|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag bytte förra sommaren från en VW Passat 1.8T -96 till en BMW 523i -96 e39. Jag har inte tidigare haft direkt erfarenhet av bakhjulsdrift på vintern. Där jag bor är det rejält vinterföre med ordentligt med snö under största delen av vintern. De flesta kör med dubbdäck, vilket rekomenderas här. Jag var lite skeptisk till att gå över till en kraftig bakhjulsdriven bil men fick beskedet av kamrater att det är ok. Elektroniken är mycket effektiv. Detta har jag konstaterat. Man kommer bra iväg vid trafikljus och det sladdar väldigt lite fast man t.o.m provocerar. Kopplar man bort antisladd, är det bedrövligt! Bilen är tung och en sladd blir lätt för stor, om man är oförsiktig. Men nog är det kul att koppla bort antisladd ibland!!! Hokki |
|
Perkka |
Kör en 520 E34 utan "hjälpmedel", & den e hur kul som helst på vintern, för vem tackar nej till ett par sköna brehaggor om dan?? Ha, int jag iaf.. Många tyck att BMW e dåliga vinterbilar, men va f*n, gör som farsan min; släng i nån "blysäck" i skuffen så... En som jag känner ha en 320 E36, & han säg att han hatar bilen sin på vintern, bah!! De beror på HUR man kör åh.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
Har en 530iA touring vilken jag åkt h-kodade 225/55 16¨ på norrlandsvägar under två vintrar. Så här med facit i handen är det inget jag rekommenderar. Är det riktig vinterväg med is och snö är min erfarenhet definitivt att det bör vara dubbat. Med de dubbfria däcken "styr" bilen när driven läggs i trots foten på bromsen... obehagligt och kan orsaka problem. Annars gäller som vanligt att köra med omdöme... :-) AK |
|
|
Intressanta svar, det visar sig vara delade meningar kring hur bra BMW's 5-serie är i vinterväglag. Det hänger väl mycket på hjälpsystemen (ASC + DSC) och hur duktig du är som bilförare med bakhjulsdriven bil. Att 5-serien är en dröm på torr asfalt en vår/sommardag tvekar jag inte en sekund på. Jag ställde på min Z3'a redan i februari när det var så fint väder. Några dagar senare hann jag inte ställa in den i garaget innan snön började falla så jag fick känna på hur det var att köra bakhjulsdriven, lätt bil med 245 breda bakdäck i ca 3 cm snö. Det var INTE en positiv upplevelse, och ändå har bilen ASC... =) roadZter |
|
|
Jämför man med t.ex volvos bkhjulsdrivna bilar så tycker jag 5-serien är klart bättre iaf utan hjälpsystem.... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Håller fullständigt med dig ridern på den punkten, har erfarenhet av både 2- & 7-serien av traktorn från västsverige. Körde Trollhätte stressfläkt (9000T) innan bytet till dieselloket och trodde det skulle bli mycket sladdande & slirande som på volvisarna, gi ock försig kan man ju inte jmf Volvo med BMW. Blev dock mycket glatt överraskad över 5-seriens fina väghållning på vinterväglag. Eftersom jag kör på norrlandsvägar med mycket snö och is använder jag mig av dubbade vintersulor. Men som alltid gäller det att använda det man har innan för pannbenet och köra efter rådande väglag. //JockeP |
|
|
Köpte nya dubbfria däck till bilen i vintras 225/45/17, bilen går hur fint som helst, aldrig problem att den gör några konstigheter...315 hk med bakhjulsdrift och diffat utan hjälp från elektronik, och det fungerar skit bra. Framhjulsdrift är lömskt tycker iaf jag, det går jätte bra tills det släpper och då går det åt skogen... Lästa om kurser som BMW hade för deras anställda (tror det var anställda) iaf dom var uppe i norrland och tränade, han som var ledare för utbildningen kunnde inte hålla med om att framhjulsdrift var säkrare, en bakhjulsdriven bil och med en förare som fått lite träning var enligt han säkrare eftersom man känner att det är halt... Som JockeP skriver: Men som alltid gäller det att använda det man har innan för pannbenet och köra efter rådande väglag. Håller med till 100% har sett jätte många från den södra delen av landet som är uppe på skid semester och kör som om det vore sommar, i de flesta fall är det framhjulsdrivna bilar...och det är många som åker i diket. Patrik L |
|
|
bakhjulsdriften är juh det som gör vintern uthärdlig.. bra vrid, en bakaxel som diffar, och rätt person bakom ratten gör bmw till den roligaste vinterbil man kan ha.. ;) /mvh jocke |
|
|
jokko Håller med dig om att bakhjulsdrift är det som gör vintern uthärdlig. Men på sommaren märker jag inte av att jag har någon diff. Ibland spinner den på bägge hjulen men om man varvar tillräckligt så orkar inte diffbromsen bromsa över kraften på hjulet med gepp. Så till tyngden i 5serien skulle behövas med hästar och starkare diffbroms. - Min åsikt Trevlig bil du har annars. :) MVH /Jonas |
|
mikkke |
En bmw av senare årsmodell e34 o framår funkar utmärkt på vintern man behöver inte några asc eller liknande vet man hur en bakbil funkar år det nemas problemas en bmw är ytterst välbalanserad |
Brett Beckén |
Vet inte om det har så mycket med tråden att göra men,kan inte låta bli att känna mig lite stolt när jag kör omkring i min nya 525:a,lite playboy-feeling typ,på sommarn kör jag och killarna scooter,dom kallar oss mods,för vi har lite högre utbidning o sånt,golf mm ,men no hard feelings va ) Härligt att ha hittat detta super-forum,kör så det skrker pals! brett |
| Brett Beckén: Haha, det var det roligaste jag läst på länge... perfekt post. :) | |
|
ridern- Det stämmer! Ingen terräng bil direkt, men absolut inte dålig på stockholms små eller stora vägar i alla fall. Jag är tvär nöjd... Ska man upp till Siljansnäs, får man ju ta Blazern med 4x4. ;) H U M A N R A G E Länk |
|
|
Hatar framhjulsdrift...speciellt på vintern. Precis som folk säger här så lär kombinationen bakjulsdrift+rätt förare+rätt däck vara det säkraste om vintern. Man VET ju att om du trycker lite för mycket på gasen genom en kurva så KOMMER bakvagnen åka ut i ett (härligt) bredställ. Ingen lömsk understyrning eller andra obehagliga överraskningar! MVH Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.