|
|
|
|---|---|
|
Om någon har några ideér på hur jag ska få ner mina värden, skulle jag vara otroligt tacksam. HC-Värdet ligger på nästan 1000 och det ska ju ligga på max 100. CO-Värdet ligger strax över 0.5 som det ska vara på. Vi har provat att byta filter, olja, kört miljö och E85 bränsle. Då sjönk CO-Värdet till 0.1, alltså godkänt men HC-Värdet kvarstår (endast vid tomgång). När bilen kommer upp vid ca.2000 varv sjunker HC-Värdet till ca.60. | |
| Hur mår tändstift, lambdasond och lmm? | |
| Verkar som du har dålig förbränning.Kolla upp det som LexCom nämner! | |
gretzky |
Samma bekymmer själv. Jag hade dålig komp på en cylinder, så det är väl nån ventil som e dålig. Ska av me toppen o fli den mm så får man hoppas att det blir bra sen. Lycka till! |
|
Länk Kolla denna sida, bra läsning Petrob ------ M3 Cab -95 540iam -01 |
|
|
HC-värdet kan också bero på att termostaten börjar bli eller redan är kass. Men ett HC på över 1000 hade dock inte vi :P MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
gretzky |
Jag hade nyligen bytt min terermostat då jag kollade avgasvärdena. Efter det gjordes ett kompprov som visade kompet: 1:a cyl:13 2:a cyl:13 3:e cyl:13 4:e cyl 14 5:e cyl:13 6:e cyl:10 Kollade 6:an fler ggr men med samma resultat. Bilen står i skrivande stund på verkstad för att riva av toppen och se om det "bara" är nån ventil som e bränd eller om det är nåt värre. Hade också lågt co-värde men HC pendlade mellan dryga 100 upp till ca 750. dieseldoris |
|
Högt HC tyder oftast på att bilen bränner olja, dålig förbränning ger oftast högt CO Gammal olja, (uteslutet i detta fall då den var nybytt?), dåliga ventiltätningar/styrningar, kolvringar är några alternativ |
|
| Jag har samma problem med min 318is att det bara är på tomgång som värderna är dåliga. Mitt komp är 10.5 på alla fyra cylindrar. | |
| typ så för mig med,, mitt hc pendlar,, först 50, sen 200, 600 o upp i 900^^ o pendlar fram o tebaks.. dock ej servad, men ska börja med det. Sen får ja la riva toppen slipa in ventiler osv va som nu kan behövas;P verkade va lite ojämnt komp.. | |
|
Jag åkte på att både CO och HC värdena var för höga på min 520 när jag besiktigade den förra veckan. Idag fyllde jag etanol (E85) till ca: 80% och körde in på ombesiktning, besiktningsmannen sa att det var rena miljöbilen jag hade. Han misstänkte kanske vad jag hade gjort, men den gick igenom. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.