|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, har aldirg skruvat med E30 innan och är nu mera stolt ägare av en E30 325 Cab. Funderar på att trycka i en M5 3.6 liters motor i bilen. Då undrar jag om det är lika mycket jobb som att åka till månen eller skall jag se mig om efter en annan motor, och i såfall, vilken M motor skulle passa bättre isåfall. Jag vill också ha en riktig diff på bilen, vilken typ av diff klump skall jag välja, alltså från vilken modell? Kommer antagligen att komma tusen frågor till ang. bilen. | |
| Undrar oxå samma sak?? | |
|
Det måste finnas någon här som har lite koll på detta. Måste ju vara någon som har slänt i en M-motor (6cyl) i en e30. Plus att någon har garanterat bytt diffklumpen till något fräckare. |
|
|
sök lite på google efter de sakerna för jag vet att det finns några norrmän som har slängt in både m5 motorn 3,6 och 3,8 samt tre tycken med m3 3,2 liter så det går men har för mig att du ska bland annat flytta torpedväggen och ha andra motor fästen mm mm så ja det är mkt jobb men roligt kommer du att ha i allafall... själv har jag en 320 cab e30 som jag ska slänga in en 535 motor i och till nästa sommar turbokonvertera mkt roligare tycker jag |
|
|
personligen så tycker jag de är lite dumt å slänga i så mkt i en cab då de ändå är en cab, mjukare i chassi, går inte å åka så fort utan att de låter sjukt mkt, ingen säkerhet utan tak om man nu skulle hamna i diket eller så, mm.mm... å de finns inte så många e30 cab kvar i fint skick, nu är de ju inte så att man förstör dom genom att stoppa i en sån motor å så, men känns ändå lite onödigt i en cab, ta en coupe/2dr istället.... mkt styvare, 110kg lättare i org utförande å mkt tystare å säkrare med tak!! M5 bakaxel å drivaxlar av sviktstål. det krävs att du bygger om till 5bult, med t.ex M3 e30 eller e36 fjäderben å m5/535 bakvagn för att överhuvudtaget ha en liten chans att få den besiktad, plus att de kräver MYCKET större bromsar med 3ggr effekten!!! |
|
|
Du ska bygga glidare utav E30-caben anser jag! Ner med M60B30-motorn ihop med en automatlåda så har du en okej komfortglidare. :) |
|
|
cool_lilja: Länk |
|
|
Blir nog så att om jag gör nått med motorn, så blir det nog turbo av orginal motorn. Kompsänkning eller kanske ombygge 2.7 liters snurra och turbo. Det hade nog varit hemskt roligt, och fult tillräckligt. Måste ha en ny bakvagn bara !!!! Måste fixa!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.