|
|
|
|---|---|
| Har hört mycket gott om Rigo Bilservice här på forumet så jag tog friheten och ringde upp denna trevliga man. Angående min vanos som jag är säker på att det är som låter. Sa som det var att den morrar lite och endast när den är varm. Var ju nervös att det var skadligt och att motorn tar skada av detta, men det mena han på att det var bara att köra. Han sa också att jag skulle byta olja till Castrol TWS 10/60 och en STP oil cleaning flaska. Det skulle minska ljuden. Får göra detta tills jag ställer på bilen. Bilen svarar för övrigt som vanligt och låter mest på tomgång. Så det är skönt att inget kan hända iallafall. Ska ändå byta kam kedjespännaren i förebyggande syffte. Någon mer som har samma problem kanske? Mvh | |
|
Hej, Har inte haft något problem med min vanos och jag hoppas att jag slipper det men har en massa gott att säga om Rigo och Rigo Bilservice. Har haft inne bilen där både på service samt byte av fjädrar och lite små koll när man varit lite nojig och det inte varit något haha Alltid ett trevligt bemötande och där finns all kunskap man kan behöva. Kan lätt rekomendera att kolla med Rigo inför ev. service eller reperationer då han tenderar att ligga bra mkt bättre till i prisnivå än bmw återförsäljarna... |
|
pg_ice |
det stämmer att motorn blir markat tystare med Castrol TWS! det märkte jag i höstas när jag bytte från nån mobil1 olja. byter du till TWS så är jag nästan säker på att vanos ljuden försvinner. |
|
pg_ice: jag kör med mobil 5/50, kanske den du också körde med? nä det ska bli intressant att kolla hur det blir med tws oljan. tänkte hälla i stp också när jag ändå håller på. i och med att det inte är skadligt för motorn så behöver man ju inte byta vanosen. visst att det är ett viss slitage på vanosen men får jag bara bort ljudet så blir jag överlycklig. sen är det ju en annan sak om den börjar gå illa mm mm. då kanske man får tänka på att byta ut den men så länge den funkar känner jag att jag får göra det bästa av situationen. morrade din vanos också pg_ice?? Mvh: Fredrik |
|
|
Jag har Rigo att tacka för mycket och som redan nämnts finns där den mesta kunskap och alltid trevligt bemötande! Han är förövrigt den enda som pillar på min bil förutom jag själv! |
|
pg_ice |
vet ej vilken mobil1 olja det var. det var inget större missljud utan det var mer allämänt att hela motorn vart tystare. nu hörs inte vanosen alls förutom när motorn är helt kallt,då rasslar den som en disel i några sekunder. |
| Hej! Fattar inte att alla vanosar e knäpp tysta när dem är varma å lever när dem e kalla. Har ju precis tvärtom. Min är knäpptyst när den är kall men börjar låta när oljan blir varm. Verkar som att ingen har samma problems som jag. Tycker ju att min också borde låta när den är kall om den är sliten menar jag. Äh skit samma. Ska ju ändå få tyst på den snart. Jo jag har förstått att Rigo är mycket bra. Tråkigt att jag har ca 30 mil dit bara. Olja,filter och stifft byte inom kort. Då mår han nog bättre skulle jag tro. Det som jag tycker är mest intressant var ju att Rigo sa att det bara är att köra för det är inget som rasar. Snackat med andra bmw verkstäder och nämner man nåt om vanos ska maan bara byta den för sisådär 20 lakarn. Så det finns många delade meningar kring våra stackars beemers. Mvh | |
|
Fritt525: På min förra M3:a var det precis likadant, vanosen lät inget när den var kall men när oljan blev varm/tunnare så lät den en del. Så det är inga konstigheter! Mvh Fabio |
|
|
Mycket i tystheten ligger i att 10W-60 oljan är tjockare och därmed mer trögflytande. Nackdelen med den tjockare oljan är att den är tung att vispa runt, dvs den tar mer effekt från motorn. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Jag skiter i om jag går misste om ett par hk. Bara jag får bort ljudet så är det kalas bra. M3_Fabio: jo jag har förstått att dem flesta låter relativt mycke. Men vad gjorde du åt saken då?? |
|
|
Jag gjorde ingenting åt det, konstaterade bara att alla vanos rasslar mer eller mindre. Tillägas bör att där var bytat vanos på bilen och den har varit servad hos Rigo var 1000:de mil sen den hämtades ut ny där. Fabio |
|
pg_ice |
Fritte du får bort ljudet. du hör väl själv hur illa vanosen låter innan den får smörjning när den är kall. så ljudet som försvinner beror helt på smörjnignen och vilken olja man kör med. |
| pg_ice: ja men det roliga är att min låter inte direkt när den är kall. Kommer mer när oljan blivit varm. Kan ju iofs vara för att oljan blir mer lätt flytande och mer blasskig. Men som sagt. Funkar det inte med ny olja,filter och stifft så blir det till att spara till en vanos och då känns maskineriet fruktansvärt segt. Anser själv att dessa motorer är fruktansvärt slit tåliga, rätta mig om jag har fel. Det var anledningen till att jag köpte denna sport bil. Har ju alltid kört bmw pga att dem är riktigt sköna att åka i plus att dem är ruskigt slit tåliga. Mvh | |
| Min rasslar när oljan blir varm. Ska pröva med tsw olja då, | |
| tws | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.