bara till för att hålla skivan någorlunda på plats - det är ju hjulbultarna som håller den på plats) som är en #5 insex och är ökänd att sitta fast och man drar den rund väldigt lätt. Själv gjort det, var bara att sätta vinkelslipen i skivan och slipa ned huvudet på skruven. Så var lite beredd på att ovanstående kan hända. För att undvika att ovanstående händer har jag tänkt att använda Loctite 8009 (metallfri antikärvpasta som klarar upp till +1315 grader Celsius) på den förbaskade skruven och se om det hjälper - någon som provat liknande? Annars tänk på att rengöra bromsskivan med CRC Bräkleen innan du monterar den (de brukar ha ett tunt lager av fett eller dylikt för att förhindra rostbildning vid lagring). Rengör gärna navet (ytan där bromsskivan ligger an emot) innan montering. Inget antikärvmedel på ytan mellan bromsskiva och fälg! Bara lite runtomkring kanten på centreringsringen. Inspektera gärna bromsok och bromsslangar när du ändåså är där nere och rotar. Tag tex bort bromsbeläggen och inspektera att damasken kring bromscylindern inte har några skador. Såg nu att du ska snygga upp bromsoken, då är det definitivt ett bra läge att inspektera dem. Sen har vi det känsliga ämnet - inkörning av nya bromsskivor och belägg. Jag brukar alltid "bromsa" in nya skivor och belägg. Går till på ett ungefär såhär. Välj en kväll/morgon och väg med lite trafik och där det passar att accelera och bromsa upprepade gånger och utan korsningar, stopp eller dylikt. Viktigt att aldrig stanna med foten på bromsen under denna inkörningsperiod. Börja att accelera upp till 100 kmh och bromsa ner relativt hårt till 20 kmh och upprepa detta ca 10 ggr - detta kommer att mjukt bygga upp temperaturen hos skivor och belägg. Kör sedan en längre sträcka utan att bromsa (ja när du verkligen måste får du ju göra det) och låt bromsarna kylas av helt. Nu ska de vara inkörda (skivan skall dessutom ha ändrat färg något till ett lite blåaktigt nyans). Det var vad jag kunde komma på såhär. Vad innebär förresten snygga upp bromsoken för något mer exakt? |
|
kanon tack för tipset, jo jag tänkte ta bort dom och göra ren dom från lite rost mm, sedan ska jag lacka dom silver hade jag tänkt, lär ju passa på att göra allt sånnt nu när den är avställd för vintern.. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
Har själv renoverat och målat mina ok (535i E34). Bild på alla detaljer på och kring ett bromsok. Jag kan tipsa om att byta glidstyrpinnarna (för du har väl flytande enkolvbromsok också) då dessa har en tendens att vara allt annat än raka. Byter man dessa minskar man risken att ok och kolv trycker snett mot bromsskivan. Länk Hållare from bromsoket målat med Hammarlack penselfärg. Länk Bromsok reda att målas (blästrats och alla hål igentäppta). Länk Bromsok målat med antingen Hammarlack pensel eller spray färg. Länk |
|
Kolla även nivån i bromsvätskebehållaren. Det är inte ovanligt att den är efterfylld p.g.a slitna belägg. Byter man skivor och belägg och pressar in alla kolvar, brukar inte vätskan i systemet rymmas i burken och då rinner det över och sullar. (Ja, jag har gjort det själv, minst TVÅ gånger vad jag kan minnas :)) |
|
Bra påpekande av Anders-72, kom också ihåg att bromsvätska är det ABSOLUT sista du vill spilla på något - speciellt lack! Spill alltså inte på lacken och inte på dina nymålade bromsok (eller något annat) för det löser upp både lack och färg. |
|
Tack mycket för alla svar, mycket bra att veta. har du inhandlat en flaska bräkleen och ska väl (förhoppningsvis) börja på lite imorgon med bilen, beror på hur tungt huvudet är när man vaknar.. tack och åter tack ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Värm insexskruven innan du ger dig på att skruva den, det besparar mycket onödigt arbete. Har gjort samma procedur som "bmw-slangen". MVH/Kim |
|
| Fram med borrmaskinen o borra bort den det är enklast, måla navet på bromsskivan innan du sätter dit dom så är dom fina också för det syns ju också inte alla som tänker på det det går ju bra när dom är nya,P | |
|
ah, smart tänkt det där med att måla navet på skivan, det brunkar ju inte hålla sig så snygg med tiden. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
| Gör ordentligt rent med stålborste på navet före montering av dom nya bromsskivorna, precis som bmw-slangen påpekar, är viktigt för att slippa vibrationer. | |
|
hej igen, jo nu har jag äntligen fått ner alla bromsok och skivor, och undrar nu hur man ska gå till väga för att plocka bor bromskolven. ska blästra oken och vill inte skada något.. ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
Lossa nippeln, töm ut så mycket bromsvätska som möjligt. Sätt en tunn träbit mellan ok och bromskolv. Sätt en tryckluftspistol mot hålet och pressa ut den. Täck gärna över hela härligheten med en tygtrasa eller dylikt för när kolven lossar så smäller det utav bara f-n och det har en tendens att stänka lite bromsvätska. Se Länk bild för förtydligan. Och nej, jag monterade inte tillbaka det bromsoket (var inte i bästa skick - hade kärvat en del innan)... |
|
okej, tack för hjälpen, hur går man till väga när man ska tillbaka med allt igen då? är det bara att pressa i kolven? mvh ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
Yes, den trillar lätt in. Men innan dess riktig tokrengöring av både loppet och cylindern. Ny nippel, damask och packningsring. Undersök loppet och kolven för rostangrepp och repor. Det ska alltså inte se ut som mitt bromsok. En del skador går att slipa bort men är kromet skadat är det svårt att göra något åt det. |
|
Kanske självklart eller nyligen gjort men att byta bromsvätska i samband med denna manöver är ju inte så dumt. Billigt med bromsvätska jämfört med rost inne i hela bromssystemet. Ska väl bytas vartannat år enligt BMW's serviceplan. Är det föressten någon som testat biltemas nya sportskivor? |
|
|
okej, tack för svaren, Ja självklart ska jag byta bromsvätska, jag är inte dumsnål. vet ju inte när det är bytt senast mvh ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Och Bromskolven gör man lättast rent med svinto blankt o fint utan repor,Glad Påsk,Perra perrab |
|
|
Skulle byta frambromsar igår på min E39 528a och det gick bra på höger sida men på vänster sida drog jag insexbulten som håller skivan på plats rund! Men den behövs alltså inte? Då kan man borra ut den och strunta i att montera tillbaka den tills BMW öppnar efter påsk :) ? Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.