|
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle försöka peta i en mini pc i x5:an och undrar hur man får in ljud och bild lättast i orginalskärmen 16:9 är det via av ingången i mittkonsolen mellan stolarna som gäller ? funkar det ? Tänkte jag skulle ta och riva ur cd-växlaren och försöka ta och sätta pc:n där istället Har försökt läsa i lite andra trådar å då värkar folk skala kablar och löda egna grejjer hejvilt är det den enda lösningen eller finns det fler för en som inte riktigt är hemma på området med å löda egna lösningar :-) ?? //Benny | |
|
Finns en bra beskrivning under "mektips" Länk Finns nog ingen enkel väg. Vad är det för ingång du har i mittkonsollen mellan stolarna? //Tobmag |
|
|
Jo jag har tittat lite på den där guiden men det värkar så rörigt med att skala massa kablar å löda egna lösningar sen värkar den inte riktigt vara topp modern med tanke på att bilderna är borta. I mittkonsollen så har jag ingång som det står av-in av-ut på och en tv knapp. tänkte om man kunde lösa nått med detta. dom kplarna borde jun gå nånstans ialla fall :-) Tacksam för tips och trix /Benny |
|
|
Använd "sök inlägg" och sök på PC. Bör hålla dig sysselsatt ett tag :-) //Tobmag |
|
| Har redan läst dom flesta trådarna men får ingen koll på läget riktigt alla bara snackar om att löda egna stift å prylar. | |
|
Finns tyvärr inga genvägar. Som det är beskrivet i mektipset är hur man gör med viss modifiering beroende på vilken ljudingång man väljer. Om du nu bara vill ansluta dotorn och visa bild och få ut ljud i högtalarna blir det enklare, om du vill kunna styra allt via knapparna/rattarnapå boardmonitorn och knapparna i ratten så är du tillbaka till mektipset! Det är faktiskt ganska enkelt, du behöver; En PC med TV-out, + styrning av av/på av datorn, www.mp3car.com TV modul i bilen I-bus interface www.reslers.de AUX ingången aktiverad eller så får du koppla in dig via Tape för ljudet. CarX eller annan mjukvara för att styra datorn via "bilen" Massor av tid för projektet :-) AV ingången du har kan du säkert använda till den enklare lösningen men då får du bara ljud i mono! //Tobmag |
|
|
Tack för att du tar dig tid att svara. Tanken som jag har är att köra windows media center så jag är inte i behov av att styra via knapparna på boardmonitorn, utan jag vill ändast ha in bild och ljud. Tv-modul har jag i bilen antar jag, för jag hade analog tv i bilen förut. Blir det jätte dåligt ljud om jag bara kör i mono ? man kan möjligtvis inte använda sig av några sladdar som blir över när jag rycker ur cd-växlarn för att få sterio ljud ? antar att jag behöver fixa tv spärren också med någon tv-free kabel ? såg någon sådan som också hade ingångar är det en sådan jag ska köpa för att göra det hela enkelt kanske ? //Benny |
|
|
Kan tänka mig att ljudet inte blir så bra i mono. TV modulen har AV ingång för bild och ljud(mono) finns även en ingång för backkamera (ntsc) denna ingång har nog vi flesta som satt in dator använt då det inte behövs någon "TV fee" kabel och den ingången styrs via ett stift som jordas. Detta innebär att du kan använda vilken ljudingång du vill. Du kan inte bara ta bort CD växlaren, den måste vara kvar på I-busen annars så tror systemet att det inte finns någon CD installerad Om du har en radiomodul typ nyare (ses om stiften är platta i kontakten) då kan du använda AUX ingången för ljudet i stället. Om du har DSP så kan du köra ljudet digitalt från datorn till bilens ljudsystem. Kolla med Noah här på forumet han har full koll på läget vad gäller detta. //Tobmag |
|
|
Ok nu börjar det klarna lite.. backkamera ingången värkar ju strålande att använda. är det svårt att löda in S-video från datorn på den ingången ? DSP har jag inte då det inte finns i menyn ialla fall.. ang vilken radiomodul jag har så måste jag nog ut å rota lite i bilen för att kunna se vilka stift det är iså fall. så cd-växlaren måste alltså sitta kvar. jag som ville sätta datorn på den platsen :-( |
|
|
Backkamera ingången är typ 2 polig (signal + jord) så om ditt moderkort bara har S-video får du fixa en adapter. Kolla även att ditt grafik kort stöder NTSC, brukar iofs gå att fixa med alternativa drivrutiner. Har du bara PAL så funkar det inte. Sen behöver du en jord signal för att aktivera den ingången på TV modulen. CD växlaren kan du kasta ut men då kan du inte använda CD'n som ljudingång. Jag kör själv via AUX och det funkar mkt bra.Länk //Tobmag |
|
|
Har inte köpt datorn än så jag kan köpa exakt det jag behöver. TV-out grafik kort med NTSC. lutar nog åt att jag kör på att ta backkamera ingången å sen köra vi aux isåfall värkar ju lättast så.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.