|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det rekommenderas ej att lyfta eller ställa en BMW på slutväxeln. | |
|
Min bil var för låg för lyften med fyra plattor och då är den inte särskilt låg. Gick inte att få under plattorna under bilen helt enkelt. Plattorna nerskruvade i lägsta läget och lyften längst ner. Ville inte krångla med domkraft för att få under plattorna heller så numer använder jag bara den macken med lyft med körbanor. Tyvärr är ju de ganska dumma då man har en stor hydraulkolv med ca 30cm diameter mitt under bilen och sen körbanorna så man har inte så mycket utrymme under bilen känns det som. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Anders -72, vem är det som inte rekommenderar att ställa en BMW på slutväxeln? I mina verkstadshandböcker nämns den tvärtom som en av de tänkbara stöd- och lyftpunkterna om man behöver ha upp bakänden - dock med förbehållet att det bör finnas ett mellanlägg för att fördela belastningen och skona metallytan. Nu pratar jag i och för sig om äldre modeller typ E30, E28, E34 - det kan tänkas att det finns andra rekommendationer för nyare bilar med multilänk-bakaxel. Hänvisa gärna till din källa, det vore bra att veta om man ska undvika att stödja på slutväxeln på vissa BMW! |
|
| Min källa angående lyft på slutväxeln är detta eminenta forum. Flertalet här avråder från att lyfta i klumpen utan istället i sub-framen eller direkt på silent-blocken. Räknar man lite på en höft på reaktionskrafterna från kardanstångens moment och likaså drivaxlarnas dito, så kanske man inte skall bekymra sig så mycket då det blir i närheten av samma belastning som vid domkraftslyft på bussningarna som håller slutväxeln på plats. En poluretanpuck, "Jack-pad" är en bra fördelare av punktlast. | |
|
OK Anders, tack - då är jag lugn. Jag har alltid lyft mina bumsar under slutväxeln, utan att något gått sönder. Jack-Pad eller i värsta fall en träklots är en självklarhet för att skona vilken lyft- eller stödpunkt som helst. |
|
|
På OK i Huddinge så hade dom ett tag tvåpelarlyftar. Dock togs dessa bort eftersom dom inte tålde biltvättandet så bra. Så det blev att gå tillbaks till enpelarlyftarna. Detta var några år sen. Vet inte hur dom har det där nu. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Har för mig att OK i Årsta har lyft som ger frihängande hjul. Hade det för nåt år sen och då var det nyrenoverat iaf. Niklas Fransosen |
|
FredricF |
Fransosen: Du har rätt, OK Årsta har lyftar med frihängande hjul (5-6 stycken). /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.