|
|
|
|---|---|
|
Hmmm, är det så att det är några bussningar eller nåt som tar slut i torkarmekanismen? Mina låter iofs inte så klonkigt, men den högra går inte ner riktigt så långt som den borde i viloläge. Det handlar bara om ett par centimeter men ändå irriterande. Är det bussningar? Kan man byta själv? Framifrån motorrummet? | |
|
Hej Richard Genom att lossa muttern på centrumaxeln till torkaren (bakom litet plasthölje som man försiktigt får bända upp) kan man dra upp armen (snarare "bända" då det är lite trögt) och sedan vrida tillbaka den lite. Du behöver inte ta bort muttern helt utan det räcker att du lossar den några millimeter (i höjd). Efter justering till önskat läge skruvar du åt muttern igen så stannar armen i det läget. Jag vet inte om detta är helt korrekt förfaringssätt, men jag har flyttat min arm på så sätt, men åt andra hållet. Har armen flyttat sig själv, eller har den varit så hela tiden? Jag flyttade upp min arm bara för att den inte skulle ta i motorhuven, så jag har något annat fel som gör att armen inte ligger ner mot karossen så långt ner som den borde. Din kanske är uppflyttad av samma orsak? Någon sagt det har att göra med centrumgenomföringen i armen som är utsliten, men jag är inte helt säker på att det är så enkelt... Always Diesel |
|
|
Inga bussningar. Stålaxel lagrad direkt i alumin. Antagligen smord från fabrik, och sedan inte alls. Går fruktansvärt tungt med tiden. Största orsak till att länkarmarna (med plastbussningar) är en "förbukningsvara" i.o.f.s. billiga. Tag bort torkararmarna och sätt sedan tillbaka muttrarna tillfälligt. Ta sen bort låsringen och de brickor(tappa dem inte) som sitter på axeln. Knacka ned axeln lite utan att skada gängan(med muttern återmonterad slipper du risken att axeln "försvinner" inåt).Sedan är det bara att droppa i olja i spalten eller försöka få in lite fett. Lite bök, men ack så mycket bättre än att montera loss hela mekanismen när det gått för långt (gissa hur jag vet det). |
|
|
ronte, det är alltså inte så att armen sitter på "fel" splines. Det är så att ibland stannar högra torkaren lite för högt upp, ibland perfekt (=nere på det svarta fältet på rutan). Jag har tagit bort torkararmarna och försökt komma åt att smörja länkagen, men ingen större förbättring. Hmmm..... |
|
|
ok... my mistake;)! Tyvärr har jag inte mycket hjälp att ge, 525ix:s förslag verkar ju vara bättre åtgärd för ditt problem. Jag själv försöker ta reda på om man kan på något sätt byta ut axelgenomföringen då jag tror att min är lite för glapp (din verkar kärva snarare..), men det kanske är byte som behövs på bägge...? Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.