AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
737

Var hittar man "besiktningsregler"?

Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Finns det någon bra sida man kan läsa diverse "besiktningsregler"?
Jag har en 325i årsmodel -86. Hela avgassystemet är mycket dålig så det måste bytas. Min undran är då om jag måste köpa ett med kat på eller om det är OK utan eftersom den är äldre än 88. Jag tror att det sitter en kat på idag (burkarna är lite snarlika varesig det är kat eller inte). Någon sa att där måste finnas en men den behöver ej fungera... Någon som med säkerhet vet något?
Tack på förhand
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Det här svaret fick jag från autopowers besiktningsguru angående en identisk situation med min 635a.

"Sitter det en katalysator på den har den ju nästan garanterat haft det från fabrik, men det är inget som går att kontrollera i dagens läge. Det står ingenstans om bilen är registreringsbesiktad med eller utan katalysator."

Men reglerna är, om jag har rätt för mig, att det måste sitta katalysator på bilen om den var utrustad med det från fabrik även om det handlar om en bil äldre än '88. Har byggt ett nytt system utan kat i vinter men inte varit hos besiktningen än.

Visa användare
87
M-Blom
318i ///M-sport Sedan -11
525iA ///M-sport Touring -03
Jag tror jag ska göra det också... Man skulle ju kunna svetsa på den gamla katten utepå...

Tack A Lind
Någon anna med erfarenhet av detta?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
En sportkatt kostar ju inte mer en 1500-2000 kr (simons)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.