|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en 540 Touring alternativt 5-serie med svagare motor. Åkte med en taxichaffis senast idag som kör både BMW Touring och Volvo kombi i tjänsten och enligt denna man så är Volvo'n en mycket bättre bil i vinterväglag tack vare framhjulsdriften. Om man köper en Touringbil med DSC och ASC+T så bör det väl fungera lika bra, eller? Vad tycker alla ni som kör/äger en 5-serie? roadZter | |
sebbe_bmw |
Har inga problem med mina BMWs.. Kör på dubbfria däck... Går bra... Sebbe |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mycket över förväntan med ASC,jag som inte har så mycket till övers för sånt som övertar bilkörningen. Funkar helt enkelt förträffligt, rullade med lätthet ifrån en fyrhjulsdriven Cheva första vintern som stod i filen bredvid.Impad helt klart. MVH Hasso |
|
Min funkar bra på vintern.... fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Som hasso så tycker jag att det funkar bra med ASC, klart över förväntan. Ha en fin... T |
|
| ASC+ dubbfritt är allt som krävs, men tänk på H-märkta V-däck, INTE Q märkta!! | |
|
Jag för min del vill inte ens nämna Volvo och BMW(om man nu tar E-46 o. E-39), som jag har erfarenhet av, på samma sida:-)) om man talar väghållning mellan Volvo och BMW. Kör dagligen Volvo i tjänsten och tycker själv att den inte håller samma kvalite som min 523:a på långt när. Sedan vet jag då jag åker till fjällen varje vinter så är det inte BMW som ligger spridda utefter vägen utan oftast är det Volvo, detta tycker jag talar sitt tydliga språk. Ps sedan håller jag med vissa att de hjälpsystem som finns i bl.a BMW fungerar bäst då de är urkopplade;-)) Ds NoFear <¤¤00¤¤> |
|
|
Fungerar bra med ASC+T, åtminstone sedan modellen, kommer igång bra vid rödljus o s v. Att framhjulsdrift är bättre är omtvistat och två olika skolor. Bor man i norrland vet man att vid i hållande snöfall kör man lättare fast med bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Med vid vanlig körning så uppträder enligt mitt tycke bakhjulsdriften ärligare. (d v s varnar att nu är det på gränsen tidigare) Som norrlänning föredrar jag dubbdäck främst för broms förmåga vid vinterväg lag. (men smaken är som b….) Lycka till med ditt köp. Med vänlig hälsning Mikael |
|
|
BMW 5 serie är en bra vinterbil ur väghållnings synpunkt. Hjälpsystemen gör sitt jobb på ett utmärkt sätt och bilen talar tydligt om vad som händer, bara man lyssnar. En viktig komponent är dock BRA vinterdäck. När jag köpte min E39:a fick jag vinterdäck med från BMW, Q-märkta Good Year. Körde dom en vinter och då upplevdes bilen som en berusad snok när det blev last i den och hyfsad fart. Bytte dom mot ett däck med högre klassning och sedan dess är det inget att klaga på. Det jag tycker är mindre bra på min E39 ur vinter synpunkt är. Vindrutetorkarna som har en tendens till att beka igen vid kraftigt snöfall, vissa problem med imma på bakre sidorutorna men allvarligast av allt är de problem med ABS-sensorerna jag haft vid 2 tillfällen i vinter. Senaste gången vänster bak la av var det full snöstorm och jag var på resa i fjällen och ABS, ASC-T, hastighetsmätare mm la av helt och hållet. De orden jag framförde till BMW vid telefonsamtalet med BMW i Stockholm var inte vackra vill jag lova. Jag älskar BMW-bilar och har svårt att vara utan, men den händelsen fick mig på allvar fundera över att skaffa ett annat märke. |
|
eing9911 |
Jag har en e-34:a och den är som en snorloska i en pisspotta på vinterväglag. Den kan få för sig att den skall åt nåt annat håll bara helt appropå. Kan bero på att bakdäcken är lite sämmre än framdäcken men inte mycket. Jag har Hakkapelitta 2 däck som är drygt ett år gamla. Jag har dock inget hjälpsystem av något slag tyvärr.Skulle gärna haft diffspärr så att båda däcken dirver i alla fall. Lite onödigt med 192 hk som bara driver på ett hjul. Ska köpa nya bakdäck till vintern och se om det blir nån skillnad. |
|
Har 525:A Touring. Med 25% diff. Kör på dubbfria vinterdäck i norrland. iof mest saltade vägar, men inget att klaga på förutom att den är lite lätt bak. BMWCS Nr: 4798 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som jämnförelse så har en arbetskamrat en ny S60 med antispinn, han tycker inte alls om det det rycker och smäller och är rent obehagligt, jag vet inte vad som skiljer systemen åt han har manuell och framhjulsdrift. Det kanske inte funkar så bra med det konceptet?? MVH Hasso |
|
Jag har en 525 utan hjälpsystem och Nordfrost 3 däck 195*65*15 och den går klockrent fast i moddigt före är dom lite väl breda, skulle inte ha något emot 185 i bredd. DEt skiljer nått jävulskt med grepp bara man går upp 1cm i bredd. Har testat skillnader, blir lätt så när man bor i norrlands innland. Fast nog är det långa vägar från Audis vinteregenskaper, dom går som lok!!! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Varför skulle då Audi "gå som lok" när det gäller vinteregenskaper? Har det med framhjulsdriften att göra eller är det fler/andra faktorer som spelar in? Kan även BMW-ägare konstatera att det finns klart bättre "familjebilsalternativ" för året runt bruk pga osäker körning på vinterväg? Jag kan ju ganska lätt konstatera att både ASC och DSC skall finnas i min eventuella BMW Touring oavsett motor... roadZter |
|
| ASC+T är det bästa som hänt BMW! Skillnaden i att köra en BMW utrustad med ASC+T jämfört med en utan är milsvid. Systemet fungerar utmärkt och är till stor hjälp vid halt väglag. | |
|
Kan jag sätta på 185:or på min bil? Jag har dubbade 195:or på vintern och dom greppar ju ingenting ju. |
|
|
Jag har 265/35 -18 i bak som vinterdäck och ASC. Funkar perfekt! Hur vet man om bilen är utrustad med ASC+T? Står det någonstans? C-YA! |
|
|
Jag har nyss genomlidit min första vinter med BMW och jag har inte haft några större problem. Att lägga något tungt i bagaget skadar ju inte på en bakhjulsdriven bil. Framhjulsdrift är nog bäst så länge man är ensam i bilen och inte har någonting med sig i bagaget. Angående Audi så har min bror en sådan, med dubbade 175:or. Fruktansvärd att köra på barmark men en dröm på snö och på is. MVH /Jonas |
|
|
Hasso: Jag tror att konceptet stark motor och framhjulsdrift inte håller. Jag har hört precis samma sak som du säger ifrån Golf-ägare (150 hk turbomodellen) och har själv känt det på en Saab 9-3 Aero. Trycker man till gasen rejält så elektroniken måste ta över, så rycker och slänger det obehagligt. Det som en tid var ett vinnande koncept (framhjulsdrift) tycker jag har tappat till förmån för bakhjulsdrift (bättre balans på bilen) och elektronik som ser till att bilen inte sladdar. Mvh, ThePuc |
|
|
DanneZeta-> vet inte vad som gör Audin till så suverän i vinterväglag. Har med viktfördelning hjulupphängningar å sånt. AndersR -> vad har du för vinterdäck. Kan säga att det skiljer som natt och dag mellan ett toppdäck och ett i mellanskicktet och de i bottenskickter är fan inte ens värda att köra på. När jag köpte bilen så satt det på Galaxie från -99 och dom var totalt värdelösa!!! Dandelude -> Det kan j uinte funka perfekt med 265 däck på vintern. Kanske med massor av dubb och is, men i snö och modd är det ju rent värdelöst. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
En bil blir aldrig bättre på vintern än den som sitter mellan ratt och pedaler. Det finns en skillnad i beteende mellan framhjulsdrift och bakhjulsdrift som man måste lära sig, även om alla elektroniska system fungerar. Kör du försiktigt tills du känner hur bilen beter sig vid halka så ska det nog gå bra. Och som Hasso säger, ASC är ett utmärkt hjälpmedel för att färden ska gå lite tryggare. En givare gick sönder för mig i vintras så att både ABS och ASC försvann. Efter 50 mil i snöstorm märker man skilnad. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.