|
|
|
|---|---|
| Hej har en 525tds E-34, när den har stått en liten stund (ca:2min) får man nöta grymt mycke innan den hoppar igång. kollade på slangen från filtret till spridarpumpen, å så fort man stannar bilen börjar de strömma luft från pumpen.. finns det nån back ventil eller liknande där? eller nått annat vanligt fel? verkar starta bra när ja har full tank, men dåligt när ja får mindre. kan de vara förpumpen som orsakar allt? | |
|
jepp, den sketna förpumpen men även filtret kan orsaka detta. och man ska definitivt inte köpa ett piratfilter pga att dom saknar ett metalliskt nät på insidan som ska hålla tillbaks filtret vilket kan leda till totalstopp när väl filtret ger med sig. Den suger ihop sig som en svamp nämligen när den börjar bli täppt. Är det under 20liter i tanken så är det förpumpens jobb att leverera bränsle till pumpen. min bmw 324td hemsida Länk |
|
| Har bytt filtret för ca:3 veckor sedan å de var ett FRAM filter från laitis så ja tror då inte att de är det. Den börjar altså gå först när det är under 20 liter? för det är då min börjar gå dåligt. Är de stort jobb att byta den? | |
|
mycket enkelt, de tar några minuter bara finns bilder på den här Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
hade samma fel på min.. med då var det en spridare som läckte på returen... kan även vara retur slangarna mellan spridarna som är dåliga då sugen den in luft bakvägen och blir svår startad... kolla om det finns någon diesel på eller mallan spridarna det är mitt tips.... Gasa tills det rasar |
|
| Outlaw99: ja har bytt alla returslangar mellan spridarna samt till baka till filtret. Så de ska då inte läka där | |
|
spridaren med en sladd på brukar bli paj tror att de är grymt vanligt fel.. har haft samma fel på bägge mina 525... men då brukar det vara fuktigt vid spridaren om den står på tomgång en längre tid.... Gasa tills det rasar |
|
| Outlaw99: bytte du bara den spridaren som läckte eller bytte du alla? | |
|
När du böt filter fick du med båda O-ringspackningarna då..ska vara en inre och yttre de flesta filtertillverkare har börjat att enbart skicka med den yttre utan den inre gör filtret ingen nytta som filter och den kan även bli svår att starta..på din frågon om backventil nej det finns ingen det bygger på att det ska vara tätt.. Det kan även vara ett litet rosthål på returledning någonstans under bilen inte helt ovanligt bränsle och bromsrör rostar hål från mitten av bilen mot tanken. Tankarmaturen når du genom att ta bort en lucka vid reservhjulet..bara att vrida loss sen pump sitter med snäppfästa i botten..ska du ha backventil monterar du den på slangen ovanpå armaturen. Tankpump kan funka men läcka så den inte kan leverera ..det är vanligt att den ger upp när bilen blir till åren kan även vara reläet. När du böt returslangar pluggade du 6:an ordentligt då ? görs bäst med en skruv i slangen. Förpumpen går förövrigt hela tiden men med lite i tanken om den inte går så blir det svårt för huvudpump att suga..du kan även se de om du har full tank och parkerar i uppförsbacke..samt även att det inte blir något bra fullgassvar på lite högre fart.. |
|
|
Jag bytte bara den som läckte... Gasa tills det rasar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.