|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| det finns gds-hallar där det finns lyftanordningar så jag undrar om det går att byta till sommardäck med hjälp av såna här utan några problem som t.ex. att det är ostabilt eller något....brukar ni byta däck i såna här? | |
|
Ostabilt är det absolut inte så det borde inte vara några problem! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Med en lyft lyfter du hela bilen stående på alla 4 hjulen så hur skall du då byta ett hjul ??? Enklast är att ställa sig på en plats utan lyft och låna/köpa en garagedomkraft. Kostar 200 kr på mekonomen/biltema och är värd varenda krona Med bilen på en lyft är det nästan omöjligt att använda domkraften för att lyfta upp ett hjul !! |
|
| Helt ot men ett bra tips när man tvättar bilen på en GDS-hall. Lyft upp den när du tvättar och du får grymt bra arbetshöjd för fälgar och sidor. | |
|
Tallviking: Många gds hallar har en lyft a la däckverkstad där hjulen hänger fritt. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hillstreet: OK. Har jag aldrig sett med den är ju kanon isåfall Rickard. Lyften är kanon när man skall rensa bort allt grus och salt under bilen på vintern |
|
| Jag brukar köra upp lyften en lien bit, så jag kan sikta in en stadig pallbock under framvagnsbalk eller bakaxelväxel (med en skonande träbit eller 'jackpad' emellan). Sen är det bara att sänka lyften tills ett hjulpar hänger fritt.... | |
| I de flesta städer finns det väl gds-hallar där hjulen kan hänga fritt - verkligen inte instabilt... Ser att du bor i Gbg varför det knappast kan vara svårt att finna en sådan hall... | |
|
tallviking:Med en lyft lyfter du hela bilen stående på alla 4 hjulen så hur skall du då byta ett hjul ??? men hallå!!! det går faktiskt att lätta på alla bultarna på en gång när bilen är nere och sen lyfta upp skiten. sen samma sak när bilen e nere, bara att dra åt allt och köra iväg. busenkelt. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Om jag förstått det rätt så är en gds-hall ett ställe där man tvättar bilen. Är det inte lika bra att hyra lyft på någon bensinmack, eller är det dyrare? mvh Tomas |
|
|
Helgonet: På dom OK-mackar jag brukar tvätta och meka finns bara sådana lyftar som man kör upp på helt och lyfter bilen ca 1.5m upp i luften. Dom är INTE av den typen som bara lyfter mitt på bilen så bilens hjul blir hängande i luften utan där hjulspåren man kör upp på, åker med upp |
|
| 2-ben: GDS = Gör Det själv. Det är både meka och tvätta :-) | |
|
I de flesta städer finns väl OKQ8-anläggningar med lyft med fyra plattor som lyfter i domkraftsfästena och ger fria hjul. Bra att byta hjul med men ett elände att tvätta då pelarna är ivägen mitt för dörrarna. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
har inte sett en lyft som ger fria hjul (pelarlyft) i Stockholm. Nån som vet var? Pursern |
|
|
Om man ser till utkanten av Stockholm så finns det iaf på OKQ8 vid Glädjens trafikplats i Upplands Väsby. Dom har båda varianterna av lyft i GDS-hallen. /RR Trent |
|
|
Tack för info,bra att veta då hjulbyte närmar sig... U-väsby ligger ok för mig. Micke Pursern |
|
| Här söder om stan har jag tyvärr aldrig sett någon sådan lyft på GDS:erna | |
|
Är väl mer vanligt att hallarna har 2 pelarlyftar med lyftarmar än att de har 4pelare med körbanor? 2pelarna är nämligen bra mycket billigare De allra flesta GDShallar har ju lyftar iaf Skönt att ha en egen.. |
|
| Ok Nacka har pelarlyft. | |
|
OK i Haninge har bara 1-pelarlyft med en stor hydralkolv i mitten som lyfter körbanorna. Bra när man skall jobba under för det är inga pelare i vägen runt hjul och motorrum men det går inte att använda för att byta däck |
|
|
Återigen; det går alldeles utmärkt att avnäda en 1-pelarlyft vid hjulbyte (en lyft med 'körbanor' som hjulen står på). Man hissar upp lyften en liten bit, riktar in en stadig pallbock under lämplig stödpunkt (t ex framvagnsbalk eller diffkump) och sänker lyften tills ena hjulparet har lättat från 'körbanorna' Snabbt och smidigt, och OKQ8-hallarna brukar ha rejäla pallbockar till utlåning. Är man rädd om bilen är det lämpligt med ett skonande mellanlägg, typ rejäl träkloss eller 'jackpad'. Vill man jobba med bilen i arbetshöjd tar man det ett steg till - hissa upp bilen enligt ovan, ställ vanliga pallbockar på 'körbanorna' under domkraftfästena och hissa till önskad höjd. Bra om man ska jobba med bromsar eller hjulupphängningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.