AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.893

Lokalisera "svärdet" i en E34

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
Hur lokaliserar och demonterar jag "svärdet" aka coupefläktsvarvtalsregulator i en E34 -92?
Är det idé att göra det i samband med byte av microfilter?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Är detta det ni kallar svärdet förresten?
Länk
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Svärdet får du ut från passargerar sidan det är rätt så snällt att plocka bort det är lite piller men så är det ju med allt du ser elkontakten när du plockat bort lite ur med mattan så går det lättare,ha det P
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret, men jag förstår inte riktigt var jag ska börja?
Passagerarsidan är ett rätt stort område att leta igenom :)

Sitter det bakom handsfacket?, ser jag det när handsfacket är demonterat?

Är det smidigt att ta i samband med mikrofilterbyte? Tänkte göra som i Länk

En bild hade varit kanon om någon har det!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
är det rent av "styrenheten för AC:n" som nämns i början av andra stycket i länken som är der/das berömte "svärd"?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Här Länk
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
På e34 92 finns det inget svärd. utan det är ett fläktmotstånd som sitter ovanför klädsel på vänster sida och strax ovanför gaspedalen.
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Här kommer en länk Länk
Er
13
Eriksson84
520 Touring -02
Är det inte så att om man har stora klimatanlägnigen med autoknapp har man svärdet och om inte motståndet!?
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej.
Finns det där "svärdet" på min bil tro? En 540 -94. Har vred för värme, kyla och fart (lillklima) Man ska väl ändå kunna ställa fläkthastigheten på auto med lillklima? Eller hur funkar det?

Ha de
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej och tack för svaren!

Jag hade svärdet på min bil, och inget fläktmotstånd (i varje fall inte på den plats som visas i Pierres länk)

Min bil har "auto" kliman IHKA.

Nu är bara frågan hur jag går vidare?, pillade även ur kontrollmodulen för IHKA (sitter framför svärdet/mikrofilterhållaren)
Pillade av locket på den, är det något jag kan göra med den innan den monteras tillbaka?

Länk

Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Problemet jag har är att fläkten ibland inte ens fungerar i det låsta maxläget (förbi spärren). Det variabla området fungerar ca 20% av tiden man önskar detta.
Konstigt..

kan det vara så att jag har problem med både potetiometern i klima-panelen? (PS1 på bilden) Länk

F ö kan jag verifiera att IHKA i e34 är direkt hämtad från E32, det står tom "E32" på kretskortet..Länk

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Ett tips till kan vara att kolen till fläkmotorn är slut, då kan ett litet gupp eller litet slag göra att det funka temporärt, då får du byta kolen eller fläktmotorn.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
IHKA: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.